Jeg er både uddannet Radiomekaniker og sidenhen også Svagstrømsingeniør. Alt sammen blot fordi interessen var stor for HiFi og drømmen i teenager årene var at designe mit eget HiFi og evt. en karriere indenfor HiFi .
Livet ville det anderledes og jeg har måttet gå på tidlig pension pga. af udfordringer med hørelsen såmænd.
Siden 2010 har jeg været ude af arbejdsmarkedet og man kan sige at jeg vel først for ca. 3 år siden fik mod på at genoptage HiFi interessen og starte på den rejse jeg havde troet ville starte i tyverne .
Rigtig meget Musik er blevet til STØJ for mig og meget andet LYD såmænd også så jeg udforsker nu genrer som jeg aldrig før har lyttet til i søgen efter NY MUSIK jeg kan holde ud at lytte til.
Da teknikken fylder ligeså meget som musikken er det vel naturligt at jeg søger efter den klassiske bløde og varme Vintage lyd men jeg er nok også blevet lidt provokeret af de mange annoncer med VINTAGE LYD hvor der er gået lige lovlig meget inflation i alle superlativerne for netop det velvidende at det man gjorde i 60'erne og 70'erne er man generelt gået bort fra fordi teknologien har udviklet sig i retning af langt bedre performance . Med det i mente kan jeg så ikke lade være at undre mig over at ALT VINTAGE åbenbart nu er det eneste der dur og hvad det er folket hører ?
Så med den her tråd har jeg tænkt mig at præsentere nogle FAKTA på det VINTAGE jeg nu køber ind og reparerer og tester for evt. at beholde det i en samling eller sælge det videre hvis ikke mine ører orker at lytte til det . Der er ingen grund til at beholde udstyr hvis ikke det skal bruges evt. i en rotation.
Så jeg forsøger at præsentere FAKTA i form af målinger og kommer der nogle meninger om lyden fra min side så vid at jeg har Tinnitus , Hyper Acusis , høretab fra støj og almindelig aldersrelateret høretab og jeg er nu 58 så mine lydoplevelser er nok ikke så relevante , man skal stole på sine egne øre og ikke andet.
Jeg lytter udelukkende ved LAV styrke dvs. 50-60dbA på min lytteplads og dvs. jeg har ikke brug for mere end 1W og sjovt nok kan min dårlige hørelse stadig detektere unoder fra eksempelvis CROSS OVER DISTORTION så derfor skal den første 1W være noget nær perfekt for at det lyder netop BLØDT VARMT OG MAGISK !
Et par teasere for at dokumentere vigftigheden af netop den ene første WATT
https://www.firstwatt.com/
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... first-watt
Og mon ikke det måske kan få en og anden til at fundere lidt over det

Men ellers tålmodighed , jeg har ikke de store resourcer så ting tager tid så forvent ikke der kommer en helt masse her i tråden lyn hurtigt , det kommer når jeg har overskudet til det.
Jeg håber at komme med den første RECEIVER i morgen .
Jeg ved ikke hvor længe man kan redigere i sine egne afsnit men kan man vedblive at gøre det vil jeg bruge dette afsnit som et index .
Receiver nr.1 : JVC JR-S300. viewtopic.php?f=556&t=16488&p=144327#p144327
Amplifier nr. 2:QUAD 303 viewtopic.php?f=556&t=16488&p=144376#p144376
Amplifier nr.3: Quad 303 viewtopic.php?f=556&t=16488&p=144377#p144377
Vh. Frank