Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Indlægaf MDA » lør 9. feb 2013 18:36

KlausM skrev:Brug dgwojo.com, det bliver aldrig over 10 USD (ifølge tolderklæringen) når man handler med David.
Og der er ikke hverken ekspeditionsgebyr eller mindstekøb.

Mvh Klaus

Det kommer hvis an på hvor mange pærer man køber af ham.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Marantzman » lør 9. feb 2013 19:10

Fint initiativ Freddy og flot rens af din 2252 må jeg da lige tilføje.

Jeg er frisk på at være med i den sending lamper fra dgwojo. En 20 stks kunne være godt at have på lager.

mvh
Bjarne
Marantzman

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. feb 2013 22:40

Hej igen!

Jo -så kunne jeg komme til computeren - har været ude at lave lyd (Jazz) og har nået at få checket en nyere NAD 2600/1300 igennem - og er nu faldet til nogenlunde til ro :p

Tak til Max - Mikkel - Marantzman og Dfms for de pæne ord omkring min igangværende rengøring af min egen 2252, som mildest talt lignede noget, der har stået i et hønsehus i årtier - det glæder altid med lidt opbakning.
Selvom dette egentligt er Michaels tråd, så holder jeg den lige flydende indtil han ´dukker op igen - emnet er jo ikke HELT off-topic (Marantz 2252 TLC).

Til Captajnen og X-ray - tak for links. Det ligger nok sådan, at jeg selv, HVIS der obverhovedet er en mulighed, vil prøve, at fange de omtalte 200mA- idet det jo var "konstruktionen" fra Marantz side. Jeg er ikke i tvivl om, at 150mA vil køre fint og selvfølgelig er de endnu mere "varme-sikre" end 200mA - men 200mA må være det originale og 200mA på en 240V-unit må være det korrekte - igen, da muligheden trods alt foreligger. Hvis vi var ude i, at 200mA ikke længere kunne fås, vil jeg overveje disse.

Til KlausM: Selvfølgelig....!!! DGwojo - hvorfor hulen kunne jeg overse ham - jeg har også handlet med ham flere gange og været tilfreds - hvorfor kom han slet ikke på lysstavlen hos mig fra begyndelsen? - alderen trykker.... :Gammel: Jeg spørger ham lige....

Til MDA: Jeg har ikke brugt andet end "det blå" til overfladerne - jeg har højst pudset lidt for at få overfladen til at fremstå nogenlunde ens over hele arealet. - altså ingen pudse/polere-midler eller andet, som kunne "gejle".

I det hele taget har jeg indtil videre kun brugt:

Vatpinde ad libitum (Max har ret - der er indtil nu gået en pakke med 300 stk - så der er blevet gået til den).
"Det blå" ca. 1/2 flaske - og jeg har været rundhåndet.
pensel
Støvsuger
Bomuldsklud.
Rensebenzin til nogle enkelte steder på det genstridige printboard, - hvor man havde dynget især de integrerede kredse til i overmåde løsagtigt omfang med voks eller lim - det bredte sig ud over alt muligt og var svært at få "inddæmmet" til kun at holde på de ting, som jeg tror, de SKULLE holde på.

Glaspen til at skrabe deciderede rustkager/pletter på chassisdækket af - herefter er der ren ikke-ovefladebehandlet metal lige under, som så kan ruste. Disse mindre områder har jeg så lagt et lille lag af klar olie ud på - tørret forsigtigt af og håber, at dette vil nok til at standse ulykken.

Olie - til at smøre og "lukke" skruer, som var i gang med at ruste - Det betyder jo så, at alle skruer lige skal ud (en ad gangen :p ) og smøres ind i olie og monteres igen .

Jeg går nu i krig med udgangsprint og køleprofilet incl. relæ - samt intenderer at "ompakke" Udgangstransistorer (og tester dem ved samme lejlighed - og det er her, jeg bliver nervøs - tænk, hvis de er futtet af :QQS: ) med min lille Transistorertester (go/ no-go) - nye glimmerskiver samt frisk kølepasta.

Hvad angår muligt indkøb en masse af de omtalte 200mA-pærer, så ved jeg slet ikke, hvordan vi kan gøre. Det kan vældig hurtigt blive noget bøvl - for alle, men det kan vel også blive en fordel for alle interesserede - det kan jeg ikke gennemskue. Jeg spørger ham lige, hvilke muligheder der kan ligge i det - DGwojo først - skal nok lade høre fra mig.
Først og fremmest tænker jeg, at personer, som er ramt af Marantz-betændelse vil være interesserede, men der kan jo godt sidde en eller to, som har en Marantz-receiver, som gerne lige vil have lidt også - vi må have et eventuelt køb sat i system først.

UPDATE: Har netop testet udgangstransistorerne og de er fiseme intakte - testeren godkender dem :Thumpsup:
Så er det bare fremad med knofedt igen.......(indtil der opstår et eller andet - mon ikke der gør det....)

Venligst
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 10. feb 2013 00:40, rettet i alt 3 gange.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf MDA » lør 9. feb 2013 22:47

Fredmarantz skrev:Til MDA: Jeg har ikke brugt andet end "det blå" til overfladerne - jeg har højst pudset lidt for at få overfladen til at fremstå nogenlunde ens over hele arealet. - altså ingen pudse/polere-midler eller andet, som kunne "gejle".
Freddy

Nå okey min 2385 har åbenbart været lidt mere skadet, for jeg kan godt nok ikke få en lige så flot finish frem som du har på din 2252

Marantzman og jeg har lavet et samkøb hos DGwojo, har fået tracking nummer så de er sendt afsted.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Fredmarantz » lør 9. feb 2013 22:50

Din 2385 kan måske have fået en anden - knap så "blank" en overfladebehandling fra starten - der er jo en generation til forskel...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf MDA » lør 9. feb 2013 22:53

ahh okey det kan der selvfølgelig være noget om, men det skide flot det du har fået lavet på din :thumbsup:
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Michael85 » søn 10. feb 2013 00:03

...så er jeg tilbage drenge :cool1:
Fik lige lidt travlt her op til weekenden..
Fedt stunt med de funktionslamper : :lol: ,når nu de ikke er der er der jo også mindre der kam gå i stykker
Hvis i stadig overvejer at købe pærer i en eller anden form for fællesskab så count me in!
Da jeg på et tidligere tidspunkt snusede lidt rundt på forum faldt jeg over jeres "træf" topic, hvilket fik mig til at trække lidt på smilebåndet og tænke i to-hjulede baner.. Dog efter at have kigget tråden og ikke mindst billederne igennem kunne jeg godt se det sjove i at mødes for vise "maskinerne" frem, eller blot beundre de klenodier andre tager med:thumbsup:
Derfor tænker jeg det også kunne være alletiders mulighed for en evt. Forum pære pusher at uddele de ting vi evt. Her i fælleskab kunne blive enige om at bestille?
Så kræver det bare at folket har mulighed for at mødes til næste træf, som jeg kunne forstå er lige rundt om hjørnet?

..for at vende tilbage til 2252, (ikke mindst Freddy's som jeg i særdeleshed må give medhold i er blevet virkelig flot at se på! Flot arbejde!) - hvor mange timer tog det??
-..kan jeg jo starte med at meddele at min fm tuner er vendt tilbage til de evige radiofrekvensers hvileplads. Så jeg er jo nok nødsaget til at åbne op og kigge nærmere på dette problem.. Er det hele boardet jeg skal give en tur, eller hvor ville du Freddy/ alle jer andre begynde?
..samtidig synes jeg, efter at have brugt recieveren i nogle dage at der ér opstået en summen i "baggrunden" på min phono kanal, der kommer meget til udtryk mellem numrene på pladen samt hvis der er en musikalsk pause i selve nummeret. (det er ikke brum i mine ører :lol: ) - what to do? Skal jeg se alle komdensatorerme igennem som vi talte om tidligere?
Michael85

Lokalitet: København NV

Indlægaf Fredmarantz » søn 10. feb 2013 00:46

Du skal da til træf!!!

Tak for kommentaren om mit arbejde med mit eget eksemplar (hvor jeg liiige har konstateret at udgangstransistorerne er intakte!!) - rigtig fedt. Pudse - TLC-arbejdet har indtil videre - uden at være helt sikker, taget ca. 10 timer. (men tiden løber jo, når man fordyber sig, så det kan godt have taget mere.....)

FM-tuner: Jeg tror, at der en en dårlig forbindelse - elelr en defekt komponent i FM-delen, som bliver "god", når den bliver varm. Dt er ikke til at sige - måske én på djævleøen kan hjælpe her? Jeg er heller ikke sikker, at det er en nød, jeg lige kan knække - hverken på afstand eller IRL. Men....Det er da konstateret, at NÅR FM-delen virker, så er den da ikke "i stykker"= død - som du havde fået at vide. Derimod, så forestår der jo et stykke kompetent arbejde i at finde den fejl, som "tager den ud" - og selvfølgelig få den udbedret.

Brum: Hvis den "kun" brummer i Phono, så tror jeg ikke, at det har noget at gøre med elektrolytkondensatorer - men snarere det, at Phonodelen og tilsluttet grammofonudstyr notorisk ER særdeles brumfølsomt - der skal stelles/jordforbindes rigtig godt - og rigtigt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Michael85 » søn 10. feb 2013 23:44

Ang. Træffet kunne det jo også være meget sjovt lige at hilse på folket herinde IRL. Ved vi hvor mange tilmeldte vi er ved at være oppe på?

..der er vel næppe ingen vej udenom at hive låget af min 2252 og se lidt nærmere på om jeg selv kan lokalisere en eller anden defekthed der kunne springe mig i øjnene, om ikke andet er der jo her mulighed for at kontrollere resten igennem. Samtidig er jeg svært bange for at jeg simpelthen bliver nødt til at give min forstærker samme tur som du netop har givet din, efter at have set de før/efter billeder.. Fedt med de udgangstransistorer! Havde du dem da mistænkt for at være dårlige? ..hvor langt er du nået nu?

Ang. Stelforbindelse i phono sammenhæng.. Hvordan ville du så mene det skulle gøres rigtig rigtigt? Kan det ikke kun gøres på én måde?

Vh. Michael
Michael85

Lokalitet: København NV

Indlægaf Fredmarantz » man 11. feb 2013 00:24

Michael..
´
Jeg er ikke sikker på, at den slags fejl, som din FM-del udviser, er en fejl, der lige "springer i øjnene" - du kan såmænd godt lige tage låget af og se, om der skulle være en forbinldese (kabel/lodning) - der ligger på sit yderste, men jeg tror, at det er en "usynlig" fejl.

Desuden ville jeg ikke, efter at have set dit flotte eksemplar, begynde med den HELT store rengøring. Efter billederne af din 2252'er at dømme er den yderst velholdt og kunne højst tåle en let "støvekost" -

Uden at du skal misforstå det, så er du jo også en rookie, hvad angår arbejde under hjelmen på en vintage receiver - tænk hvis noget går galt osv.....det ville satme være ærgerligt, synes jeg.

Grunden til ,at jeg var nervøs for mine udgangstransistorer var, at fik receiveren ind "as is" - direkte importeret fra et hønsehus et sted i det jydske. Den så bestemt hærget ud og havde bare været opbevaret sammen med en masse andet. Låget sad løst uden skruer - og dette er ofte tegn på, at der allerede har været nogen derinde for at lave noget (kigge efter nogent - en fejl.) - ud fra dens tilstand og andre tegn vurderedde jeg, at den måske i sin tid var blevet brænd af i udgangen og stillet til side - måske været hos en reperatør, som har sagt, at den var brændt af - og at den derfor aldrig var kommet videre. eg tog den ind - egentlig med øje for, at den evt. ville kunne bruges som en "parts-machine" - men efter dit indkøb fik jeg lyst til at shine den op og checke, hvor galt det egentlig stod til - og min frygt var udgangstransistorerne og associerde komponenter i udgangen fra kortsluttede og gået bort.. Dette har foreløbig vist sig ikke at passe. Min tro på, at den kan komme til at virke efter hensigten er nu større, men jeg kender også til vintage audio godtnok til, at der sagtens kan være masser af grimme overraskelser senere hen i processen -

Ang. stel og brum i en Phono- grammofonkæde - ja - jeg har nævnt, at dette er et meget brumfølsomt område. Måske skulle du her stille dette spørgsmål i grammofon-forummet på vintagehifi.dk idet der er folk, der ved vildt meget om netop dette. Det vil være godt, hvis du fortæller, hvilken pladespiller - pick-up - evt. step up - det drejer sig om og hvordan du har forbundet det. Dette kan i hvert fald hjælpe rigtig meget i diagnosticeringen af dette brumproblem i din phono-linie. Tror altså ikke, at det nødvendigvis har noget at gøre med filter - elektrolytkondensatorer (de to store på dækket), for så synes jeg da, at den burde brumme i alle indstillinger.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. feb 2013 01:57

ta-daaaaahhh!

Billede

Nu er jeg færdig med MIN 2252 - renset - pudset (ALLE steder) - gennemgået/inspiceret - justeret og sat testdrift - langsomt via vario med øjnene limet fast på A-metret! TO-3 transistorer + TO-220 transistorer - ny kølepasta og glimmerskiver (TO-3)

Jeg brugte denne metode til rensing af trykknapper(kontakter:

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=266269

(jeg tabte selvfølgelig en fjeder undervejs- men fandt den igen efter 2 timers intensiv, nærmest sygdomsfremkaldende leden :lol: )

Den spiller, som den skal - måler, som den skal - og opfører sig totalt lydløst (nul skrat og lign.) - forbliver stabil i strømoptag og bias - DC - psu- voltage.

Jeg har udskiftet lodninger et par steder, hvor lodningerne var decideret defekte/ dårlige og efterjusteret bias, som per SM skulle stå på 8mV, men stod på ca. 45mV i den ene kanal :shock:

Nu står den og spiller P4 - stille og roligt - uden støj/brum el. lign - og tuneren skal ikke renses , den kører fint og glat. Dog er tuneren ikke i gang på billedet, men den kører rigtig fint og napper stereo - kanaler på en stump ledning.

Billede

Det kunne så godt betale sig at dykke dybt i den - resultatet er "stunning"... :OLO: :OLO:

Billede

Nu skal Michaels på plads også...

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz tirs 19. feb 2013 02:15, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf ole n 84 » tirs 19. feb 2013 02:15

Tillykke med det fine resultat, den er virkelig blevet flot.
ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. feb 2013 02:19

Tak for det - og...jeps, den er bare rigtig fin nu - det er altid en fornøjelse, når man får det til at lykkes.

Den har jo en lille bule til venstre i frontpanelet - også synligt på billederne, men den skal have lov til at blive der - det er vel at sammenligne med de små ar og skrammer, vi allesammen får gennem livet. Og...hvis man forsøger at udbedre den, så går det mere galt, tror jeg, så den får lov til at være denne receivers særlige kendetegn :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf MDA » tirs 19. feb 2013 02:42

Tillyke med det fine resultat, nu har jeg jo set den irl og den er dælme i flot stand.
Synes jeg kan se noget skidt nede på printet?
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. feb 2013 12:49

Nej - det kan du ikke - slet ikke :p :Briller:

Vh
freddy
Fredmarantz