Sansui Au 4900

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Sansui Au 4900

Indlægaf Lp_Pede » fre 12. aug 2011 22:10

Dubbel trouble: :'(

Min kære AU 4900 har haft svært ved at få relæet til at slutte. (Det der klikker lige når man tænder)
Efter et forsøg på at rense potmetre og kontakter som også er lidt tvivlsomme er relæet nu helt dødt.
Er der nogen der ved noget, eller som kan noget, da jeg ikke er nogen elektronik ørn, bare en gammel tosse der sætter utrolig pris på min gode gemle forstærker.

Hilsen Lpede
Lp_Pede

Re: Sansui Au 4900

Indlægaf kbekke » fre 12. aug 2011 22:56

Lp_Pede skrev:Dubbel trouble: :'(

Min kære AU 4900 har haft svært ved at få relæet til at slutte. (Det der klikker lige når man tænder)
Efter et forsøg på at rense potmetre og kontakter som også er lidt tvivlsomme er relæet nu helt dødt.
Er der nogen der ved noget, eller som kan noget, da jeg ikke er nogen elektronik ørn, bare en gammel tosse der sætter utrolig pris på min gode gemle forstærker.

Hilsen Lpede

...og som fulgte et velment råd fra en måske nu forhenværende ven ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. aug 2011 22:56

Vi ved nok for lidt fra dig til at kunne hjælpe, men det kan jo være, at dit relæ virker, men at der er en årsag til, at det ikke vil arbejde.
Relæet sidder som en art sikkerhed for højttalerne og hvis der er mere alvorlige ting på spil i forstærkeren, slutter relæet ikke til, hvis det virker efter hensigten.

Forstærkeren skal nok kigges på af en kompetent teknikertype.

Fedt, at du er glad for den - og de fleste ting kan man få op at køre igen, hvis man "angriber" det rigtigt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Lp_Pede » fre 12. aug 2011 23:21

kbekke skrev:
Lp_Pede skrev:Dubbel trouble: :'(

Hilsen Lpede

...og som fulgte et velment råd fra en måske nu forhenværende ven ;)

Nej Kim der skal mere til før du bliver forhenværende
Lp_Pede

Indlægaf Lp_Pede » fre 12. aug 2011 23:23

Fredmarantz skrev:Vi ved nok for lidt fra dig til at kunne hjælpe, men det kan jo være, at dit relæ virker, men at der er en årsag til, at det ikke vil arbejde.
Relæet sidder som en art sikkerhed for højttalerne og hvis der er mere alvorlige ting på spil i forstærkeren, slutter relæet ikke til, hvis det virker efter hensigten.

Forstærkeren skal nok kigges på af en kompetent teknikertype.

Fedt, at du er glad for den - og de fleste ting kan man få op at køre igen, hvis man "angriber" det rigtigt.

Vh
Freddy

Takker Freddy nå så håbe på at en tekniktype melder ind, det med strøm har aldrig været min stærke side.

VH
Peter
Lp_Pede

Indlægaf Fredmarantz » lør 13. aug 2011 00:20

Neej - det er sgu ikke sådan med det...

Men, hvis du ikke sådan er teknisk anlagt i stor stil, så ville jeg, som vi allerede er inde på, aflevere den til én, som kan.

Fims omkring et relæ er altid en joker, hvor de fleste tror, at det er relæet, den er gal med (kan det nu også være), men oftest er det noget andet, som gør, at relæet ikke klikker ind (og det skal det jo så netop heller ikke).

Formentlig er der i forstærkeren for megen DC-spænding til stede, hvilket er en fejl - alt muligt kan være i spil.

Lad os håbe, at en sjællænder melder ind med lidt assistance.

Vi jyder kan nu også, men det bliver jo så på afstand, og når du selv siger, at du ikke er meget til den slags teknik, så kan det blive rigtig svært at guide dig, selv om viljen er til stede..

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf kbekke » lør 13. aug 2011 01:00

Fredmarantz skrev:Neej - det er sgu ikke sådan med det...

Men, hvis du ikke sådan er teknisk anlagt i stor stil, så ville jeg, som vi allerede er inde på, aflevere den til én, som kan.

Fims omkring et relæ er altid en joker, hvor de fleste tror, at det er relæet, den er gal med (kan det nu også være), men oftest er det noget andet, som gør, at relæet ikke klikker ind (og det skal det jo så netop heller ikke).

Formentlig er der i forstærkeren for megen DC-spænding til stede, hvilket er en fejl - alt muligt kan være i spil.

Lad os håbe, at en sjællænder melder ind med lidt assistance.

Vi jyder kan nu også, men det bliver jo så på afstand, og når du selv siger, at du ikke er meget til den slags teknik, så kan det blive rigtig svært at guide dig, selv om viljen er til stede..

Venligst
Freddy

Well. Den tidligere ven bor i Vejle, så hvis der er en kompetent jyde med hjertet på rette sted, skal det i hvert fald ikke komme an på det.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf ferr31 » lør 13. aug 2011 16:02

Hej
der er en service manual til salg her
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0337499494
Jeg har tidligere haft held med at købe en manual til en Sansui forstærker
på ebay.

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Indlægaf kbekke » lør 13. aug 2011 22:01

Tak for tipset, Nils.

En venlig sjæl på Audiokarma gravede denne frem:

Billede

Bias skal være 13 mv. Godtså, men det løser vel ikke problemet, hvis det er DC på udgangen, der slår relæet fra, eller hvordan er det lige med det?

mvh Kim
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf MDA » lør 13. aug 2011 23:47

Har du tjekket om der er for meget DC på udgangen?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 01:20

Ja- check lige det - og hvis der er trimmere til DC-balancen, så stil dem ind så tæt på 0mV, det overhovedet kan lade sig gøre. Hvis trimmerne så står i yderområderne af vandringen, så kunne det måske være interessant at vide hvorfor - måske skal man grave lidt dybere... (Tolerancerne for DC er typisk plus/minus 30-50mV fra 0mV) - hvis DC er fin, så må der kigges på relækredsen.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Lp_Pede » søn 14. aug 2011 16:11

MDA skrev:Har du tjekket om der er for meget DC på udgangen?

Nej Men som jeg forstår på dit og Freddys indlæg skal jeg måle og evt. trimme.
1) Når jeg skal måle på udgangen går jeg udfra at jeg kan måle på terminalerne på bagsiden af forstærkeren.
2) Disse trimmere går jeg udfra er potentiometre der sidder et eller andet sted (hvor?)
3) Som i måske skal læse er det en ren novice i har fat i, men vilien til at forsøger er tilstæde.
4) Skal lige have lånt eller investeret i et multimeter og en tur på arbejde i Grønland i 2 uger. Så hvis i har modet til det tager jeg tråden op om et par uger.

Takker foreløbig for god hjælp
Lp_Pede

Indlægaf Lp_Pede » søn 14. aug 2011 16:13

Fredmarantz skrev:Ja- check lige det - og hvis der er trimmere til DC-balancen, så stil dem ind så tæt på 0mV, det overhovedet kan lade sig gøre. Hvis trimmerne så står i yderområderne af vandringen, så kunne det måske være interessant at vide hvorfor - måske skal man grave lidt dybere... (Tolerancerne for DC er typisk plus/minus 30-50mV fra 0mV) - hvis DC er fin, så må der kigges på relækredsen.

Vh
freddy

Hej Freddy, har kommenteret under MDA
Peter
Lp_Pede

Indlægaf MDA » søn 14. aug 2011 16:47

1: Ja du skal måle på højttalere terminalene, for at måle om den spytter for meget DC ud.
2: Du skal finde en service manual for at finde "trimmerne" Med mindre man er kyndig og selv kan finde dem.

Jeg er selv en novice inden for det elektriske, men kan da efter hånden stille og rolig gøre lidt selv, men lader for det meste en kyndig til at klare de tekniske "opgaver" især hvis det noget dyrt grej, skulle nødigt gøre mere skade end gavn.

Hvis jeg var dig ville jeg købe mig en multimeter i prisklassen 2-400kr den er til vores brug længe fin.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. aug 2011 16:57

Lp_Pede skrev:
MDA skrev:Har du tjekket om der er for meget DC på udgangen?

Nej Men som jeg forstår på dit og Freddys indlæg skal jeg måle og evt. trimme.
1) Når jeg skal måle på udgangen går jeg udfra at jeg kan måle på terminalerne på bagsiden af forstærkeren.
2) Disse trimmere går jeg udfra er potentiometre der sidder et eller andet sted (hvor?)
3) Som i måske skal læse er det en ren novice i har fat i, men vilien til at forsøger er tilstæde.
4) Skal lige have lånt eller investeret i et multimeter og en tur på arbejde i Grønland i 2 uger. Så hvis i har modet til det tager jeg tråden op om et par uger.

Takker foreløbig for god hjælp

Ad 1: korrekt ( fx venstre udgang: en probe på minus og en probe på plus - sæt metret på millivoltudlæsning)
lad forstærkeren varme op i ca. 5 min før du aflæser - sæt volume på nul og ingen signaler ind i apparatet) - husk at have en rolig hånd , det er trals, når en probe "smutter" - det kan blive rigtig trals endda.

Ad2: De sidder, hvis de er der, typisk på udgangsprintboardet for hver kanal. Nogle forstærkere har to separate udgangsboards for de to kanaler - andre har ét fælles board for de to kanaler - se servicemanualen.

Ad3: al ære og respekt for det - det er for mange af os andre det samme fænomén, som gør sig gældende :-)

Ad4: god fornøjelse - køb ikke for billigt, men det behøver ikke at blive dyrt. God tur!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr