mcs_5 skrev:kj2005 skrev:Når B&O 901 eller en af de andre smukke radioer fra samme tid og samme teknik "spiller" ud igennem en 3000uF elektrolyt, er der stort set ingen dæmpningsfaktor der kan stoppe bashøjttalerens udsving
Jo, det er der. Seriemodstanden i lytten er i milliohm i det meste af frekvensområdet. Ved 50Hz er den 0,26 ohm, så her kunne dæmpningsfaktoren stadig være op til 15 - men det er den nok ikke helt...
Mikkel
Mht. din beregning af dæmpningsfaktorens størrelse, er jeg overbevist om at du har ret, og jeg gengav blot hvad jeg fik beskrevet......jeg skrev vist også "stort set ingen dæmpningsfaktor"

............ knap 15 i dæmpningsfaktor er vel en relativ lille størrelse, når man sammenligner med data fra nutids transistorforstærker konstruktioner?
Jeg har stadig for mig, at 901's udgangstrin ikke holder helt fast på basmembranen, der derved kommer til at foretage eftersving og gengive dybere frekvenser....lidt på linie med mindre rørudgangstrin, hvor dæmpningsfaktoren også ligger relativ lavt....jeg har et eksempel med en stereo ECLL800 stereoforstærker på ca. 6 Watt RMS.
Når det så er sagt.....jeg har over Beovox 2200 aldrig tidligere hørt musikken gengivet som Beomaster 901 formåede.....og vi har forsøgt med flere vellydende forstærkere over Beovox 2200, der havde god dæmpningsfaktor hvor B&O højttalerne blev slanke , meget neutrale og næsten triste at lytte til.
Vi mangler at tilslutte en CD afspiller til 901 og gentage forsøget....det kan jo være 901's gode tunerdel, som medvirker til den flotte lydgengivelse, og ikke de fem transistorer som udgør udgangstrinnet ?
Mvh. Kim