Marantz 2285B Receiver, ikke mere defekt

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 2285B Receiver, ikke mere defekt

Indlægaf KlausM » tors 3. mar 2011 22:39

Jeg er kommet til sådan en Marantz receiver i dag til rimelige penge, men den er ikke fungerende (endnu). Ifølge tidligere (og eneste) ejer, har den over en periode været tiltagende længe om at komme ud af protection (slå relæet til) indtil den til sidst forblev i protection mode, sådan er den også nu. Jeg tænkte at det var en let sag, justere DC på udgangen, og så var den prut slået, men DC er meget fin, målt (før relæet) kun 3-4 mV i begge sider. Jeg er ikke så kyndig i Marantz, hvad kan ellers holde den i protection mode? Her er lidt billeder af dyret, der minder meget om min 2252B i udseende og opbygning:

Billede

Pæren til signal styrke meteret er gået, ellers er der lys i det hele.

Billede

Al dokumentationen fulgte med i mint tilstand

Billede

Billede

Denne lille slip sad stadig på el-ledningen, nu er den sat til 240 V.

Billede

Den er pæn og rimelig ren inden i, ingen svedende kondensatorer ved en hurtig inspektion. Den er fra Juni 1978.

Billede

Originale Marantz stemplede udgangs transistorer

Billede

Serie nummer mærket fra bagsiden.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tirs 9. jan 2018 20:48, rettet i alt 5 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Marantz 2285B Receiver, defekt

Indlægaf Fredmarantz » fre 4. mar 2011 01:56

Hejsa!

Feeedd receiver - en af de bedste fra den generation (late '77 -til start '80) - silver face series. Bemærk trafo!!
Den er heller ikke helt almindelig for at sige det mildt! - var ret dyr i sin tid.

Nå, men til det tekniske:

Jeg ville - på trods af de ret fine DC-målinger, se om ikke jeg kunne koble hhv. den ene udgang af - (checke relæ-klik) - og derefter den anden udgang af - (og checke relæ-klik igen) - hvis det stadig er langsomt eller strejkende, så ville jeg kigge på relæ-kredsen og evt. måle centrale komponeneter igennem der. (Evt. recappe relæboardet og powersuppl-boardet , gerne m. 105 graders versioner med ca. samme værdier).

Hvad siger voltage powersupply-boardet?? - er det i orden - eller??

Hvis den kan spille i begge sider, så er udgangene som helhed vel i orden - i orden nok til at klikke ind. Og hvis relæet sådan langsomt snigende er blevet mere og mere trægt, så tænker jeg på kontakterne i relæet (rense-rense) og på dårlige elektrolytter ét eller andet sted. - enten i relækreds eller powersuppl. board. På billedet ser det ud til at relæboard og powersupplyboardet er samlet i ét - og det ser ret crowded ud - måske er her et par heftige varmekilder, som kan slå lytter ud over få år.) Jeg ville afmontere udgangene og gå på jagt - de transistorer er værd at passe lidt på.

Håber det giver lidt mening.

obs: og når du nu er inde i den, så ved jeg af erfaring, at alle kontakter (trykknapperne) har RIGTIG godt af at blive tilset - de er notorisk ustabilitets-skabende.

Hvis du har fingrene - systematikken - roen og tålmodigheden til det, så er her en fantastisk motiverende og guidende tråd til at ordne disse trykknapper én gang for alle - tager kolossalt lang tid, men det lønner sig!

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=266269

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf KlausM » fre 4. mar 2011 07:00

Tak Freddy, det giver god mening og er ad de kanaler jeg selv har tænkt. Jeg vil starte med at re-cappe boardet med protection kredsløbet, og så tage den derfra. Jeg skal have læst Service manualen, som jeg har hentet på HiFi Engine.

Det virker lidt mere besværligt at afmontere boards i en Marantz med alle de snoede ledninger i kontrast til fx Sansuis anvendelse af multistik, er der et trik her? Min 2252B har jeg aldrig været i gang med, andet end at skifte nogle pærer.

Nå, det må vente til efter årets Hald Bal.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tors 17. mar 2011 22:20, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf Møs1 » fre 4. mar 2011 08:29

Hej Klaus
Tillykke med det nye vidunder,hvis du har et diagram , så prøv at sende det til mig,så vil jeg se om jeg kan assistere
med lidt hjælp.
PS håber du er blevet frisk, nu er det min tur til at ligge på langs
Hilsen Møs1
CL-34, BA-3000, DIY 9090, C-3 ltd, LS3/5A, PS-X9, XL55 PRO, CDP-338esD plus lidt mere
Møs1

Indlægaf KlausM » fre 4. mar 2011 09:50

Tak, jeg sender dig Diagrammet.

Jo, jeg er frisk nu i hvert tilfælde frisk nok til at jeg tør rejse til Jydernes land.

God bedring til dig

MH Klaus
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf Fredmarantz » fre 4. mar 2011 10:04

KlausM skrev:Tak Freddy, det giver god mening og er ad de kanaler jeg selv har tænkt. Jeg vil starte med at re-cappe boardet med protection kredsløbet, og så tage den derfra. Jeg skal have læst Service manualen, som jeg har hentet på Vintage HiFi.

Det virker lidt mere besværligt at afmontere boards i en Marantz med alle de snoede ledninger i kontrast til fx Sansuis anvendelse af multistik, er der et trik her? Min 2252B har jeg aldrig været i gang med, andet end at skifte nogle pærer.

Nå, det må vente til efter årets Hald Bal.

Mvh Klaus

Hvis du med "Snoede ledninger" mener de såkaldte "wirewrap posts", hvor det rå kabel har fået nogle omgange på nogle pins, så ville jeg løsne boardet ved afskruning af dette og forsigtigt vippe boardet i en position, hvor jeg kunne inspicere og i det hele taget arbejde med boardet. Pas på med for mange "vrid og vrik", men hav det i en nogenlunde stationær (upright) position, så du kan udlodde og ilodde. Nogel mener, at det er godt lige at "efterlodde" disse, men jeg har min tvivl om, hvorvidt dette er en god løsning - det er min erfaring, at disse wirewrap-posts giver en god forbindelse, men check evt. for evt. brud på disse, hvis nu nogen har været inde og "fiddle" før.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Edge » fre 4. mar 2011 12:05

Lækker fund (igen) Klaus. :thumbsup: Wire wrap/unwrap tool findes selvfølgelig, men er lidt dyre, her er en af de billige: http://www.grainger.com/Grainger/OK-INDUSTRIES-WrapStripUnwrap-Tool-2TDJ1?Pid=search
Og her en i brug på en Marantz receiver: http://www.youtube.com/watch?v=GV3yySuosXE
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Marantzman » fre 4. mar 2011 16:13

Tillykke med fundet! Det er en meget vellydende receiver dèn 2285b. Jeg er indehaver af både 2252b og 2285b og jeg er sikker på at du vil opleve endnu mere vellyd, saft og kraft, når du engang får den spilleklar igen. I mens vil jeg følge interesseret med på sidelinien hvad årsagen kan være, da jeg har en 2270 som er temmelig langt tid om at slå relæet til...den gør det dog og spiller upåklageligt. Måske er der også nogle kondensatorer der trænger til at blive skiftet. Held og lykke med operationen.

mvh
Bjarne
Marantzman

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Indlægaf KlausM » søn 13. mar 2011 00:24

Så er synderen fundet, og Marantzen spiller igen.

Det var 4,7 uF / 50V kondensator til 2,5 kr i den kreds, der giver strøm til relæet:

Billede

Det er C817 i kredsløbet, og den sad så tilpas tilgængeligt i den øvre kant af printet, at den kunne skiftes uden at printet skulle flyttes, for det ville da være blevet et mareridt. Ledningerne er så korte, at printet kun kan flyttes et par millimeter, selv om det er skruet løs:

Billede

Jeg regnede med at det måtte være én af disse tre: C817, 818 eller 819.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM søn 13. mar 2011 23:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KlausM

Re: Marantz 2285B Receiver, ikke mere defekt

Indlægaf KlausM » søn 13. mar 2011 17:56

Nå, det var ikke gjort med at få lyd igennem, det var ikke vellyd det hele, det lød som om lyden kun kom ud af mellemtone-enheden, ingen bas ingen diskant. Jeg fik isoleret miseren til et par åbne omskiftere indgangs vælger og (især) omskifteren ifm filterboard (Tone-Mode). Af med bundpladen og forpladen (der så passende er blevet renset rigtig ren) og ud med filterboard. Først affedtende kontaktrens, så godt med WD-40, og jeg overdriver ikke når jeg siger at der løb grøn væske fra tone-mode omskifteren ned i papiret, der var godt med ir. Samlet igen spiller den upåklageligt, samlede udgifter: 7½ kr til ny pære og 2½ kr til kondensator, 10 kr og nogle timers arbejde. :Thumpsup:

Billede
Senest rettet af KlausM ons 2. nov 2016 13:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf Tube mania » søn 13. mar 2011 22:55

Tillykke med det fine resultat...den er nok værd kæmpe lidt for...godt med WD40 i kontakterne...så oxiderer de ikke så let igen. Hvad skulle vi dog gøre uden det... :cool1: og tak for sidst...det var hyggeligt..
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf MDA » søn 13. mar 2011 23:15

Tillyke med det fine resultat :klap:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Fredmarantz » søn 13. mar 2011 23:39

Super - det er glædeligt, at du fandt synderen eller synderNE - samt fik ryddet lidt op i kontakterne. Det er en fantastisk fin receiver - enormt harmonisk at kigge på - flot - og fuld af god råstyrke. Den er nu tilbage i kampen!!

Tillykke med sejren!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf KlausM » man 14. mar 2011 10:35

Tak, det er en dejlig solid og kompakt receiver, og som Freddy anfører tidligere, med en mega transformator. Der er et par udbydere i Tyskland, der laver nye wood cases til Marantz; Jeg vil prøve at få en valnød, mahogny eller palisander overfrakke på den, det giver et lidt varmere udseende.

Marantzman skrev:Jeg har en 2270 som er temmelig langt tid om at slå relæet til...den gør det dog og spiller upåklageligt. Måske er der også nogle kondensatorer der trænger til at blive skiftet.

Jeg har tjekket diagrammet for en 2270, der sidder samme (P800) protection board i den, men kondensatorerne er nummereret lidt anderledes C807, 808, 809. Jeg ville gå efter de tre i første omgang, såfremt det ikke er DC på udgangen, der er problemet.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM man 14. mar 2011 22:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KlausM

Indlægaf Marantzman » man 14. mar 2011 21:58

Hej Klaus

Tillykke med fejlfindingen, hvor er den dog flot og så til en umådelig fin pris, Jeg selv måtte slippe lidt mere for min, men sådan er det jo nogengange. Tusind tak for numrene på kondensatorerne...de er hermed noteret ned og står for en snarlig udskiftning. Når du engang får den svøbt i træ, må du da gerne sætte et billede ind.

mvh
Bjarne
Marantzman

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr