Marantz 2015

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Marantz 2015

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 22:43

Jeg er med. Men jeg er ikke sikker på multimeteret. Den viser 0, når jeg måler dc på udgangen. Er det mon ok?

Og så et måske dumt spørgsmål: når jeg skal måle på samlingspunktet på de grå/hvide modstande, skal begge testkabler sluttes til samme punkt? Hvilken skala skal der måles på?

Venter lige på svar og kigger på det i morgen. Er træt. Tak for hjælp.
librarian

Lokalitet: københavn

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. feb 2014 22:58

Sæt multimetret på den grønne V (dc) - skala og sæt den på indstillingen " grøn 200m". (den mest fintmålende indstilling). når man måler DC-balance, så er det om at få indstillet sin DC-balance så tæt på "0mV" som muligt. De fleste fabrikanter opgiver en optimal DC-balnce til "0mV plus/minus 50mV. så der er da lidt at gøre med til siderne. Hvis du kan ramme noget mellem 50mV plus og 50mV minus så er du i "sikkert og sundt farvand", hvad angår DC-balance - men jo tættere på "0", du kan justere dig frem til, jo bedre. Det at du måler "0V" er næppe sandsynligt - måske måler du med en for grov "opløsning" på dit multimeter -> gå til indstilingen "grøn skala 200m" - der er den finest.
Når du skal til at måle dette 23,5V-område, ville jeg sætte multimetret på skalaen (grøn) på 200 (uden m) - dér kan den vise de 23,5V

Proberne placeres nøjagtigt (drumrolll) ....kom ind Tube!! :p

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz tirs 25. feb 2014 23:02, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 23:01

Men den viste 0 på m200 på den grønne v skala.....
librarian

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. feb 2014 23:04

librarian skrev:Men den viste 0 på m200 på den grønne v skala.....

Jeg ville måle dette efter i begge kanaler - for hvis den ene kanal ikke er ordentligt i live, så begynder jeg jo at tænke, at der er et spor her.

Måske har du sat proberne forkert på (vi venter på, at fx Tube eller anden meget vidende person kommer med et nøjagtigt indspark her) Var apparatet tændt?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 23:14

Forstærkeren tændt
Selector indstillet på ubrugt kanal (aux)
Volumen på minimum
Bass, treble på kl. 12
Balance sat så tæt på midten, som jeg kunne
Måler på Grøn v skala , laveste indstilling (samme resultat på øvrige indstillinger)

Måske er der fejl på multimeteret.....
librarian

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. feb 2014 23:18

Det tror jeg nu ikke - skal vi ikke satse på, at det er ok? - Det er jo svært på afstand lige at teste.
Hvis batteriet er friskt og du trods alt får målinger, siger i hvert fald mig, at der er større chance for, at du måler det "forkerte sted" end at dit meter er defekt.
Man kan selvfølgelig aldrig vide. Lad os vente med den indtil videre. Hvis du får sunde målinger, når Bias skal måles, så er det nok ok.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf librarian » tirs 25. feb 2014 23:20

Og det var altså stadig målt på højttalerudgangen. Venter til i morgen med at måle på modstanderne inden i forstærkeren. Misforstod vi hinanden? Kan den godt vise 0 på højttalerudgangen ved nævnte fremgangsmåde?

Edit. Ja, vi venter og ser. Slut for i aften herfra :)
librarian

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. feb 2014 23:22

ja- men det er ikke troværdigt, da den er kondensatorkoblet til udgangen. (intet relæ)

Den bedste og mest troværdige metode her må være den med de fire grå modstande - vi venter på andre, som kan fortælle. Jeg føler mig også noget usikker her.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Tube mania » tirs 25. feb 2014 23:46

Man får intet ud af at måle på HT udgangen på denne forstærker fordi den er kondensator-koblet. Man måler mellem stel til først det ene modstand-midtpunkt og justerer den tilhørende pot...de er lokaliseret i samme side. De 2 midt-punkter repræsenterer hver sin kanal og skal måles og justeres hver for sig. Det skyldes at denne forstærker er så gammel at den lever af EN enkelt forsynings-spænding og den skal derfor deles i to (til positiv og negativ halvperiode). Normalt vil en forstærker have 2 forsyninger ...en plus og en minus, men det har denne ikke. Stil meteret i 200V DC...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. feb 2014 00:05

Tak - Tube!

Stay tub(n)ed :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. feb 2014 00:38

Tube mania skrev: Stil meteret i 200V DC...

Selvfølgelig ... dohhh ....vi skal jo måle 23,5V for hulen - ikke 100mV eller sår'n på denne radio.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf X-ray » ons 26. feb 2014 00:51

Fredmarantz skrev:
Tube mania skrev: Stil meteret i 200V DC...

Selvfølgelig ... dohhh ....vi skal jo måle 23,5V for hulen - ikke 100mV eller sår'n på denne radio.

Vh
Freddy

Hva' så Kvik - er det ved at være sent... ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Fredmarantz » ons 26. feb 2014 00:54

gaabbb.....joh, men sådan er bagsiden af live-underholdningsbranchen - vi kommer for sent i seng (hvis overhovedet) - får for meget øl - røg - bliver blæst ud af høj musik - forvirres af kønne kvinder - ikke noget at sige til, at resterne af hjernen slår fra på afgørende tidspunkter.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf X-ray » ons 26. feb 2014 01:02

Det lyder jo ikke så tosset endda'...!
Og samtidig underholde med en teknisk anekdote - i ny og næ... - Du er jo multi-kunstner... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf librarian » ons 26. feb 2014 01:15

tubemania eller X-Ray, kan I sige lidt mere præcist hvor testkablerne skal fastgøres på modstandernes samlingspunkter, når der skal måles? Skal begge kabler på? Skal de være på samtidig på først den ene og så den anden kanal eller hvordan?
librarian

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr