Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Indlægaf spuncut » fre 31. maj 2013 10:04

Mit bud er at en tyv har stjålet låget....
:lol: :lol: :lol:
(Undskyld, ku' ikke la' være.)
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf lrev » lør 4. jun 2016 07:46

Hej.
Er spritny på dette forum,tænkte dette var det rette sted:Har længe ønsket mig en gammel Marantz Reciever,og fandt så en 2250b .Den er ummiddelbart iorden,spiller uden knas og alt ser ud til at virke.
Men...jeg ville rigtig gerne at den blev 100 procent renoveret indvendigt...selvom den altså spiller.
Er der herinde en person som kunne hjælpe med dette mod behørig betaling.?Det kosmetiske er ikke værre end at jeg selv kan klare det.

Mvh Leo
Marantz 2250b,Beosound 9000,Beolab 8000,Beosystem 7000,ProAc D18,Sony X55Esd..
lrev

Geografisk sted: Gentofte
Lokalitet: Gentofte

Indlægaf Strandvaskeren » lør 4. jun 2016 09:49

Jeg havde min Marantz 1070 forbi Analogbo her på forummet, ikke til en 100% renovering, men til en generel tune-up og fik den retur i storform. Hvis ikke du render på Bo her på forummet, så find ham på www.analogbo.dk
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren

Lokalitet: Hedehusene

Indlægaf lrev » lør 4. jun 2016 14:09

Tak,prøver at finde ham.
Leo
lrev

Indlægaf acj1980 » lør 4. jun 2016 18:05

Hvordan 100% renoveret? normalt gør man det at man skifter dårlige kondensatorer der med tiden ændre værdi, så renser og smøre man potmetre/omskiftere, evt piller de gamle udgangstransistorer af og renser det gamle isolerings pasta af og smøre ny på, det er så det, hvis du har en ide om spritnye potmetre (volume kontrol) og trykknapper samt udskiftning af modstande mv. så er det vidst et evighedsprojekt, de ting jeg har beskrevet er mere end rigeligt, det er jo ikke en bil hvor man nærmest står med en helt ny til sidst når man har udskiftet alle de gamle dele til nyt
acj1980

Indlægaf lrev » lør 4. jun 2016 21:38

Hej.
Tror du ved meget mere end mig om hvad der er rigeligt,som sagt tror jeg ikke at den fejler noget videre,så hvis nogen kunne give den sådan en overhaling som du beskriver,ville jeg blive glad.
Er dette noget som du evt.kunne klare?
Mvh Leo
lrev

Indlægaf lrev » tors 23. jun 2016 16:41

Hej.Jeg har lagt mærke til at der efter model nr står enten "P" eler "n"....ved nogen hvad dette betyder?på min 2050B står der "p"
Mvh Leo.
lrev

Indlægaf lrev » tirs 12. jul 2016 20:10

Hej.
Så er min 2250b kommet i topform?.eller er den,jeg kan ikke forstå at lyden fa pladespiller er så meget ringere end den er på FM.
Det burde den vl ikke væe,eller?
Jeg har prøvet begge pladespillere(Technics sl2000 med ny Jico stylus,samt en dual 505-4 med OM20 Pick up)
Lyden er meget lavere end på Fm....og tynd,meget ringe.
Er det nødvendigt at indkøbe en ex Riaa?Det var ellers mit indtryk at den indbyggede Riaa var af en udemærket kvalitet!!
Mvh Leo.
lrev

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. jul 2016 21:37

Hej Leo!

Ja- det lyder sgu mærkeligt. :-)

Hvis dine lydkilder på pladespillere er forbundet rigtigt - og i øvrigt er i orden, så skal den "efter bogen" spille lige i skabet. Den har, som du selv skriver, en udmærket RIAA-del og der burde på ingen måde være noget at løfte øjenbryn over.

Jeg vi l gætte på, at der en defekt i RIAA-kredsen - ét eller andet sted. (medmindre det altså handler om fejl 40 - hvilket vi ikke tror :-) )

Hvis din vurdering af lydens kvalitet ikke beror alene på lydstyrke, men også på lydkvalitet i øvrigt, så må der være defekt på RIAA-boardet. Hvis din vurdering handler om niveauforskel - lydstyrke alene - kan der være en trimmer, som skal justers, så FM og grammofon spiller lige højt. (enten skal FM-trimmeren justeres ned - eller phono'en op) - disse trimmere skal befinde sig under hjelmen.

Har den været ude hos AnalogBo? - mon ikke han liiige skulle kigge på dette - det kan han sikkert sagtens klare.

Jeg har servicemanualen - elelrs kan den sikkert hentes hos Hifiengine.com - måske har Bo den allerede?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Tonni » tirs 12. jul 2016 21:44

lrev skrev:Hej.
Så er min 2250b kommet i topform?.eller er den,jeg kan ikke forstå at lyden fa pladespiller er så meget ringere end den er på FM.
Det burde den vl ikke væe,eller?
Jeg har prøvet begge pladespillere(Technics sl2000 med ny Jico stylus,samt en dual 505-4 med OM20 Pick up)
Lyden er meget lavere end på Fm....og tynd,meget ringe.
Er det nødvendigt at indkøbe en ex Riaa?Det var ellers mit indtryk at den indbyggede Riaa var af en udemærket kvalitet!!
Mvh Leo.

Nu har du sat pladespilleren til "Phono in" ikke? Tynd / meget lav lyder lidt som grammofon på en "line" indgang..?
Ellers helt enig med Fredmarantz!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf lrev » tirs 12. jul 2016 21:48

Tak for hjælpen,jo den har været hos Bo.Jeg har forkkaret dette for ham idag ,og han vil kigge på den igen.
Det er en virkelig tynd lyd....fra begge pladespillere,men også lav,men det kan så åbenbart justeresVille jeg kunne forbedre lyden med f.eks en Project ext. RIAAt til 500kr....,hvis det viser sig at der ingen fejl er ?
Mvh Leo
lrev

Indlægaf lrev » tirs 12. jul 2016 21:50

Den sat til Phono,og stel er monteret.Det er som om at lyden vibrerer når jeg skruer bare en lille smule op.
lrev

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. jul 2016 21:54

lrev skrev:Tak for hjælpen,jo den har været hos Bo.Jeg har forkkaret dette for ham idag ,og han vil kigge på den igen.
Det er en virkelig tynd lyd....fra begge pladespillere,men også lav,men det kan så åbenbart justeresVille jeg kunne forbedre lyden med f.eks en Project ext. RIAAt til 500kr....,hvis det viser sig at der ingen fejl er ?
Mvh Leo

Til det sidste spørgsmål: Umiddelbart - Nej.

Hvis den 2250B-RIAA virker, som den skal, er den fin - jeg ville ikke synes, at man skulle ud at hente noget andet for at få en god grammofonlyd. Noget er galt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Tonni » tirs 12. jul 2016 21:57

Enig! Mon ikke Bo kan finde nissen?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. jul 2016 21:57

Du kunne jo også prøve med en anden persons grammofon? Bare for at udrydde mistanken til grammofonen. "Vibrerende" lyd - synes jeg lyder mystisk.

Jeg tænker at du skal lade Bo kigge på det. Du kunne evt. fragte din pladespiller med ud til ham og så kan i få justeret det hele ind - så du ikke står med det bagefter.

Husk, at 2250B ikke har indgang til MC-pick-up. Kun til MM. (det kunne jo være rart at vide)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr