Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » tirs 7. feb 2023 20:34

Hvilken vintage forstærker bør man kigge efter....?

Der er flere gode forstærkere på markedet....men vægten bør helst ikke ligge over 20-22kg

Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf cdp » ons 8. feb 2023 08:38

Det er der vist ikke et entydigt svar på - skal det være for./eff , integreret eller rør - hvor mange watt osv.
Ud over vægten kan du pejle dig ind med ønsker til netop dit behov.
Ps. en gl. Nad 3080 er altid et lyt værd.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf Hackenberg » ons 8. feb 2023 09:56

Personligt har jeg rodet en del med Audio 60 og er meget tilfreds.
Jeg mener den er en billig måde at få "highend"-lyd på.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf KlausM » ons 8. feb 2023 10:07

kj2005 skrev:Hvilken vintage forstærker bør man kigge efter....?
Der er flere gode forstærkere på markedet....men vægten bør helst ikke ligge over 20-22kg
Kim

Har du ikke en gennemrestaureret Luxman L-11? Den lyder da ret godt.
Ellers er en Sansui AU-11000A wefter min mening en fed forstærker, bedre end den uden A. Jeg har én du kan lytte på, hvis du vil orientere dig i lyden.
Ellers er jeg jo personligt meget tilhænger af MOS-FET lyden, der er flere muligheder her (fx Hafler, Sentec, Mission m. fl.).
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf hificlassic » ons 8. feb 2023 13:13

Alt fra H/K Citation er relativt stort og tungt og godt
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » ons 8. feb 2023 17:11

cdp skrev:Det er der vist ikke et entydigt svar på - skal det være for./eff , integreret eller rør - hvor mange watt osv.
Ud over vægten kan du pejle dig ind med ønsker til netop dit behov.
Ps. en gl. Nad 3080 er altid et lyt værd.


godt indlæg..integreret tænker jeg....har en 3080'er her...den minder mig om de gode tider i start 80'erne..den er ok! men noget andet

Har du ikke en gennemrestaureret Luxman L-11? Den lyder da ret godt.
hej Klaus, jeg havde 2 styk men L-11 som en musikalsk forstærker var ikke min første tanke....noget andet

Ellers er en Sansui AU-11000A wefter min mening en fed forstærker, bedre end den uden A. Jeg har én du kan lytte på, hvis du vil orientere dig i lyden.
...Klaus, det er et meget flot tilbud du giver mig!.. vi må have en snak om Sansui, da jeg hellere vil have en musikalsk 50-60 Watter end en "muskel" forstærker på 120 Watt ...der er alligevel kun 3dB forskel i lydtryk...

Ellers er jeg jo personligt meget tilhænger af MOS-FET lyden, der er flere muligheder her (fx Hafler, Sentec, Mission m. fl.).
...det ved jeg godt, og jeg har stadig din Hafler D200...noget andet end mosfet..

Alt fra H/K Citation er relativt stort og tungt og godt
ja hificlassic, det siger ingeniøren også, men lyden er så "straight" og korrekt fra H/K...jeg vil måske gerne have lyden "farvet"....jeg tog på en jazzaften, og kontrabassen lød ikke sådan på mine AR og min 50 amperes amp, der var også noget med messing-nitterne på de pokkers bækkener....nej ikke mere krystalklar lyd til mig ...det er nok mine ører der forvrænger...så må jeg have en forstærker der forvrænger ligesom mine ører...

Personligt har jeg rodet en del med Audio 60 og er meget tilfreds.
Jeg mener den er en billig måde at få "highend"-lyd på.
ja, Hackenberg...Den Audio 60 har jeg lyttet til, og den skubbede mig ikke væk fra højttalerne ..det er en mulighed

....jeg har et 4 vejs højttaler system med en følsomhed på ca 2,5W/96dB...
Dette ret følsomme højttalersystem behøver ikke mere end 25-30 Watt eller måske lidt mere, og der kommer de musikalske Sansui forstærkere ind i billedet...jeg er helt ligeglad med om det er en "quasi" forstærker med "kun" NPN's i udgangen ,eller forvrængnings data som ikke matcher en nutids forstærker... den skal bare være musikalsk....

Alle de vellydende Sansui (og alle andre mærker) forstærkere fra start halvfjerserne til midt firserne brugte TO-3 transistorer i udgangen...et hurtigt check på udvalget af originale TO-3 udgangstransistorer var ikke opløftende...det er et problem som jeg ser det...
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf Gottschalck » ons 8. feb 2023 19:21

Fra mig kan du kan låne en Sansui AU 101, en 555A eller en Eight de luxe, hvis du skal lytte til lidt Sansui.
De spiller glimrende. Især den lille 101 er et lyt værd. En Luxman L-30 lyder også glimrende. Sådan en kan også lånes her eller den lille Pioneer SX-424. Ikke mange watt, men den gør det godt. Nad 3020A behøver jeg forhåbentligt ikke at nævne?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1677
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » ons 8. feb 2023 23:04

Gottschalck skrev:Fra mig kan du kan låne en Sansui AU 101, en 555A eller en Eight de luxe, hvis du skal lytte til lidt Sansui.
De spiller glimrende. Især den lille 101 er et lyt værd. En Luxman L-30 lyder også glimrende. Sådan en kan også lånes her eller den lille Pioneer SX-424. Ikke mange watt, men den gør det godt. Nad 3020A behøver jeg forhåbentligt ikke at nævne?


Tak for dit tilbud... påvirket af en hifi nørd fra UK kommer jeg ikke uden om at prøvelytte Sansui's vintage sound.

...tænker at låne forstærkeren må blive din 555A... med sine 25 Watt kan den nok få gang i mit 4 vejs system.....
15 Watt's 101'eren bliver måske lige i underkanten mht. effekt?? Din 17-18 kg's Eight de Luxe bliver lige stor nok!

Jeg bliver nødt til at høre, hvor godt det er, når der tales om Sansui lyd...mit B&O setup afslører mange detaljer

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf Fensten » tors 9. feb 2023 08:31

kj2005 skrev:
Gottschalck skrev:Fra mig kan du kan låne en Sansui AU 101, en 555A eller en Eight de luxe, hvis du skal lytte til lidt Sansui.
De spiller glimrende. Især den lille 101 er et lyt værd. En Luxman L-30 lyder også glimrende. Sådan en kan også lånes her eller den lille Pioneer SX-424. Ikke mange watt, men den gør det godt. Nad 3020A behøver jeg forhåbentligt ikke at nævne?


Tak for dit tilbud... påvirket af en hifi nørd fra UK kommer jeg ikke uden om at prøvelytte Sansui's vintage sound.

...tænker at låne forstærkeren må blive din 555A... med sine 25 Watt kan den nok få gang i mit 4 vejs system.....
15 Watt's 101'eren bliver måske lige i underkanten mht. effekt?? Din 17-18 kg's Eight de Luxe bliver lige stor nok!

Jeg bliver nødt til at høre, hvor godt det er, når der tales om Sansui lyd...mit B&O setup afslører mange detaljer

Mvh Kim



Jeg synes ikke, at du skal snyde dig selv for en date med en af de større Sansui’s.

Klaus 11000a lyder fremragende og Otteren skulle også lyde enestående.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf lillebror » tors 9. feb 2023 10:16

En NAD 3020 - ikke en e eller i model, men den "rigtige".
Skal det være et effekttrin, så er der ikke meget, som slår Dynaco Mk3.
Når det kommer til forforstærkere, så er der længere mellem snapsene. Måske en gammel Mark Levinson, men de er næsten ubetalelige.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » tors 9. feb 2023 11:50

Jeg synes ikke, at du skal snyde dig selv for en date med en af de større Sansui’s.
Klaus 11000a lyder fremragende og Otteren skulle også lyde enestående.

Mvh.
Fensten

ingen forstærkere dømt ude... vælges efter god (bedst) lyd først og dernæst: kan jeg flytte den? 19,2kg for AU-11000A :-)) ..."Otteren"...er det AU-8500 eller AU-888?

En NAD 3020 - ikke en e eller i model, men den "rigtige".
Skal det være et effekttrin, så er der ikke meget, som slår Dynaco Mk3.
Når det kommer til forforstærkere, så er der længere mellem snapsene. Måske en gammel Mark Levinson, men de er næsten ubetalelige.

.. kender godt 3020'Aeren.. en rigtig vellydende effekt...David Hafler's Dynaco MK3 også god.. men vejer 13,5kg pr blok....

Det bliver en integreret , hvor jeg håber for - og effekttrin kan benyttes hver for sig..flere artikler beskriver Sansui lyd som en varm musikalsk forstærkerlyd?
flere af mine 100Watt forstærkere er ved lyttetest ofte oplevet for analytiske og skarpe i gengivelsen (eller for krystalklare) og der slet ikke brug for den power til letdrevne højttalere.
hellere 48 Watt der lyder godt end 100 Watt der lyder skarpt...forskellen er alligevel kun ca 3dB.

Tak for alle gode idéer og venlige tilbud....nu låner jeg 25Watt og lytter mig frem...en lytter med AU-11000A frister også
...synes virkelig jeg er privilegeret, hvis kan jeg i første omgang kan "låne" mig til en lyttetest
Senest rettet af kj2005 tors 9. feb 2023 12:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf Fensten » tors 9. feb 2023 12:04

kj2005 skrev: ingen forstærkere dømt ude... vælges efter god (bedst) lyd først og dernæst: kan jeg flytte den? 19,2kg for AU-11000A :-)) ..."Otteren"...er det AU-8500 eller AU-888?


Sansui Eight.

Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 852
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf KenRas » tors 9. feb 2023 13:39

Hvis ikke det skal være for voldsomt, så vil jeg mene at de små Marantz 1030 (15W) og Marantz 1060 (30W) kunne være noget. De er med quasi-complimentær, AC koblet udgang med en god varm typisk Marantz lyd fra den første del af 70’erne.

Jeg har begge som du også er velkommen til at prøve :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf kj2005 » tors 9. feb 2023 16:55

Fensten skrev:Sansui Eight.

Mvh.
Fensten

Ok !! nå, det var den "heftige" i klassen

Hvis ikke det skal være for voldsomt, så vil jeg mene at de små Marantz 1030 (15W) og Marantz 1060 (30W) kunne være noget. De er med quasi-complimentær, AC koblet udgang med en god varm typisk Marantz lyd fra den første del af 70’erne. Jeg har begge som du også er velkommen til at prøve :p
Mvh Kenneth

Tak for alle mulighederne og jeres venlige måde at være på :thumbsup:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Svært spørgsmål: vintage amp der lyder godt

Indlægaf Kberg » tors 9. feb 2023 22:53

Smider også lige en anbefaling af Marantz 1060 har maange og meeget dyrere forstærkere men den lille Marantz kan altså et eller andet…Nærmest magisk !

Mvh
Kberg
Kberg
 
Indlæg: 104
Tilmeldt: 23 aug 2010
Lokalitet: Kerteminde

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster