Jeg har aldrig haft IMF og kender heller derfor heller ikke modellen. Men jeg ville blive overrasket hvis de ikke godt kunne lide (og tåle) at få noget "juice". Sådan plejer det at være med vel-konstruerede 2-vejsere.
Men der er jo også noget, der hedder fysik og det handler f.eks. om at uanset hvilken forstærker, man spænder foran en højtaler, så får man ikke toner ud af den, som den ikke er konstrueret til at gengive.
Med andre ord, så er der altså en grænse for hvormeget bas, der kan komme ud af de her højtalere. Det er også det Captain Phoenix illustrerer i sit indlæg (uanset om det er den rigtige kurve eller ej). Men det er ikke det samme som at man ikke kan få bedre lyd ud af højtalere ved at optimere sin signalkæde - og lige præcis dem her tror jeg faktisk har potentiale til en hel del.
Noget andet er, at driftseffekt er een ting og impedansmæssig belastning af forstærkeren en anden. Det er der andre, der har meget mere forstand på end jeg. Men man kunne godt forestille sig, at IMF'erne har en lidt besværlig impedanskurve, der netop kræver en såkaldt "strømstærk" forstærker - Ikke for at kunne spille højt. Men for at kunne gengive den frekvensgang, som er vist eller ikke vist i Captain Phoenix' indlæg, korrekt. En "8 ohms-højtaler" er jo netop ikke "8 ohm" i hele frekvensområdet. Impedanskurven varierer med frekvensen af signalet og hvis forstærkeren ikke kan kontrollere dette, vil frekvensgangen og dermed den lyd, der kommer ud af højtaleren, blive påvirket.
Uden at have særlig meget teknisk forstand eller belæg for det, så er det min overbevisning at netop det forhold, er en af de vigtigste årsager til at den samme højtaler KAN lyde forskelligt med forskellige forstærkere.
Hvis det var mig, så ville jeg ikke købe noget til en "tusse", som MÅSKE er en smule bedre end en AA-1020, der ikke nødvendigvis er ringe. Men måske bare forkert matchet?
Jeg ville vente indtil jeg var i stand til at købe den bedste integrerede 100 watter, jeg kunne finde i prislejet fra i hvert fald 2000,- og op til 3000,- Alternativt en receiver i samme kaliber. Og ikke fordi 100 watt er bedre end f.eks. 50 watt eller 30. Men fordi, som også Freddy er inde på, en velkonstrueret forstærker i den klasse ofte (men nok ikke nødvendigvis altid) vil være bedre i stand til at håndtere "besværlige" højtalere end dem, der er mindre kraftigt dimensioneret.
Om det så var Luxman, Sansui, Pioneer eller noget helt andet, ville jeg ikke gå så højt op i. Jeg ville nok købe den, jeg synes var pænest. Det, jeg derimod ville gå op i var, at den for det første var fejlfri og for det andet havde en rigtigt god RIAA.
Og når jeg havde det på plads, så ville jeg stille og roligt begynde at sætte bedre og bedre pickupper på min Technics for at høre, hvad det gav. Hvis jeg så STADIG ikke var tilfreds, så ville jeg nok begynde at se mig om efter nogle andre højtalere
Man kan selvfølgelig også bare lidt på må og få købe det, man har råd til lige nu og som ser spændende ud. Det må man godt og det er også rigtigt sjovt. Men det er ikke nødvendigvis opskriften på at få sine højtalere til at lyde optimalt.
Så er der det med akustik, som er blevet nævnt af andre. Det er min erfaring, at akustikken er den enkeltfaktor, der betyder allermest for "hvordan et anlæg lyder". Forbedringer her er langt henad vejen simple og gratis. Det koster ikke noget at flytte rundt på højtalerne eller sætte et par madrasser på højkant i lytterummet - og lytte efter hvad det gør ved lyden.
Man kan også købe paneler, der er beregnet til at dæmpe uhensigtsmæssige refleksioner af mellemtone og diskant. Et par (eller flere) af dem i et rum kan sagtens have den sidegevinst, at den bas, der nu engang er, opleves som fremhævet. Samtidigt med at resten bliver strammet gevaldigt op. Når det begynder at lyde for "mørkt" eller "dødt", har man dæmpet rummet FOR meget.
Hvis det skal være vintage, så kan man også bruge tunge gardiner, læderindbundne bøger og rya-tæpper
Det er iøvrigt god stil lige at afslutte sin tråd med en opdatering, gerne med billeder, om hvad det hele endte med. Når du engang kommer så langt.
Håber at ovenstående er forståeligt og brugbart. God jagt!