Erstatningstransistor 2SC401

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Erstatningstransistor 2SC401

Indlægaf Morten aa » man 11. maj 2020 11:23

Hej

Jeg har fejl i min gamle sony reciever fra 1971, den har tydelig transistorstøj fra den ene kanal når tonekontroller er indkoblet, så det er den ene "flatamp" der er problemet.
Jeg har testet at det specifik er der det er galt ved at bypasse den, men så er højre kanal nogle db nede da forstærkning efter tonekontrol mangler

Men nu bliver jeg så lidt i tvivl og har brug for eksperthjælp
I servicebogen står der at det er 2sc401 transistorer der er brugt
Så er der på diagrammet indtegnet at der kan bruges 2sc631 som erstatning.
Men dem der så er monteret AB fabrik er 2sc632

Fra datablade kan jeg se at de tre ikke er ens, og f.eks. minimum hfe er for 2sc401 kun 90, mod 350 for 2sc631/632

Jeg tænker selv på at skifte alle på begge flatamp boards så de er ens hele vejen rundt, der er 12 i alt tre på hver men jeg kan ikke få eksakte match.

Jeg har to typer tilgængelig
BC550CBU
KSC1845FTA (ofte nævn på US sites som en fornuftig erstatning)

Mvh Morten
Morten aa

Lokalitet: Hjørring

Re: Erstatningstransistor 2SC401

Indlægaf Morten aa » man 11. maj 2020 20:05

Hej igen
Lige en update mere.
@Admin, måske egentlig dette indlæg skulle flyttes til noget GDS afsnit?

Men efter jeg har loddet de mistænkte transistorer ud, har jeg målt de resterende komponenter efter.
Det viser sig at en 30pf kondensator leder DC, så der er en fejl mere.
Men jeg kan simpelthen ikke støve en lignende erstatning op så lille, medmindre det er en keramisk, men vil den du her?
Diagram1.png

Diagram2.png

Nedenstående 30pf øverst nummer fem fra venstre
DSC_0869.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Morten aa

Indlægaf tctla » man 11. maj 2020 21:10

Hej Morten,

Keramisk der? Nej, nok ikke.
Du kan bruge disse:
https://www.ebay.de/itm/10pcs-WIMA-FKP2 ... 3476379283
Hvis du nu har konstateret fejl på den kondensator, hvorfor tror du så ikke, at den er den egentlige årsag til støjen?
Jeg tror iøvrigt ikke, det er synderlig kritisk hvilke transistorer, du bruger her.
Tænker man lidt på støj, vil jeg overveje BC549B eller C eller tilsvarende som BC109B-C oa.

Skriv venligst modelnr. på Sony'en.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf KenRas » man 11. maj 2020 22:18

Morten aa skrev:
Men efter jeg har loddet de mistænkte transistorer ud, har jeg målt de resterende komponenter efter.

Et hurtigt spørgsmål: Har du loddet kondensatoren ud, inden du målte på den? Det fremgår ikke af din beskrivelse. Den sidder jo i parallel med en 22K modstand, som leder DC.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Gah » man 11. maj 2020 22:22

KenRas skrev:
Morten aa skrev:

Et hurtigt spørgsmål: Har du loddet kondensatoren ud, inden du målte på den? Det fremgår ikke af din beskrivelse. Den sidder jo i parallel med en 22K modstand, som leder DC.

Mvh Kenneth

Ja jeg vil så også påstå at det er MEGET sjældent at en sådan kondensator fejler, eller sagt på en anden måde, det har jeg da aldrig oplevet.
Gah

Lokalitet: Tårnby

Indlægaf Morten aa » tirs 12. maj 2020 07:03

Hej igen
@tctla
Der er tale om en TA-1120A, og tak for linket. Jeg er også nu i tvivl om jeg skal prøve at lodde de gamle 2sc632 i igen, men nu skifter jeg dem nok uanset, da jeg har printet ude og nemt at komme til.
De 2sc632 har ifølge datablad +350 hfe, så en C må være sagen.

@Gah og KenRas
Ja i har ret, normalt fejler de gamle kondensatorer af denne type ikke noget.
Fremgangsmåden var at måle alle fire flatamps rundt på printet for sammenligning. Der stak denne parrallekobling tydelig ud ift. de andre tre med meget lavere ohm. Så jeg løftede forsigtigt de ene ben på 30pf cap, og så var måling ens med de tre andre. og der kunne måles nogen gennemgang på kondensatoren
DSC_0870.JPG

Mvh Morten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Morten aa

Indlægaf Morten aa » tirs 12. maj 2020 09:36

tctla skrev:Hej Morten,

Keramisk der? Nej, nok ikke.
Du kan bruge disse:
https://www.ebay.de/itm/10pcs-WIMA-FKP2 ... 3476379283
Hvis du nu har konstateret fejl på den kondensator, hvorfor tror du så ikke, at den er den egentlige årsag til støjen?
Jeg tror iøvrigt ikke, det er synderlig kritisk hvilke transistorer, du bruger her.
Tænker man lidt på støj, vil jeg overveje BC549B eller C eller tilsvarende som BC109B-C oa.

Skriv venligst modelnr. på Sony'en.

Mvh,

/Torben

Sikke noget!
Havde bestilt sådan 10 stk 33pf, men ak, efter 10min blev beløbet tilbageført, pga COVID19, flyver der ingen fragtfly fra kina. Så men hvis nogen ligger inde med 4 stk 30pf ish film caps, så vil jeg gerne købe dem
Vh
Morten aa

Indlægaf tctla » tirs 12. maj 2020 09:51

Morten aa skrev:Hej igen
@tctla
Der er tale om en TA-1120A
Mvh Morten

Hej Morten,

Det forklarer jo hvorfor jeg ikke kunne finde kredsløbet i nogen af mine Sony receiver service-manualer :thumbsup:
Nu er der styr på det & jeg har fundet manualen.

Held og lykke med renoveringen. Jeg ville også have et ekstra vågent øje på de 1M-Ohm modstande, der sidder på modulet. Både mht. aktuel værdi og mht. støj.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Tilbage til Vintage transistor-udstyr