Bluetooth til vintage forstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf NikonSP » fre 20. maj 2022 13:26

Hej alle i forum

Jeg har fået såden en bluetooth.

Hall Audio bluetooth.jpg


Er der nogen problemer/risici ved at tilslutte den til AUX indgangen på f. eks. en Marantz 1200B, så jeg kan overføre lyd fra computer - den forstærker skulle jo nødig lide overlast :QQS:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf bjerager » fre 20. maj 2022 14:02

Hmm.... kender ikke modellen... Men det var et firkantsignal eller ren DC fra en ekstern dac sluttet til en pc via ISB, der gjorde det onde ved de AR10pi du har nu...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf NikonSP » fre 20. maj 2022 14:29

bjerager skrev:Hmm.... kender ikke modellen... Men det var et firkantsignal eller ren DC fra en ekstern dac sluttet til en pc via ISB, der gjorde det onde ved de AR10pi du har nu...


Ja, jeg synes nok der var noget med det på et tidspunkt, som ikke gerne skulle gentages.

Men i dette tilfælde er det en HAll Audio bluetooth enhed, der bliver sat i AUX indgangen med et sæt phono-stik. Signalet overføres så fra computeren til anlægget via bluetooth - altså uden direkte kabel overførsel.

Kan det give samme problemer???
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf KenRas » fre 20. maj 2022 14:47

Jeg har i årevis brugt en billig Bluetooth modtager fra AV-Connection til min Marantz 1090 i stuen. Ingen problemer her, og ingen bekymring fra min side.

I musikstuen bruger jeg et mini-jack til Phono kabel fra min bærbar PC’s hovedtelefon stik til AUX indgangen på den forstærker jeg har sat op. Det har heller aldrig givet problemer. Forstærkerne har været Marantz 3300, 1150D, Sansui AU-9900, AU-719, samt flere andre.

Personligt fortrækker jeg kabel, da Bluetooth ikke giver den bedste lydkvalitet. Men det gør det nemt for fruen at spille musik fra sin iPad.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf NikonSP » fre 20. maj 2022 15:01

KenRas skrev:Jeg har i årevis brugt en billig Bluetooth modtager fra AV-Connection til min Marantz 1090 i stuen. Ingen problemer her, og ingen bekymring fra min side.

I musikstuen bruger jeg et mini-jack til Phono kabel fra min bærbar PC’s hovedtelefon stik til AUX indgangen på den forstærker jeg har sat op. Det har heller aldrig givet problemer. Forstærkerne har været Marantz 3300, 1150D, Sansui AU-9900, AU-719, samt flere andre.

Personligt fortrækker jeg kabel, da Bluetooth ikke giver den bedste lydkvalitet. Men det gør det nemt for fruen at spille musik fra sin iPad.

Mvh Kenneth


Fint, jeg kører på med det.
Tak for hjælpen :thumbsup:
Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf henhlars » fre 20. maj 2022 15:05

Jeg har kun gode oplevelser med netop HALL's produkter.

Henrik :OLO:
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf NikonSP » fre 20. maj 2022 15:12

henhlars skrev:Jeg har kun gode oplevelser med netop HALL's produkter.

Henrik :OLO:


Super - tak :thumbsup:
Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf Skorpio » lør 21. maj 2022 11:23

NikonSP skrev:
bjerager skrev:Hmm.... kender ikke modellen... Men det var et firkantsignal eller ren DC fra en ekstern dac sluttet til en pc via ISB, der gjorde det onde ved de AR10pi du har nu...


Ja, jeg synes nok der var noget med det på et tidspunkt, som ikke gerne skulle gentages.

Men i dette tilfælde er det en HAll Audio bluetooth enhed, der bliver sat i AUX indgangen med et sæt phono-stik. Signalet overføres så fra computeren til anlægget via bluetooth - altså uden direkte kabel overførsel.

Kan det give samme problemer???


Spørgsmålet er om enheden den tilsluttes AUX er DC-koblet, eller kan have DC på udgangen og om din forstærkers AUX indgang er AC-koblet...
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf KenRas » lør 21. maj 2022 12:15

Skorpio skrev:Spørgsmålet er om enheden den tilsluttes AUX er DC-koblet, eller kan have DC på udgangen og om din forstærkers AUX indgang er AC-koblet...

Jeg har svært ved at forestille mig at en Bluetooth enhed skulle være DC koblet på udgangen. Ligeledes kan jeg ikke mindes at have set en Marantz, Sansui, Akai, etc. forstærker som er DC koblet på AUX indgangen.
Generelt tror jeg ikke at nogen fabrikanter af consumer produkter vil risikere ikke at være kompatible med andet udstyr. DC koblede ind- og udgange (effektforstærker undtaget) kan give problemer med kompabiliteten.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf Skorpio » lør 21. maj 2022 12:19

Jeg er enig, Kenneth. Det var mere en generel kommentar/advarsel til folk der kobler ting sammen uden kendskab til forholdene ;-)
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf Sorenki » lør 21. maj 2022 17:13

Kan I, give en lægmands forklaring på hvordan man ser/finder ud af om en forstærker er DC eller AC koblet og ligeledes eksterns udstyr man kunne koble til?

Jeg tænker her fx hvis man har en ekstern DAC, et Jackstik til en telefon osv, eller her med en konkret bluetooth receiver.
Jeg husker forklaringen fra tidligere, og det er sikkert helt korrekt, det hjælper bare ikke så meget at "have kendskab til forholdene" hvis man ikke kan finde ud af dem :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Bluetooth til vintage forstærker

Indlægaf snod » lør 21. maj 2022 20:55

Sorenki skrev:Kan I, give en lægmands forklaring på hvordan man ser/finder ud af om en forstærker er DC eller AC koblet

Hvis der ikke er kondensatorer (eller trafoer) i signalvejen, er den DC-koblet.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Zig og 14 gæster