Ornlig syg Marantz forstærker - nu helt død?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Ornlig syg Marantz forstærker?

Indlægaf Tonni » tirs 17. dec 2019 21:20

deuce232 skrev:Jeg har smurt min pladespiller med WD40, men dog ikke nedsænket den i det, men tjae jeg har også en hat. :-)

WD40 er ikke et godt smørremiddel. Ville bruge symaskineolie!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf x-tian » tirs 17. dec 2019 22:45

cdp skrev:Jeg har ved flere lejligheder forsøgt at indoktrinere min niece til noget lignende, men hver gang tager hun sin B&o ( burgerbolle ) frem af tasken, og bedyrer den lyder meget bedre.. :lol: - ak ja, kan kun konkludere nogle mennesler er uden for pædagogisk/vintage rækkevidde. ;)
- nedsænk den i wd40 i 24 timer ved stuetemperatur - det er lægmandskuren -

Hvem har erfaring med dette..

WD40 Bruger vi kun til at rense sod af ventiler og topstykke når vi renovere forbrændingsmotore (der er det til gængæld rigtigt godt) ellers er WD40 en no-go her i huset !

Bruger Isapropylalkohol og smører bagefter med en syrefri olie, silikoneolie eller fedt afhængig af hvad der skal renses og eller smøres
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf cdp » tirs 17. dec 2019 23:04

Bruger Isapropylalkohol og smører bagefter med en syrefri olie, silikoneolie eller fedt afhængig af hvad der skal renses og eller smøres

Jeg er helt enig med dig - wd-40 er brand'et som et rent vidundermiddel, der nærmest kan bruges til alt, men sammenligner vi med den gl. kendte caramba, er forskellen sikkert ikke så stor - et petroleums produkt med lidt smøremiddel og parfume. Fint til overfladerust, koks mv. Egentlig er det meget billigere at købe 20 l renset petroleum - det der bruges til åbne kaminer. Den brune bjørn herunder, giver faktisk godt svar på myten vd-40. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=__zkFEKmZdw
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Tophøj » ons 18. dec 2019 08:12

Jeg ved godt WD 40 er udskældt i hifi kredse, men jeg har gentagne gange haft held med at rense omskiftere, hvor div kontaktspray ikke virket. Især rec omskiftere på gamle båndoptagere. Og virkningen holder flere år efter. Man skal aldrig være for fin til at prøve noget forskelligt :-)

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Indlægaf x-tian » ons 18. dec 2019 09:37

Tophøj skrev:Jeg ved godt WD 40 er udskældt i hifi kredse, men jeg har gentagne gange haft held med at rense omskiftere, hvor div kontaktspray ikke virket. Især rec omskiftere på gamle båndoptagere. Og virkningen holder flere år efter. Man skal aldrig være for fin til at prøve noget forskelligt :-)

Mvh Per

Hehe så kan vi begynde om igen mht. kontaktspray :lol:

I min verden baseret på min små 35 årige erfaring (nogle gange dyrekøbt) og uddannelse inden for elektronik reparation er der ikke noget nemt fix.

Ja Per du har fuldstændig ret med at man aldrig skal være for fin til at prøve noget nyt.
Men efter bedste overbevisning mener jeg at hvis eks. et kontaktsæt skal renses skiller man det ad fjerner belægning, snavs m.m. med en alkohol og evt en glasbørste smører de rigtige steder med en syntetisk fedt, justere fjedre m.m. og samler det igen. Potmetre skal helst skiftes med nye da kulbanen generelt også er slidt når det begynder at skratte men en rensning kan lade sig gøre (brug ikke glasbørste på kulbanene hehe ) og der skal bruges en meget tynd syrefri olie.

Jeg køber ikke gerne elektronik der lugter af kontaktrens eller WD40 med mindre det er så billigt at en "rigtig" rensning / udskiftning kan betale sig
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf Tophøj » tors 19. dec 2019 08:11

Jeg blev uddannet som radiomekaniker for 37 år siden, så jeg har været hele vejen rundt :-)
Og jeg er udmærket klar over, at tit når noget er renset med en eller andet form for kontaktrens, så vender fejlen tilbage.
Det var ikke for at få en belæring at jeg skrev det, bare at nogen gange kan man blive overrasket :-)
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Re: Ornlig syg Marantz forstærker - nu helt død!

Indlægaf pqrannes » ons 29. jul 2020 11:16

I sin tid kom den finde Marantz 1070 jo op at køre, så min datter nu i 8 år har haft glæde af den.

Men nu er den desværre død for hende. Og hvad værre er, hun er i København, og det er jeg ikke, så jeg kan kun hjælpe på afstand.

"Send mig et billede, så jeg kan vise dig, hvor sikringen er, og så kan vi starte med at se om den er sprunget", sagde jeg til hende.

Så sendte hun et billede.

Det er her:

116598005_2593329177663561_8410099252416475324_n.jpg

Men hvor pokker er sikringen?

Der, hvor den - almindeligvis - skulle være, går netledningen ind, og der, hvor netledningen plejer at gå ind, sidder en lille plade.

Måske sidder den indenfor (hvor hun ikke skal rode med noget), måske er den fjernet helt. Demko?

Hjælp!

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Ornlig syg Marantz forstærker - nu helt død?

Indlægaf Fredmarantz » ons 29. jul 2020 12:29

Jeg sidder med 2 stk. 1070'ere (Danske Sø og Høyem) - og kigger efter

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Elektronik » ons 29. jul 2020 12:45

PQR.. Du er da vel en god "farmand" og kaster alt mellem hænderne og valfarter til djævle-øen. ;) ::Æ:Æ
Elektronik

Indlægaf Fredmarantz » ons 29. jul 2020 12:48

Og det var så ikke det resultat, som jeg havde regnet med - mine hovedsikringer på de 2 pgl. apparater sidder begge som vist på billedet her og er derfor ikke til hjælp for dig. - dog, hvis jeg åbner låget på den, kan 3 sikringer ( med plads til en fjerde) ses på sikringsarrangementet i højre side af forstærkerne set forfra - foran trafoen. Kan det mon være stedet, hvor også hovedsikringen er monteret?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » ons 29. jul 2020 12:53

På dette billede, lånt på nettet, kan man se en anden, men dog tydeligt kvalificeret montering af nu 4 sikringer. Dette kunne meget vel være stedet for bagpå monterede sikringer.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » ons 29. jul 2020 12:55

Elektronik skrev:PQR.. Du er da vel en god "farmand" og kaster alt mellem hænderne og valfarter til djævle-øen. ;) ::Æ:Æ

I teorien, jo, men i praksis nok ikke. Man skal jo heller ikke forkæle sine børn.

Vi finder en løsning hen ad vejen.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf pqrannes » ons 29. jul 2020 12:58

Fredmarantz skrev:Og det var så ikke det resultat, som jeg havde regnet med - mine hovedsikringer på de 2 pgl. apparater sidder begge som vist på billedet her og er derfor ikke til hjælp for dig. - dog, hvis jeg åbner låget på den, kan 3 sikringer ( med plads til en fjerde) ses på sikringsarrangementet i højre side af forstærkerne set forfra - foran trafoen. Kan det mon være stedet, hvor også hovedsikringen er monteret?

Tak for indsatsen, Freddy.

Måske er det en tidlig model, som fra fabrikken ikke var gjort klar til international salg og omstilling, som dine synes at være. Layoutet bag på dine mht. fx pre.out og main-in er jo også helt anderledes end på min datters.

Vi må kigge indenfor i forstærkeren ved lejlighed.

Jeg skal jo også over og se den store Nick Cave udstilling på Det Kongelige Bibliotek (http://www5.kb.dk/da/dia/udstillinger/t ... ition.html) inden den lukker ned, så kan de to ærinder slås sammen.

PQR
Senest rettet af pqrannes ons 29. jul 2020 13:01, rettet i alt 1 gang.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Fredmarantz » ons 29. jul 2020 13:00

jeg får tanker om, at det, som din datters Marantz fejler - kan vel også være andre ting?

Jeg tænker på, at det kunne jo også "bare" være tænd/sluk-lampen, der er brændt af (er apparatet mon omstillet til 240V)?

En defekt afbryderknap?

Ja- og så en sikring, men der er jo årsager til at en sikring springer?

Hovedsikringen skal være en 2AT (træg / träge - slow blo...) af type 0,5 x 20mm.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf pqrannes » ons 29. jul 2020 13:05

Fredmarantz skrev:jeg får tanker om, at det, som din datters Marantz fejler - kan vel også være andre ting?

Jeg tænker på, at det kunne jo også "bare" være tænd/sluk-lampen, der er brændt af (er apparatet mon omstillet til 240V)?

En defekt afbryderknap?

Ja- og så en sikring, men der er jo årsager til at en sikring springer?

Hovedsikringen skal være en 2AT (træg / träge - slow blo...) af type 0,5 x 20mm.

Tak for det.

Ja, det kan være andet, men jeg tænkte vi skulle starte med at tjekke sikringen.

Den er død og hun har lagt øret til den og der er ingen trafobrum eller trafo-opstarts "klong" som der plejer at være. Pæren har været gået et stykke tid, siger hun.

Jeg kan ikke huske at have omstillet den til 240 V; kan det gøres, må det det være indeni.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr