Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Indlægaf MDA » tirs 19. feb 2013 19:35

Fredmarantz skrev:Nej - det kan du ikke - slet ikke :p :Briller:

Vh
freddy

Det gazz :Skor:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. feb 2013 19:54

Det var mit også :Skor:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Michael85 » lør 9. mar 2013 02:34

Den er godt nok blevet fin din 2252'er Freddy! imponerende arbejde, der er sgu ikke meget hønsehus over dén længere :cool1:

Jeg har været lidt ophængt på det sidste, så er desværre ikke kommet videre med min egen 2252 siden jeg skrev sidst. Jeg skriver lige i tråden for træffet, jeg vil stadig gerne med selvom det må siges at jeg er tæt på falderebet :roll:
Michael85

Lokalitet: København NV

Indlægaf Michael85 » lør 9. mar 2013 02:46

Nå.. Ja det er så ris til egen r*v.
Efter at have gennemlæst info omkring træffet kan jeg godt se det er mere end almindeligt for sent at melde sig til (havde også i tankerne at medbringe 2 andre hifhi interesserede). Så kan jeg lære at holde mig til mens tid er, sådan er det..
Michael85

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. mar 2013 01:55

Hvordan er det gået med din 2252'er?

Er den lige på "hold" indtil videre - oder?

Efter lidt "plasticsløjd" med stoffer relaterende til blandingsmisbrug, er min nu så færdig, at man kan sige, at der IKKE er mere at komme efter.

Hvis man kender til en Marantz-receivers indre, er der en plasticlyskasse , som har et par "tunger", som man skruer fast til det øvrige chassis for at fastgøre lyskassen. Den ene plastic-tunge med skrue var knækket og forsvundet (ses ind imellem) og lyskassen var derfor kun fastgjort i den ene side af skalaen. En opbygning af hvid legoklods - opløst i acetone - som byggemateriale, er det faktisk, med MDA's kyndige håndelag, lykkedes at bygge en ny "tunge" med skruehul og det hele - den mangler nu kun at blive filet lidt til. Derefter skal lyskassen være fastgjort i begge sider/ender af skalaen. Så kan jeg ikke finde mere på den, som trænger.
Der kommer lige et sidste billede af den helt færdige receiver i nær fremtid (MED lys i) :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf MDA » fre 29. mar 2013 10:41

Lige for at snakke lamper igen, skal kan det ikke anbefales at købe hos blackswampaudio Jeg bestilte engang et lampekit, men modtog et helt anden lampekit end det jeg havde bestilt, ok alle kan fejle, de lovede mig at sende de lamper som jeg manglede, de er ikke dukkert op endnu :GFF:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Elway » fre 29. mar 2013 11:37

Fredmarantz skrev:Og så lige, mens Michael holder pause, kan jeg da lige, for at blive i 2252-emnet vise, hvor langt jeg er nået med min egen på det kosmetiske (gruer stadig for det elektriske)

FM/AM-board før:

Billede

(Sakset ud, Elway)

Vh
Freddy

Freddy, hvordan gør du? Vatpinde og rigtig ren, eller ?
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. mar 2013 00:57

Elway - Jeg brugte primært en ordentlig omgang vatpinde - og "det blå" i rigelige mængder (samlet nok en halv flaske) - dog uden at det hele sejlede.

Jeg startede med et pensle/støvsuge, så godt jeg kunne. - herefter det blå - og vatpindene - særdeles grundigt/til det sygelige :-). Herefter var der nogle steder, som krævede særlig opmærksomhed - nogle mindre pletter af overfladerust på selve det indre chassis fik en tur med en glaspen - og herefter lagde jeg en tynd oliehinde ovenpå disse 4-5 steder. På det board, som du kan se og som du også har vedlagt her, havde man i tidernes morgen været særdeles rundhåndede med en lim, som var "kastet" over IC-kredsene, som sidder på boardet. Denne lim lå ud over mange komponenter og havde suget skidt og snavs til sig. Denne lim opløste jeg i rensebenzin/vatpind og langsomt fik jeg renset disse områder ligeså. Det hele tog mange timer og til slut syntes jeg ,at det blev rigtig flot. Jeg må nok erkende, at billedet fremviser det rensede board en kende mere "flashy/flot) end det er i virkeligheden - men det BLEV flot.

Håber, du kan bruge denne gennemgang til fremtidige projekter - eller bare noget af den. Der findes sikkert mange gode forskellige måder at gøre det på. Jeg tror i høj grad, det også handler om, hvilket niveau, men selv gerne vil nå, hvordan tingene fremstår til slut - og så et have tiden og stædigheden til det.

Tilføjelse: Jeg brugte også en tandbørste - og gik rigtigt til den med den. Faktisk havde tandbørsten + "det blå" - hovedrollen på printboards. Tandbørsten blev så taget ud af normal drift :lol: og skal nok fremtidigt mest bruges til rengøring af printboards og sværere steder i apparaterne. Jeg har allerede købt en ny til tænderne :lol:

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Elway » lør 30. mar 2013 09:30

Tak Freddy, god beskrivelse. Jeg har lige fået en SA-7500, der fortjener en tur indvendigt :-)
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Michael85 » man 8. apr 2013 22:37

..Så fik jeg endelig tid til at sætte mig ved tasterne igen!
Jeg håber i alle havde en god påske, med alt hvad dertil hører :ER: L::L

..Jeg synes at blive mere og mere imponeret over de spændene alternativer jeg læser mig frem til her på sitet!
Havde aldrig spekuleret i at Lego kunne bruges som byggemateriel, men efter at have læst beretningen må jeg da indrømme det lyder som en ganske fortræffelig løsning :ide:
Vil meget gerne betragte de sidste billeder Freddy..

Ehrm.. Med hensyn til min ellers ganske fine 2252'er..

Efter alle de sider det efterhånden er blevet til med netop denne model og Marantz generelt som emne, så håber jeg ikke du nu får aftenkaffen galt i halsen Freddy..
Jeg var jo egentlig i bund og grund tilfreds nok med mit eksemplar og nød bestemt dens selskab i stuen.
Der skete bare liige det at jeg faldt over en anden (eller andre) fin(e) ting jeg bare måtte eje! (ved ikke om det lyder bekendt for nogle af jer herinde? )
Kort fortalt indgik 2252'eren samt min pladespiller i en handel hvor jeg endte med at stille en Pioneer sx-1080 (tung sag!) samt et sæt Celestion DL-10 højttalere hjem i stuen..
Selvom 2252'eren var en fryd for øjet, lækkert og flot bygget, ..må jeg indrømme 1080'eren bestemt også tager sig godt ud her, -og sikken lyd og overskud!!
Både DL-10'erne samt Pioneer'en er i rigtig fin stand. dog er der gået en pære (den midterste, ud af de 3 der lyser panelet/skalaen op). Så det faktisk ikke engang med det samme, da det virkelig ikke så ud til der manglede lys. har fundet et rep. sæt på ebay der skulle passe spot on med de rigtige spec's til omkring 100,- inkl. 5 pærer med ledning til funktionslamperne. så regner med at skifte dem alle inden længe. ellers har jeg intet at sætte på den, alt virker!
Er ganske tilfreds med ombyttet og det er også mit indtryk det ikke er hver dag man støder på en af de større af Pioneer's SX modeller..
Der kommer lige lidt billeder.. (skal NOK få den støvet af) :p

/Michael
Michael85

Indlægaf Fredmarantz » man 8. apr 2013 22:48

Jeg har nu fået tørret kaffen op fra gulvet - og indtaget min beroligende medicin - :shock: ....og kan nu skrive nogenlunde fattet....

Sådan går det nogle gange, når vi handler - noget kommer ind og andet kommer videre, det er vel en vanlig ting for mange af medlemmerne herinde og for den sags skyld andre steder også. At du skulle afstå Marantz'en til fordel for en 1080'er er vel også et ok "swap" - da det jo også er en ganske voksen sag med meget af det hele, du har fået fat i .. Vi må da håbe, at den nye ejer af 2252'eren gør arbejdet færdigt med den så.. hæhæ.... Om ikke andet,. så fik du jo mig til at få min egne gjort fin - så noget godt kom der da ud af det. :thumbsup:

Vær venligst opmærksom på, at en Pioneer 1080 vistnok har en særlig IC-kreds, som er meget svær at finde, hvis den skulle blive defekt. Vort ærede medlem Tube Mania eller MCS_5 (Mikkel) ved vist noget om denne chip - eller om der kan findes erstatninger, hvis den (Gud forbyde det) - skulle stå af.

Venligst
Freddy (som helt havde glemt at uploade nogle "helt færdig"-billeder af sin Marantz 2252)

Sendt fra min mobile enhed på psykiatrisk akutafsnit i Herning
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Michael85 » man 8. apr 2013 23:03

...I øvrigt !

Da min CD afspiller stod af for et par uger siden fik jeg lige Pioneer PD-7100'eren op under neglene i en hurtig lille handel med org. fjernbetjening og det hele, fin ældre afspiller må jeg sige :cool1:
(vist en af de bedre afspillere fra omkring 88-89 ?? )
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Michael85

Indlægaf Michael85 » man 8. apr 2013 23:06

Samt den i mine øjne fine Celestion DL-10 (og jo, jeg har også den anden 8) )
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Michael85

Indlægaf Michael85 » man 8. apr 2013 23:25

Hehe.. Heldigt at kaffen landede på gulvet og ikke andet steds hvor skaden kunne have været større..
..Det lød i øvrigt som om at den nye ejer af 2252'eren ville få det lavet. så forhåbentlig kommer den en dag til at stå som din gør nu og spille fornøjet :p (ser frem til de sidste billeder af din)
Tak for info om IC-kredsen, vil tage kontakt og se om det er noget jeg kan blive klogere på.

Fredmarantz skrev:Sendt fra min mobile enhed på psykiatrisk akutafsnit i Herning

Haha :lol:
Det skal på ingen mulig måde udelukkes at der kan komme en Marantz inden for dørene igen.. Det er stadig nogle fantastisk fine receivere.
Michael85

Indlægaf bjerager » fre 31. maj 2013 08:14

Hejsa
Jeg har en kollega, der har sådan en gammel 2252. Den virker ikke i den ene kanal - der er ingen lyd overhovedet. Og så mangler låget til den. Nogle bud på hvorfor? Han har haft udgangstransistorerne ude og sat ny kølepasta i. Generelt set trænger den til rengøring - men ellers nogen bud? Vi tjekker selvfølgelig op for løse forbindelser. Billeder skal nok komme.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr