Tube mania skrev:Jo..men det var netop at jeg regnede med signalet nok ikke var så stærkt derude på landet og kunne behøve et lille 'boost' og det foregår jo altid bedst så tæt på antenne som muligt...
Helt enig. Hvis en forstærker skal gøre gavn, skal den sidde ved antennen.
Og selvfølgelig skal man selv lave forstærkeren...gerne med et ECC85

(mindre kan da ikke gøre det)...jeg kan godt finde/opfinde en opskrift og den bliver let at lave (måske enda kanal-afstemt)

Nej, hellere noget kompakt med nuvistorer der kan indbygges i dipolboksen
Jeg har en Siemens antenneforstærker liggende med E88CC'er i VHF delen (er det noget du vil have til samlingen?), men jeg synes egentlig transistorer er ganske praktiske til antenneforstærkere... Jeg har en konstruktion liggende med en BF981 (dem der kan erstattes af meget andet, bl.a. undertøj) og kapacitetsdiodeafstemning. Og en simpel og støjsvag bredbåndsforstærker kan laves med en BFR90 og et par modstande.
BTW...fælles antenne giver ikke god kvalitet pga frekvens konvertering...
Giver en ren frekvenskonvertering (LO + blander) kvalitetsproblemer? Men måske bruger man snarere tvivlsom modtager + tvivlsom modulator til at "konvertere" stationerne?
Boptilyoudrop skrev:Altså er en halvande meters penge ikke helt ved siden af.
Jeg mente egentlig hele antennen, og ikke kun dipolen. Men efter lidt bogopslag kan jeg se, at det faktisk kan være op til 1,8m.
Jeg klipper ofte et par stykker 220v montage kobbertråd på 73-75 cm og forbinder leder og skærm med en muffe til hver enden på hver sin stump evt. på en liste til at styre det hele lidt. Den passer til den standardiserede 75 Ohms indgang og kabel.
Ja, den rigtige længde gør en stor forskel - men måske ikke nok, hvis signalerne er svage.
En opskrift på en simpel 3-element yagi-antenne der teoretisk giver 5-7% gain. (fra Vejen til sendetilladelsen):
Og her er antennebøgerne ikke enige mere

Den opskrift jeg har på en 3-element antenne er kun 1/4 bølgelængde lang totalt - lidt nemmere at placere. Den giver en forstærkning på 5dB. Bogen har iøvrigt FM-antenner på op til 10 elementer - den er lidt over 10m lang. En ældre udgave af bogen havde også en 14-element FM antenne med

Altid sjovt at lave tingene selv

Ja! Jeg har tidligere lavet antenner af:
1) kosteskaft og elektrikerledning
2) krydsfinér og teltpløkker
Begge modeller fungerede fint.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen