Marantz 2015

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 2015

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 15:29

Det er netop LIGE akkurat den vejledning, som skulle bruges! Nu har du den i hvert tilfælde :thumbsup:

Hvis du går i gang med dette på et tidspunkt, så skil det ad i en skål eller andet, som kan opfange de ualmindeligt små fjedre, som altid springer ud og er svære/umulige at finde igen. måske kan man "sweepe" med en højttalermagnet på gulvet, men.......

godt fundet!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf librarian » tirs 18. feb 2014 22:01

Lidt småtapperi og meget let skruen frem og tilbage på de fire trimmere på preamp boardet med forstærkeren tændt og musik kørende i hovedtelefoner gav ikke noget. Nu vil jeg massere dem med lidt kontaktrens. Med forstærkeren slukket...
librarian

Lokalitet: københavn

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 22:39

Ok- brug de gode råd om tusch-markeringer af positionerne (nøjagtigt) - efter kontaktrens skal du lade det "dampe af" i noget tid (et par timer) inden du tænder..

Las os vide, hvordan dette går :p
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf librarian » tirs 18. feb 2014 23:27

Der skete heller ikke noget. De virker ikke træge eller ujævne at skrue på. Og jeg hører ingen forskel efterfølgende. Måske skal jeg prøve med musik på at skrue lidt mere end jeg gjorde første gang...jeg burde kunne høre en forskel mens jeg skruer på dem, ikke? Eller er dette risikabelt?
librarian

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 23:32

Det er risikabelt -

Det er Bias og DC-balancejusteringer.

Disse kan du justere, men ikke uden måling med multimeter. Fremgangsmåde står i servicemanualen, som jeg jo har - så det kan jeg altid fortælle dig.

Hvis der ikke lige har løsnet sig noget snavs ved en lille påvirkning eller rensning, tror jeg ikke, at vi skal finde problemet dér.

Fortæl gerne igen meget nøjagtigt - hvilkle signalkilder - du bruger hvor og hvordan problemetr udarter sig - har du brum - støj - knas i Én kanal fx osv.

Jeg tænker, at vi først skal have renset alle tænkelige kontakter og potmetre. Derefter er der ikke så mange andre muligheder end at bevæge sig til komponentniveau. Bruger du phonodelen? overhovedet (grammofon).

Er det alle indgange, som viser det samme problem. Er du sikker på, at din signalkilde er "lige"?

Jeg tænker også, at du skal have kørt dit multimeter i stilling. Har det friskt batteri - har du et par gode prober med "griber" ?? Har du rolige hænder??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 23:46

Volumepotmetret og de øvrige reguleringer (bas/treble) er jo stereopotmetre - altså med 2 på hinanden sidende potmetre. Har du renset dem begge på alle?

Jeg tænker også, at du skal gøre dig klar til at rense trykknapswitchene, som er svære at komme til. Det mest grundige ville være at følge den flotte fremgangsmåde i linket - men mister du én af fjedrene, er du på spanden. Tape-monitorswitchen især er ofte en kilde til uforklarlige og mystiske" problemer i vores forstærkere.

fortæl lige, når du har mulitimetret kørt i stilling med friskt batteri (det er vigtigt, synes jeg, at du har prober med gribefunktion).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf librarian » tirs 18. feb 2014 23:52

Det er slut for i aften, men jeg har afprøvet alle rca indgange pånær pladespiller-indgang med en signalkilde, jeg er helt sikker på. Det er en dap, colorfly c4. MEN jeg skal da ikke glemme kablet, det blev lige hevet op af skuffen til lejligheden og har ikke været i brug et stykke tid!

Ingen støj ingen brum. Bare ubalance, og en balancekontrol, som jeg skal fedte en del med for at udligne forskellen. Venstre kanal lyder højere og med mere hul igennem end højre. Kan det være balancekontrollen?

Potmetre renset efter bedste evne begge steder.

Loudness knappen kan godt lokkes til et enkelt skrat, hvis jeg driller den lidt.

Fortsættelse følger. Multimeter må undersøges, har aldrig brugt det
librarian

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 23:55

Tak for meldingen -

Lad os i det kommende koncentrere os om balancepot'en og så sætter vi multimetret i gang med henblik på at "genoprette" Bias - og DC-balance. Det ta´r vi, når du har tid igen og føler dig klar! :-)

Edit: sidder lige og læser lidt i SM - og alle signaler passer efter RCA- input gennem selectoromskifteren (som du også har renset og masséret - ikke?) videre til Tape-monitor switchen, som igen leder det hele videre til balance og volumekontrol. (formentlig set før :p )
Der er grunde til at mistænke både Tape-monitorswitch og balancepot for fejl/snavs mv..
Fejl i Tapemonitorswitch har jeg dog ofte oplevet som manglende eller ustabilt signal og ikke bare en "ren dæmpning af signalet i den ene kanal, men dette er måske muligt?). Balancepotmetret hmmmm... joh - måske er det helt skævt - defekt eller skal renses ekstra grundigt - eller i værste fald...en udskiftning. (de kan findes, men man skal være tålmodig (US-Ebay)

Er dit balancepotentiometer denne model :

Billede

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf librarian » tors 20. feb 2014 06:38

Nu er de fire midterste tryk-knapper (tape 1, mono, loudness, mute) renset i bund. Det var besværligt, men det lykkedes :-) så må jeg se om nogle timer om det har givet noget. Mit balance modul har et andet nummer.

RS0254004-0 B
M 250K BHX2 6335
librarian

Indlægaf librarian » tors 20. feb 2014 06:41

Selector er i øvrigt også renset. Det eneste jeg ikke har renset grundigt er on/off samt Main- og remote speaker knapperne.
librarian

Indlægaf librarian » tors 20. feb 2014 06:59

Eller dvs balance potmetret ved jeg ikke hvordan jeg renser grundigt...synes det er svært at finde noget brugbar information om dette. Jeg har forsøgt at få masseret lidt kontaktrens ind, og jeg synes også det har givet en mere jævnt glidende "gang", når jeg justerer balancen. Men det har jo altså ikke forplantet sig til lyden også. Der opleves justeringen stadig meget ujævn og tilfældig...
librarian

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. feb 2014 12:47

Jeg prøver at vende tilbage til dig fredag aften..Har desværre ikke mulighed før da.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf librarian » tors 20. feb 2014 13:06

Freddy, det er fint, sætter pris på du gider :)

Det er som om, det skete lidt. Især ved første lyt syntes jeg at balancen var ok ved 60/40 snarere end 75/25. Måske var jeg bare træt... Nu er den tilbage på 75/25. Mystisk. Og volumenkontrollen er begyndt at skratte lidt igen. Så nu får den lige en tur mere...
librarian

Indlægaf librarian » lør 22. feb 2014 14:03

Jeg tror efterhånden at jeg har fået renset tilfredsstillende på alle potentiometre og knapper. Problemet med balancen er der stadig. Næste trin må være at måle dc balance og evt omjustere. Jeg har fundet multimeteret frem, men jeg skal have købt nogle passende testkabler med gribefunktion. Nogle anbefalinger?
librarian

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. feb 2014 14:35

Jeg tror, at du er godt stillet med sådan et par stykker. Der skal købes en rød og en sort.

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H21251

Vedr. Balancepotentiometret - så ta'r vi fat i den, når du har målt og justeret bias og DC-balance.

Jeg ser næsten kun den løsning, at den skal adskilles og gennemrenses mekanisk og samles igen. Uden at vi kan være helt sikre på, at det ER der fejlen ligger. Måske en transistor i pre-delen er defekt.....det kan man så også måle sig frem til. Den rensning og adskillelse/samling, vil jeg godt foretage for dig - men det kræver, at du lodder den ud og sender den til mig. Før dette sker, skal alle tilledninger optegnes og noteres. Kan du lodde eller har adgang til én ,som kan? Hvis du lodder potentiometret ud, så kan vi måle på det (Ohm).

Dette er langtfra en optimal måde at fejlfinde den på - det ville være fedt med en signalgenerator og et skop, så man kunne se, hvor/hvornår signalet blev skævt - det er sådan lidt at vi skyder lidt i blinde. Dog prøver vi de mest oplagte fejlmuligheder først - der er bare mange andre muligheder også.

Nå - prober med gribefunktion...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr