af Fredmarantz » lør 9. maj 2020 00:03
Altså, når jeg kigger på alle de Marantz'er, og hvad har vi, som jeg har til at stå, og bl.a. kigger på bagplade/typepladen, så er der jo angivet type - serienummer - men også de elektriske nødvendigheder for at apparatet kan og må køre i dansk stikkontakt.
Der står normalt altid - 100/110/120/220/240V 50/60Hz. Kun ét enkelt Marantz -apparat har jeg, som kun kan og må køre på 120V, hvilket også er anført. Desuden står der kun "60Hz" - Apparatet har KUN været tiltænkt brug i Nordamerika.
Det er jo ærlig snak - da det ER angivet.
Det, som undrer mig ved denne (og sikkert flere JBL-forstærkere af denne type) - at der ikke er angivet noget som helst på "typepladen" bagpå. På det eksemplar, som jeg har lagt billeder af, er der med klistermærke skrevet "100V" - nok beretgnet til JP-markedet.
At denne, som Søren står med, er forsynet med et par trafoer med åbenbart kun 60Hz mulighed OG at der ikke er skrevet noget synderligt om dette på bagsiden, er ret betænkeligt. Der står vel ikke engang 220/240V ? - så det må vi ind i apparatet for at se trykt med gummistempel på selve trafoerne. Det hører vel ikke med til en godkendelse til brug på dansk jord?
hypotese: KUNNE det være, fordi disse normale strømforholdsopgivelseskrav KUN tilhører konsumvarerne? - og altså ikke pro-varerne, som denne må antages at have været?
- Kunne det tænkes, at den ( som også X-tian er inde på) er importeret uden godkendelse/parallelt?
Hvis den "kun" er designet til at køre med 60Hz, ligger der vel en del af problemet her...
Ud fra Sørens målinger og beregninger, ser det ud til, at hver trafo bruger masser af strøm - uden at foretage sig noget - mystisk. Den mængde strøm, som de bruger skulle vel varme dem ganske betydeligt op - ikke?
Bliver de trafoer meget varme -som i "kan ikke holde hænderne på dem efter en times tid"?
Som X-tian også kan huske, så har jeg også en lydmanddskarriere bag mig - og netop disse JBL/Urei'er husker jeg fra slutfirserne og ind i halvfemserne. På et tidpunkt brugte vi et stack af disse til monitorbrug - hvor de fik lov at arbejde for føden. Der var nu aldrig vrøvl med dem - stabile sager, men der var brugen jo også en helt anden. Da interesserede vi os ikke for deres strømforbrug.
Jeg tror, at der er nogle, der har tjent nogle hurtige penge denhgang - hvem havde JBL da ....Var det ikke M.I.A. i Silkeborg?
Når i Ser på billederne, så læg lige mærke til adressen på , hvor de er fremstillet :-) Nøjagtig samme adresse som det gamle Marantz fra ca. 1971 - og frem til Marantz lukkede sin fabrikation på denne adresse i ca. 1976 og flyttede produktionen til Chatsworth - stadig i Californien.
San Fernando road i Sun Valley, Californien har en særlig klang i mine ører.
Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.