Anbefal mig en forstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Anbefal mig en forstærker

Indlægaf K_50 » fre 14. okt 2016 23:44

Jeg er godt klar over, at jeg ikke skal forvente væsentligt højere volumen fra en større forstærker. Mit nuværende setup spiller også fint højt til den kælder, hvor jeg for tiden slår mine folder.
Det er faktisk mest, når jeg spiler lavt (som når jeg sidder og læser og hører Händl), at jeg savner en forstærker, der ligesom "tager lidt mere ved", især i bunden. Og det er der, jeg tænker, at en en mere strømstærk (selv om der vist ikke er noget, der hedder det) forstærker ville være en fordel.
K_50

Lokalitet: København S

Indlægaf Fredmarantz » fre 14. okt 2016 23:49

Så ville jeg stadig kigge efter den 14kg's Luxman. (men husk, at jeg faktisk heller ikke har hørt den overhovedet). Jeg holder mig til det ikke særligt tilrådelige, nemlig at kigge på alt andet end at have den koblet på mit anlæg og tage vurderingen dér. Min eneste erfaring er, at det er umådelig svært at høre klanglige forskelle på forstærkere af blot en vis kvalitet - men jeg har også den erfaring, at en tung forstærker med en god voksen trafo, kan væsentligt mere end en "bovlam letvægter" med ganske få undtagelser.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf K_50 » lør 15. okt 2016 00:02

...
Senest rettet af K_50 lør 15. okt 2016 00:04, rettet i alt 1 gang.
K_50

Indlægaf K_50 » lør 15. okt 2016 00:02

Fredmarantz skrev:Så ville jeg stadig kigge efter den 14kg's Luxman. (men husk, at jeg faktisk heller ikke har hørt den overhovedet). Jeg holder mig til det ikke særligt tilrådelige, nemlig at kigge på alt andet end at have den koblet på mit anlæg og tage vurderingen dér. Min eneste erfaring er, at det er umådelig svært at høre klanglige forskelle på forstærkere af blot en vis kvalitet - men jeg har også den erfaring, at en tung forstærker med en god voksen trafo, kan væsentligt mere end en "bovlam letvægter" med ganske få undtagelser.

Vh
Freddy

Ok. Har det at med gøre, at en større trafo, udgangseffekt uagtet, bør være bedre?
Jeg nåede faktisk at skrive, inden jeg så dit svar:
"Mht. vægten, er det så noget, man seriøst kan bruge til noget? Altså som i at bedre komponenter vejer mere til.
Jeg kom nemlig lige til at tænke på noget gammelt PA grej (nok Peavey før de blev stuerene), der havde beton eller lignende i bunden for at booste vægten, idet høj vægt, modsat i dag, blev set som et tegn på fed kval."

Klanglige forskelle er jo så en hel anden (smags)sag. Men jeg kunne i den grad høre forskel, da jeg skiftede fra mine forældres gamle Sony-et-eller-andet, som var så harsk i toppen, at der var adskillige plader, jeg ikke gad høre på den, til førnævnte Akai - der er man så nok ovre i det med en vis kvalitet..
K_50

Indlægaf Fredmarantz » lør 15. okt 2016 00:13

Jeg ved godt, at jeg er meget kategorisk i mine råd - og det kan bestemt ikke udelukkes, at der er flere faktorer i spil. Fx konstruktionstype - komponentvalg osv - men en erfaring, som jeg har, er, at en tung sag ofte har mere styr på det hele end en letvægter. Dette skyldes oftest en større trafo, som er i stand til at fodre det hele med et større headroom og mere styr på det hele incl bunden/bassen - også når der spilles lavt.

Det med betonklodser i bunden osv- er ikke medtaget i mine betragtninger. Det er selvfølgelig noget gøgl. Jeg har nu aldrig set det, men har hørt om tykke bundplader osv for at øge vægten (under påskud af, at det dæmper resonanser). Det er primært trafoens egenskaber og mætningspunkt, som i min optik kunne være interessant.

Ja- jeg skriver om forstærkere af "en vis kvalitet" - og "ja" jeg synes, at man skal passe umådelig meget på med at forlade sig på data og ikke mindst watt-opgivelser - desuden skal man passe umådelig meget på med at tro på, hvad man læser rundt omkring. Folk, der roser noget, har det ofte selv - eller får penge eller tjenesteydelser for at rose.

Du skal endda også passe på med at tro på, hvad jeg sidder og skriver til dig (selvom jeg selvfølgelig gerne vil have, at du tror på mig :p )

Mit bedste råd må være - hør den på dit eget anlæg i dit eget musikrum og bedøm selv....selvom det er en fattig hjælp, når du nu spørger.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Torben » lør 15. okt 2016 00:47

Husk at forstærkere og andet Vintage HiFi er - og skal være - til for musikkens skyld!
Så lyt dig frem!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf rørglad » lør 15. okt 2016 09:02

K_50 skrev:Jeg er godt klar over, at jeg ikke skal forvente væsentligt højere volumen fra en større forstærker. Mit nuværende setup spiller også fint højt til den kælder, hvor jeg for tiden slår mine folder.
Det er faktisk mest, når jeg spiler lavt (som når jeg sidder og læser og hører Händl), at jeg savner en forstærker, der ligesom "tager lidt mere ved", især i bunden. Og det er der, jeg tænker, at en en mere strømstærk (selv om der vist ikke er noget, der hedder det) forstærker ville være en fordel.

Hvis det kniber med fyldigheden, når du spiller lavt, er det fordi hørelsen ikke er frekvenslineær i f.h.t lydstyrken. Det er ikke større effekt, der er brug for, men en frekvens korrektion. Den går som oftest under navnet "loudnes".
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf MAJ » lør 15. okt 2016 09:44

Jeg bed mærke i, at du bor i en kælder... Hvordan er akustikken?
Hvad med et billede af dit grej, når nu du siger, at det skal passe sammen?
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Indlægaf Captain Phoenix » lør 15. okt 2016 11:12

rørglad skrev:
K_50 skrev:Jeg er godt klar over, at jeg ikke skal forvente væsentligt højere volumen fra en større forstærker. Mit nuværende setup spiller også fint højt til den kælder, hvor jeg for tiden slår mine folder.

Hvis det kniber med fyldigheden, når du spiller lavt, er det fordi hørelsen ikke er frekvenslineær i f.h.t lydstyrken. Det er ikke større effekt, der er brug for, men en frekvens korrektion. Den går som oftest under navnet "loudnes".

Jeg er meget enig med Rørglad.
Som du beskriver "problemet", er det jo ved lave lydniveauer, du savner noget.
En kraftigere forstærker vil ikke ændre på dette - som foreslået tror jeg, du skal anvende "Loudness"-funktionen på din Akai (så kan du da ihvertfald prøve om dette bringer dig i den rigtige retning). Alternativt en sub-wroofer (som jeg dog sjældent synes giver den nødvendige sammenhæng mellem dén og de øvrige højttalere).

Medvirkende til din oplevelse er sikkert, at dine højttalere ikke specielt "bund-stærke" (meget naturligt ift deres størrelse), som grafen nedenfor viser:

Skærmbillede 2016-10-15 kl. 10.30.20.png

Så vidt jeg kan regne ud, er driftseffekten for dine højttalere lige over 10 watt (93 dB/1m) - det er meget højt! Da IMF samtidig specificerer dem til max. 40 watt, er det jo ikke en højttaler, der er lavet til at spille højt.

PS: Hvis du skal have en hørbar forøgelse af lydniveauet (=3 dB), skal du regne med mindst en fordobling af forstærker-effekten.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Fredmarantz » lør 15. okt 2016 12:41

Som det forklares her af hhv. Rørglad og Captain Phønix, er jeg ret overbevist om, at de er tæt på - eller ligefrem rammer sagens kerne. Desuden er dine højttaleres placering ift fx gulv eller hjørne også en faktor - ikke mindst når vi taler om bassen.
Loudness' angrebspunkter er måske forskelligt definerede ift de normale tonekontroller, men eksperimenter her - enten via tonekontrol elleer Loudnesss kunne være på sin plads.
Jeg har ikke selv særligt gode erfaringer med Loudness-kontrollen, men jeg har sommetider været glad for liiige at kunne dreje lidt på de alm. tonekontroller.

Vh
Freddy

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf exlærer » lør 15. okt 2016 14:05

Hej K50
Blev lige nød til at svare noget hen ad Torben. For i mine øre og øjne er det nok en lidt forkert fremgangsmåde. For vi har alle forskellig smag, hvad angår hifi (lyd). Der er mange ting man skal have med i sine overvejelser.. hvordan lyder dine højttaler og hvad er det for et lytterum du har etc.. Fx kan jeg godt lide Nikko, Sansui og B&O mens jeg ikke er så vild med Pioneer. Andre igen er helt vilde med Sony eller Pioneer. Så mit bud tag ud sammen med dine højttalere+yndlings cd´er og besøg nogle andre vin-tagere og bed dem spænde dine højttalere foran deres udstyr. Vælg så med dit øre og glem alt om penge- og mærke- snak.
Håber ikke det var for hård en omgang. God jagt
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Indlægaf K_50 » lør 15. okt 2016 18:55

Sikke megen respons. Tak for det!
Tag ud og prøv nogle ting er selvfølgelig den bedste fremgangsmåde, men så bliver det pludselig et større projekt, især når man ikke har bil. Derfor var mit spæde håb, at nogen bare ville sige "køb den der, den lyder piss'fee!" :lol:
I har garanteret også ret i, at mere power ikke nødvendigvis er løsningen på problemet (selv om det strider lidt mod mine principper). Så det kan måske være, jeg skal kigge mere på at opgradere på kvalitet end på kraft, da det jo ikke ligefrem er en topmodel, jeg kører med. Jeg kunne også godt have på fornemmeren, at noget af indmaden i sådan en 35-40 årig ikke al for pæn sag er ved at have overskredet sidste salgsdato, og det måske også kan være derfor, den er lidt bovlam.
Loudness-knappen har jeg opdaget. Den hjælper bestemt og bliver brugt flittigt. Og så kunne akustikken i kælderen helt sikkert også være bedre. Jeg håber det hjælper, når jeg får skaffet nogle tæpper at lægge oven på de kolde klinker...

Captain Phoenix skrev:
rørglad skrev:

Jeg er meget enig med Rørglad.
Som du beskriver "problemet", er det jo ved lave lydniveauer, du savner noget.
En kraftigere forstærker vil ikke ændre på dette - som foreslået tror jeg, du skal anvende "Loudness"-funktionen på din Akai (så kan du da ihvertfald prøve om dette bringer dig i den rigtige retning). Alternativt en sub-wroofer (som jeg dog sjældent synes giver den nødvendige sammenhæng mellem dén og de øvrige højttalere).

Medvirkende til din oplevelse er sikkert, at dine højttalere ikke specielt "bund-stærke" (meget naturligt ift deres størrelse), som grafen nedenfor viser:

Skærmbillede 2016-10-15 kl. 10.30.20.png

Så vidt jeg kan regne ud, er driftseffekten for dine højttalere lige over 10 watt (93 dB/1m) - det er meget højt! Da IMF samtidig specificerer dem til max. 40 watt, er det jo ikke en højttaler, der er lavet til at spille højt.

PS: Hvis du skal have en hørbar forøgelse af lydniveauet (=3 dB), skal du regne med mindst en fordobling af forstærker-effekten.

Jeg tror, det er grafen for en anden model, du har fundet der. Mine er Compact Monitor 2 med 8" bas og en følsomhed på 86db/1w/1m.
http://www.imf-electronics.com/Home/imf ... monitor-ii

Jeg tror, jeg ender med at køre min sædvanlige grej-finte med at gå efter en god deal på noget, der ligner noget, som kan bruges, og ellers vil kunne sælges videre uden tab. Det virkede ret godt med grammofonen og højttalerne.
K_50

Indlægaf kbekke » lør 15. okt 2016 19:38

Jeg har aldrig haft IMF og kender heller derfor heller ikke modellen. Men jeg ville blive overrasket hvis de ikke godt kunne lide (og tåle) at få noget "juice". Sådan plejer det at være med vel-konstruerede 2-vejsere.

Men der er jo også noget, der hedder fysik og det handler f.eks. om at uanset hvilken forstærker, man spænder foran en højtaler, så får man ikke toner ud af den, som den ikke er konstrueret til at gengive.

Med andre ord, så er der altså en grænse for hvormeget bas, der kan komme ud af de her højtalere. Det er også det Captain Phoenix illustrerer i sit indlæg (uanset om det er den rigtige kurve eller ej). Men det er ikke det samme som at man ikke kan få bedre lyd ud af højtalere ved at optimere sin signalkæde - og lige præcis dem her tror jeg faktisk har potentiale til en hel del.

Noget andet er, at driftseffekt er een ting og impedansmæssig belastning af forstærkeren en anden. Det er der andre, der har meget mere forstand på end jeg. Men man kunne godt forestille sig, at IMF'erne har en lidt besværlig impedanskurve, der netop kræver en såkaldt "strømstærk" forstærker - Ikke for at kunne spille højt. Men for at kunne gengive den frekvensgang, som er vist eller ikke vist i Captain Phoenix' indlæg, korrekt. En "8 ohms-højtaler" er jo netop ikke "8 ohm" i hele frekvensområdet. Impedanskurven varierer med frekvensen af signalet og hvis forstærkeren ikke kan kontrollere dette, vil frekvensgangen og dermed den lyd, der kommer ud af højtaleren, blive påvirket.

Uden at have særlig meget teknisk forstand eller belæg for det, så er det min overbevisning at netop det forhold, er en af de vigtigste årsager til at den samme højtaler KAN lyde forskelligt med forskellige forstærkere.

Hvis det var mig, så ville jeg ikke købe noget til en "tusse", som MÅSKE er en smule bedre end en AA-1020, der ikke nødvendigvis er ringe. Men måske bare forkert matchet?

Jeg ville vente indtil jeg var i stand til at købe den bedste integrerede 100 watter, jeg kunne finde i prislejet fra i hvert fald 2000,- og op til 3000,- Alternativt en receiver i samme kaliber. Og ikke fordi 100 watt er bedre end f.eks. 50 watt eller 30. Men fordi, som også Freddy er inde på, en velkonstrueret forstærker i den klasse ofte (men nok ikke nødvendigvis altid) vil være bedre i stand til at håndtere "besværlige" højtalere end dem, der er mindre kraftigt dimensioneret.

Om det så var Luxman, Sansui, Pioneer eller noget helt andet, ville jeg ikke gå så højt op i. Jeg ville nok købe den, jeg synes var pænest. Det, jeg derimod ville gå op i var, at den for det første var fejlfri og for det andet havde en rigtigt god RIAA.

Og når jeg havde det på plads, så ville jeg stille og roligt begynde at sætte bedre og bedre pickupper på min Technics for at høre, hvad det gav. Hvis jeg så STADIG ikke var tilfreds, så ville jeg nok begynde at se mig om efter nogle andre højtalere ;)

Man kan selvfølgelig også bare lidt på må og få købe det, man har råd til lige nu og som ser spændende ud. Det må man godt og det er også rigtigt sjovt. Men det er ikke nødvendigvis opskriften på at få sine højtalere til at lyde optimalt.

Så er der det med akustik, som er blevet nævnt af andre. Det er min erfaring, at akustikken er den enkeltfaktor, der betyder allermest for "hvordan et anlæg lyder". Forbedringer her er langt henad vejen simple og gratis. Det koster ikke noget at flytte rundt på højtalerne eller sætte et par madrasser på højkant i lytterummet - og lytte efter hvad det gør ved lyden.

Man kan også købe paneler, der er beregnet til at dæmpe uhensigtsmæssige refleksioner af mellemtone og diskant. Et par (eller flere) af dem i et rum kan sagtens have den sidegevinst, at den bas, der nu engang er, opleves som fremhævet. Samtidigt med at resten bliver strammet gevaldigt op. Når det begynder at lyde for "mørkt" eller "dødt", har man dæmpet rummet FOR meget.

Hvis det skal være vintage, så kan man også bruge tunge gardiner, læderindbundne bøger og rya-tæpper :p

Det er iøvrigt god stil lige at afslutte sin tråd med en opdatering, gerne med billeder, om hvad det hele endte med. Når du engang kommer så langt.

Håber at ovenstående er forståeligt og brugbart. God jagt!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf K_50 » lør 15. okt 2016 20:05

kbekke skrev:
Håber at ovenstående er forståeligt og brugbart. God jagt!

Helt bestemt. Uden at være specielt meget inde i det med impedanser og fysik generelt (9. klasse er ved at være længe siden), tror jeg du har fat i noget omkring, at det måske er et sæt vanskelige højttalere, jeg har fundet mig, som nok bare ikke matcher min receiver ordentligt - den gjorde det som nævnt fint med de gamle, jeg havde.
Det ville også være optimalt, hvis jeg kunne udvide budgettet, men når pengene ikke er store for tiden, og hifi er dyre hobby nr. 3 efter trommer og cykler, må det blive må og få metoden indtil videre. Lige nu hedder rækkefølgen en anden forstærker/receiver først, så ryatæpper og flere bøger i reolerne, så en ny pickup (mest fordi, jeg ikke ved, hvor mange timer den nuværende har under bæltet), og dernæst et sæt mere bom-bom agtige højttalere. IMF'erne er ret nøgterne og monitor-agtige i lyden, hvilket jeg faktisk er ret glad for, men det kunne være fedt med nogle med lidt mere "sjov" i à la et sæt hpm100 eller noget, til når den bare står på høj rock og hiphop.
Og bare rolig, der skal nok komme foto-updates, når jeg kommer videre med projektet. Halvdelen af grejglæden ligger jo næsten i at blære sig på internettet :p
K_50

Indlægaf Gah » lør 15. okt 2016 22:52

Hvis du falder over en Philips RH591 forstærker så mener jeg, at det er en meget vellydene forstærker, først og fremmest pga. af tone kontrollernes skæringsfrekvenser, samt hvor meget at de kan hæve og sænke og ikke mindst to trins loudness funktionen, som er rigtig god at have når man spiller musik ved lav lydstyrke.
Forstærkeren kan indstilles til at sætte liv i selv de mest gumpetunge højtalere uden at det lyder som at man slår på en våd papkasse.
Det skal også nævnes at forstærkerens sluttrin er dc koblet og at strømforsyningen faktisk er meget vel dimensioneret, derfor lyder og opfører den sig også som en meget større og meget kraftfuld forstærker.
Jeg sidder lige nu og lytter til P4 aften og det er en fornøjelse at lytte til musik på denne forstærker.
Jeg har købt den fra ny og i år har den vist nok 45 års fødselsdag uden at den har haft en fejl.
Det bliver nok svært at finde en sådan forstærker, men jeg ser på nettet at der nogen gange er nogle til salg i udlandet.

Link til datablad.
http://philips.pytalhost.com/philips71/philips71-08.jpg
Gah

Lokalitet: Tårnby

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr