K_50 skrev:Jeg tror, det er grafen for en anden model, du har fundet der. Mine er Compact Monitor 2 med 8" bas og en følsomhed på 86db/1w/1m.
K_50 - du har ret.
De data + grafen jeg skriver om er fra IMF Compact 2 - altså uden "Monitor".
*) Nå - det stiller jo sagen noget bedre ift. bas-niveau (8" bas isf 6,5") og lydtryk (1w/1m/86 dB).
Der er dog stadig ikke tale om en følsom højttaler - omregnet til "driftseffekt" svarer det til 10 watt (96dB/1m).
Kbekke (godt at høre fra dig igen, Kim - altid læsværdigt) er inde på noget helt rigtigt med forstærkeres forskellige evne til at drive højttaler-belastninger, der jo netop ikke "bare er 8 ohm", selv om det måske står opgivet som sådan.
Impedansen varierer over højttalerens frekvensområde så der kan være udfordringer ift. lavere impedanser ved bestemte frekvenser samt fasevinkler (kort fortalt hvor strøm og spænding er ude af sync. hvilket udfordrer nogle forstærkere mere end andre)
*).
Disse ting spiller dog knap så stor en rolle ved lave niveauer, hvor forstærkeren generelt er mindre belastet. Men enig med kbekke: Gå efter en strømstærk forstærker.
Den af MAJ foreslåede HK 665 VXI er netop sådan én (og næsten vintage

).
Harman Kardon var én af de producenter, som var mest opmærksomme på at designe deres forstærkere/receivere ift. den belastning som højttalere
reelt udgør (inkl. impedans-variation og fasevinkler).
Det illustreres - f.eks. for forgængeren til den foreslåede - ved en 3D-graf som ses nedenfor:
Skærmbillede 2016-10-16 kl. 08.57.14.png
God forstærkerjagt -
keep us posted
*) Jeg fik også omregnet disses driftseffekt forkert (den er faktisk 20 watt for 96dB/1m - ekstremt højt). Flot Phoenix... Eneste undskyldning er, at jeg ikke havde fået mere end én Gin-Tonic fredag aften...*) Det er bare ikke nemt at forklare - eller måske forstå - fænomenet fasevinkler, synes jeg. Engelske Wiki har en artikel om dette (=Phasor), men det siger jo ikke noget om hvad der er på spil ift hver enkelt højttaler - eller hvad det kræver af forstærkeren. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Phasor
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.