Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Lidt hjælp til vintage Maranz..

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. okt 2012 14:39

Et lille udvalg af receiverne m.m.

www.youtube.com/watch?v=B1HZE5GaIJg&fea ... r_embedded

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf X-ray » søn 14. okt 2012 16:03

Mit personlige lille Pip... ;)
Hvis det ikke SKAL være 4 kanals men dog en Marantz - så ville jeg nok mere gå efter denne.... en god stor "rimelig" potent sag..!
http://www.dba.dk/receiver-marantz-2325-125/id-86380752/?utm_source=funktionsmail&utm_medium=email&utm_term=listing2&utm_campaign=AnnonceAgent&utm_content=AnnonceAgentStatus
Det ser dog ud til, at sælger lægger op til en noget høj pris....!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. okt 2012 16:46

Ja- 2325'eren her har jeg også noteret mig. Den er ikke gratis, men den er godtnok kompetent. Det er den største af deres rene stereoreceivere fra før '77. Sjælden som bare dertil ...og var prissat i omegnen af 14.750 i '77, hvilket jo da var en del.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf zaragon » søn 14. okt 2012 17:15

Fredmarantz skrev:Nå - men jeg kan da sige, at 4230 er en flot ting - bygget helt ok - er på 30W/kanal (8ohm - 20-20K) Har en masse features - er til at reparere, hvis behovet skulle opstå. Servicemanualer forefindes. Det er den "næstmindste" model i en række recievere fra Marantz 4220 - 4230 - 4240 - 4270 - 4300 - 4400. Desuden dolby FM osv - altsammen noget vi ikke rigtigt bruger. Men en god fornuftig receiver, rigtig flot - solid - god lyd (subjektivt - jojo) - klassisk Marantz.

Passer man godt på dem og servicerer dem ordentligt kan de holde næsten evigt - dog med undtagelse af lamperne i skalen.

Ellers kan du jo Google selv - og her kommer der voldsomt mange resultater frem -

Om den er bedre end end ITT 8033 tror jeg ingen objektivt kan svare på. Dette må blive en vurdering, som du selv skal foretage. Jeg ville dog ikke være i tvivl om, at jeg ville foretrække Marantz'en- men jeg er jo også glad for Marantz classics som udgangspunkt - og er derfor nok ikke den rigtige til at udtale mig om dette. :D

NB: Cd-4/Kvadrofoni - halløjet er kun aktuelt, hvis du også har CD-4-kodede plader - en pick-up, som kan aftaste CD-4 plader - og fire højttalere koblet til. - øhhhhh.. .

Lidt U-tube:
http://www.youtube.com/watch?v=sYWGALkZ ... re=related

Vh
Freddy

Hej Freddy - glem nu ikke at fortælle, at Marantz'erne IKKE har en indbygget demodulator for CD-4 quadrofoni. Den skal købes separat... Hvis det skal være Marantz' egen model, hedder den CD-400 eller CD-400B. Ejer selv en 4400 med separat CD-400B, kablet fjernbetjening osv. - den er dog på foreløbig "pension", da jeg nu bruger min Marantz SR-9200, som er mere tidssvarende ifb. med tv-surround... ak ja... :Skor:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf MDA » søn 14. okt 2012 17:22

zaragon skrev:Hej Freddy - glem nu ikke at fortælle, at Marantz'erne IKKE har en indbygget demodulator for CD-4 quadrofoni. Den skal købes separat... Hvis det skal være Marantz' egen model, hedder den CD-400 eller CD-400B. Ejer selv en 4400 med separat CD-400B, kablet fjernbetjening osv. - den er dog på foreløbig "pension", da jeg nu bruger min Marantz SR-9200, som er mere tidssvarende ifb. med tv-surround... ak ja... :Skor:

Det har Freddymanden allerede gjort 8)

Fredmarantz skrev:Den kan noget Quadrofoni - noget af det kræver en tilkøbt adapter - men den kan sørme også knalde en god stereo af sig.

Vh
Freddy
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf zaragon » søn 14. okt 2012 17:42

MDA skrev:
zaragon skrev:Hej Freddy - glem nu ikke at fortælle, at Marantz'erne IKKE har en indbygget demodulator for CD-4 quadrofoni. Den skal købes separat... Hvis det skal være Marantz' egen model, hedder den CD-400 eller CD-400B. Ejer selv en 4400 med separat CD-400B, kablet fjernbetjening osv. - den er dog på foreløbig "pension", da jeg nu bruger min Marantz SR-9200, som er mere tidssvarende ifb. med tv-surround... ak ja... :Skor:

Det har Freddymanden allerede gjort 8)

Fredmarantz skrev:Den kan noget Quadrofoni - noget af det kræver en tilkøbt adapter - men den kan sørme også knalde en god stereo af sig.

Vh
Freddy

ahhh - ja, naturligvis har han det - sorry! :thumbsup: CD-4 er nu noget vanskeligt noget - det kræver udover demodulatoren en velkonstrueret pick-up med special slibning (Shibata/Pramanik/Quadrahedron m.fl.), men det værste er nok at få installeret de korrekte kabler fra pladespiller til CD-4 demodulator. Kabelkapaciteten SKAL være under 100 pF, ellers får man meget let knitren og støj. :Skor:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Michael85 » man 15. okt 2012 17:04

Er du gal man skal da holde tungen lige i munden for at følge med jer drenge herinde :p -Men super fedt med alle de input.

Fredmarantz: MANGE tak for alt info om de forskellige modeller! det er alletiders læsning :thumbsup:
Fedt med detaljer og historie. Godt at vide hvor man kan kontakte et omvandrende Marantz lektikon derude når man har brug for det :p

Marantzman: tak for lige at gøre opmærksom på denne model også, det kunne sagtens være et mere interessant alternativ istedet for 4230'eren..

X-ray: SUPER fed model.. men ja, der forlanges også en sjat penge for den..

...Jeg må erkende at jeg nok lige slår koldt vand i blodet mht. 4230'eren..
Synes 2252'eren virker som et noget mere interessant bud (og du har jo helt ret mht. udseendet Fredmarantz).
Når man nu alligevel er i gang kan man vel ligeså godt se om man ikke kan støve nogle af de lidt større modeller op fra start af..
Senior har en Pioneer SX-950 stående derhjemme som han har haft fra ny.. uden at lægge mig ud med alt for mange (når nu topic er Marantz) -synes jeg altså også at den leverer ganske forrygende tråd..

MEN ! jeg får jo nærmest julelys i øjnene når jeg sidder og kigger på 2325'eren :shock:
..Hvordan snor i jer egenlig "udenom" mht. den bedre halvdel i hjemmet når det kommer til "lyd-alteret" i stuen?
Jeg synes ikke det var det helt store problem da vi rykkede sammen herhjemme (-når der skal være lyd, kan det jo ligeså godt være god lyd!)
Men har da et par kammerater der er "faldet" i kampen, hvor de solide højttalere og den store receiver er byttet ud med en DAB-radio (som eneste lydkilde i huset foruden TV og PC!! ) :QQS: ..det er jo nærmest en tilbagevendende klassiker.

...Så topic twist.. nogle sjove historier? :p
Michael85

Lokalitet: København NV

Indlægaf Michael85 » man 15. okt 2012 17:10

Fredmarantz skrev:Et lille udvalg af receiverne m.m.

http://www.youtube.com/watch?v=B1HZE5Ga ... r_embedded

Vh
Freddy

btw, Fed samling ! :cool1:
Michael85

Indlægaf Fredmarantz » man 15. okt 2012 18:03

Skal du have noget Marantz, som "patos-mæssigt" matcher SX-950, så skal du kigge efter modellerne 2270 - 2275 - 2265 - 2265B - 2285 - 2325 - 4300 - 4400 - 2385 - 2500 - 2500 - 2600. Det er de største og kraftigste receivere, som Marantz har bygget. Flere af dem er ganske sjældne og svære at finde i god stand. De lyder heller ikke HELT ens, men alle er gode og fine ( og ofte ganske dyre). Samtidig skal man altså stadig have en alliance mwed en god og samvittighedsfuld tekniker, der ved, hvad han har med at gøre - og regne med at bruge lidt penge til den tidligere beskrevne service, da det jo netop er ældre sager (Vintage - du ved).

Der findes en tråd i Café og hygge-afdelingen om, hvordan man får slæbt sagerne hjem uden at konen opdager det....men der står desværre ikke så meget om, hvordan man får det hele integreret i stuen -

Jeg ved det ikke, men det kommer vel an på talegaver - overbevisningsmetoder.....pædagogik og hvor rummelig din bedre halvdel er....og hvad du har at "handle" med?? :D

Hvis du har "rykket " dig lidt mht. hvilken model du vil købe, så kan jeg (ud fra min egen smag) anbefale, at du kigger efter en 2252 eller en 2250B - og vurderer lidt på dem - de kan vise sig at være "lige i skabet", men det bestemmer du jo. 2325'eren er jo en fantastisk flot sag - og vil du smide pengene efter den, så er den selvfølgelig også stærkt anbefalelsesværdig.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf NikonSP » man 15. okt 2012 20:02

Hej Michael85

Velkommen til Marantz-land!! :D

Kan se, at Freddy i mit efterårsferie-fravær på glimrende måde, har givet dig en gribende indføring i mange af Marantzernes lyksaligheder. For så at kaste yderligere ved på bålet, kan jeg jo fortælle, at jeg i 1977 fik en 'brand new' Marantz Model 2325 i original emballage, incl. originalt valnødde kabinet, begge dele leveret direkte fra Sø & Høyem på Alhambravej, Frederiksberg!! Det var uden sammenligning en af de meget store dage i mit forholdsvis tidlige hi-fi liv, at bringe de 2 kasser hjem, pakke ud, og slutte en af den tids absolut største og bestemt fedeste recievere til mine JBL L-100.

Der kom senere både større, tungere og dyrere recievere i forbindelse med det store reciever-battle, hvor de store hifi producenter forsøgte at overgå hinanden i imponerende specs., men som du kan se af Freddy's indlæg og også mit her, indtager Marantz Model 2325 en helt særlig plads, selvom den måske ikke var den 'største', - for det var den så egentlig bare alligevel!! :Thumpsup:

Hmn, - jeg tror, jeg kan tale mig helt varm på denne sag. . . . . :lol:

Jeg har senere igen fundet en Model 2325, - desværre i elektrisk dårlig stand :QQS: , men i meget fin kosmetisk stand. Den er efter en længere istandgørelse-rejse genopstået fra de 'næsten døde', og den er igen helt for- rygende. Store kræfter og den helt rigtige Marantz-lyd, som mange falder for. Den indtager en særlig plads på mine hylder!

Ja, - og nej, - jeg kender altså ikke den 2325 sælger der henvises til, selvom mit indlæg måske lyder som en bedre salgstale :oops:

Men velkommen i Marantz-klubben hvis det er der du ender.

VH
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland

Indlægaf X-ray » man 15. okt 2012 22:41

Ja... i et lidt andet prisleje er der et par stykker af 2252. Hér én af dem....

http://www.dba.dk/receiver-marantz-model-225/id-86388098/

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Michael85 » tirs 5. feb 2013 01:30

Så er det vist ved at være tid til en statusopdatering :p

I øvrigt også et sent tak til Harvey for den varme velkomst :cool1:
-Fedt at høre din 2325 beretning :)

..Jeg endte med at få fingrene i en, i mine øjne rigtig fin 2252'er. (dog solgt som værende defekt i FM/tuner delen - der er liv i AM..!?)
Manden der solgte mig den, købte den selv fra ny i '77. Brugte den indtil for 15-16 år siden hvor den så blev gemt væk, hold fast, i klædeskabet i soveværelset. - For som han selv sagde skulle den jo "stå godt" :-D
Med i handlen fik jeg den org. købskontrakt fra Fona, prisliste over Marantzs' sortiment, brochure i farver! -med lidt forskellige receivere, tunere osv., Marantz warranty card samt betjeningsvejledning (dog til 2250B hmm..)
Sgu meget sjovt at få sådan en stak papirer med samt lidt historie :p
Der sidder endda stadig label på ledningen til forstærkeren..
Smider lige en række billeder op...
Nu skal jeg jo så bare have renset, pillet og justeret førend den tages i brug.
Freddy har givet rigtig mange suveræne indspark mht. servicering, men i er da velkommen til at smide et par bevingede ord (hele sætninger er mere end velkomne) med på vejen, da jeg stadig er temmelig grøn på området her. - om ikke andet så for hyggens skyld.
Som lovet lige en række billeder fra da den var nylandet hjemme på køkkenbordet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Michael85

Indlægaf Michael85 » tirs 5. feb 2013 01:32

..og så lige de sidste som skulle have været de første..
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Michael85

Re: Lidt hjælp til vintage Maranz.. - opdateret

Indlægaf Michael85 » tirs 5. feb 2013 01:36

Hvis der i øvrigt er noget der springer jer i øjnene, så som ombyg eller andet så sig endelig til..

Harvey, hvis man lige ser efter kan man se prislisten på billedet er inde fra Sø & Høyem på Alhambravej hvor din 2325 blev købt :thumbsup:
Michael85

Re: Lidt hjælp til vintage Maranz.. - opdateret

Indlægaf Jan » tirs 5. feb 2013 02:00

Flot, tillykke med den :)

Det der er sidder under klistermærket er to strømstik til f.eks. båndoptager og pladespiller, de er blændet af, da det er amerikanske stik og derfor ikke kunne godkendes af DEMKO
Jan

Lokalitet: Kbh

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr