Kenwood M1: Rens & opgradering

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Kenwood M1: Rens & opgradering

Indlægaf kasperbergholt » fre 14. feb 2025 13:59

Kloge mennesker,

Jeg har en ældre Kenwood M1-effektforstærker, som spiller rigtig fint, næsten ikke bliver varm og er meget tys, stort set ingen brum fra størmforsyningen.

Jeg tog forleden dag et kig indenfor i den. Der er en del støv, og det har nærmest lagt som en fed hinde, ser det ud til.

Første spørgsmål: Er det et problem - særligt måske i forhold til sikkerhed, at der ligger et lag støvfedt?

Andet spørgsmål: Jeg har renset højttalerterminaler med kontaktrens med først en gammel tandbørste og dernæst vatpinde.

Kan man gøre noget lignende med indersiden? På YouTube er der videoer, hvor der først renses med luft på dåse og derefter en eller anden form for kontaktrens på hele forstærkerens overflade (set op mod en, når man tager chassiet af).

Det virker ikke umiddelbart som en god idè?

Fyr løs med tanker, anbefaligner og måske særligt 'what not do's' :)

Nedenfor er et par billeder af, hvordan situationen er pt. De fire elektrolytter (fra ELNA) ser ud til at have et rigtig fint, ingen lækage. Vil der være noget at hente i at opgradere disse på et tidspunkt?

Billede
Billede
Billede

Og et slutspørgsmål - hvis vil have noget i samme (minimalistiske) stil, men er lidt nyere - og ikke M2, fordi de er så grimme - hvad kunne man så vælge at bevæge øjnene i retning af? Vintage Accuphase er lidt over mit budget.

Den spiller fint, omendt i den lidt tynde ende, på et sæt Snell K II pt.

Tak på forhånd!
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt

Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Kenwood M1: Rens & opgradering

Indlægaf spuncut » lør 15. feb 2025 07:36

Hej Kasper

Angående rens:
viewtopic.php?f=565&t=5465&p=50425

Angående elektrolytkondensatorer:
Dine elektrolytkondensatorer har ikke fysisk læk, men har de elektrisk læk?
Mr. Carlson har en hel del videoer om emnet:
https://www.youtube.com/results?search_ ... or+leakage

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf kasperbergholt » lør 15. feb 2025 12:06

spuncut skrev:Hej Kasper

Angående rens:

Angående elektrolytkondensatorer:
Dine elektrolytkondensatorer har ikke fysisk læk, men har de elektrisk læk?
Mr. Carlson har en hel del videoer om emnet:
https://www.youtube.com/results?search_ ... or+leakage

MVH Henning

Fantastisk - koncist og letforståeligt og alligevel velnuanceret, tak!
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt

Indlægaf JGreen » lør 15. feb 2025 19:01

Lige det med de er tynde i bunden kunne meget godt tyde på de trænger til nye lytter. Og de er også 40år gamle. Så få dem alle skifte så er den som ny igen.
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf Captain Phoenix » lør 15. feb 2025 20:36

kasperbergholt skrev:Fantastisk - koncist og letforståeligt og alligevel velnuanceret, tak!

Kasper, kan du pege os i retning af hvilken video - der er mange! - du mere præcist mener.
Læg gerne linket op her.
PFT
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Fredmarantz » lør 15. feb 2025 23:51

Jeg bruger "Rigtig Ren" glasrens - (Rema1000's den billigste) - kombineret med en tandbørste, vatpinde og evt. lidt piberensere . Printpladerne og komponenterne er ikke følsomme over for sådan noget.
I dette glasrens er der nonioniske tensider - som opløser fedt og olie. Ret enkelt faktisk. Glasrens er alkalisk (Basisk), som det skal være for at opløse fedt og olie - PH ligger på 8,5.

Til dit formål med at fjerne denne fedthinde og noget støv - vil jeg mene, at produktet er fint. Produktet fjerner også nikotin/røg-hinde og i et vist omfang lugten.

Det tager laaang tid at gennemgå sådan en forstærker med den metode, hvis man er grundig, men det kan være hyggeligt.

Tænd selvfølgelig ikke apparatet før du er helt sikker på, at det er HELT tørt efter denne behandling.

Jeg har brugt denne metode i årtier og er endnu ikke blevet skuffet. De apparater, som jeg har brugt denne metode på, ser nærmest ud som nye indvendigt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf kasperbergholt » ons 19. feb 2025 21:35

Captain Phoenix skrev:
kasperbergholt skrev:Fantastisk - koncist og letforståeligt og alligevel velnuanceret, tak!

Kasper, kan du pege os i retning af hvilken video - der er mange! - du mere præcist mener.
Læg gerne linket op her.
PFT

Det var linket til punktgennemgangene af Spuncut og Exlærer, jeg mente - ikke videoerne. Beklager forvirringen!
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt

Indlægaf kasperbergholt » ons 19. feb 2025 21:35

kasperbergholt skrev:
Captain Phoenix skrev:

Læg gerne linket op her.
PFT

Det var linket til punktgennemgangene af Spuncut og Exlærer, jeg mente - ikke videoerne. Beklager forvirringen!

Altså denne:
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt

Indlægaf kasperbergholt » ons 19. feb 2025 21:38

Fredmarantz skrev:Jeg bruger "Rigtig Ren" glasrens - (Rema1000's den billigste) - kombineret med en tandbørste, vatpinde og evt. lidt piberensere . Printpladerne og komponenterne er ikke følsomme over for sådan noget.
I dette glasrens er der nonioniske tensider - som opløser fedt og olie. Ret enkelt faktisk. Glasrens er alkalisk (Basisk), som det skal være for at opløse fedt og olie - PH ligger på 8,5.

Til dit formål med at fjerne denne fedthinde og noget støv - vil jeg mene, at produktet er fint. Produktet fjerner også nikotin/røg-hinde og i et vist omfang lugten.

Det tager laaang tid at gennemgå sådan en forstærker med den metode, hvis man er grundig, men det kan være hyggeligt.

Tænd selvfølgelig ikke apparatet før du er helt sikker på, at det er HELT tørt efter denne behandling.

Jeg har brugt denne metode i årtier og er endnu ikke blevet skuffet. De apparater, som jeg har brugt denne metode på, ser nærmest ud som nye indvendigt.

Vh
Freddy

Tusind tak, det var lige sådan et tip / en beskrivelse baseret på videnskab og gode personlige erfaringer.

Hvor længe vil du vurdere, det ville tage dig at få renset sådan en M1'er grundigt igennem?
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt

Indlægaf kasperbergholt » ons 19. feb 2025 21:42

JGreen skrev:Lige det med de er tynde i bunden kunne meget godt tyde på de trænger til nye lytter. Og de er også 40år gamle. Så få dem alle skifte så er den som ny igen.

Modtaget. Hvad kunne indikere, at de er ved at være for brugte? Manglende bas / tyngde / greb om højttalerne?

Et sæt nye mere moderne højttalerterminaler ville også være godt, tror jeg. Bananstikkene er ikke særligt dybe, og direkte tislutning med afisoleret kabel tillader ikke den store diameter på højtalerkablet.
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. feb 2025 23:07

kasperbergholt skrev:
Fredmarantz skrev:Jeg bruger "Rigtig Ren" glasrens - (Rema1000's den billigste) - kombineret med en tandbørste, vatpinde og evt. lidt piberensere . Printpladerne og komponenterne er ikke følsomme over for sådan noget.

Vh
Freddy

Tusind tak, det var lige sådan et tip / en beskrivelse baseret på videnskab og gode personlige erfaringer.

Hvor længe vil du vurdere, det ville tage dig at få renset sådan en M1'er grundigt igennem?

Velbekomme :p . "videnskab" vil jeg nu ikke synes, at det er - men praktisk erfaring er der masser af :-)

Hvis jeg skulle give sådan en forstærker den omtalte omgang, så ville jeg næppe kunne klare det på under et par dage. måske 15 timers effektiv rengøring. Det vil nok være på sin plads at sige, at jeg også er hysterisk grundig - så jeg vil nok tage pænt lang tid om sådan noget. Det ville aldrig være gået på et værksted :roll:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » tors 20. feb 2025 09:09

kasperbergholt skrev:
Captain Phoenix skrev:

Læg gerne linket op her.
PFT

Det er nogen tid siden at den vejledning er skrevet. I mellemtiden er lugtfri petroleum udskiftet med bremserens.
Man kommer langt med to af dem her:
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000045562
Det fordamper hurtigere end petroleum og efterlader intet. Det bør anvendes udendørs, ligesom med petroleum.
Hvor lang tid det tager afhænger meget af apparatets opbygning og hvor meget det skal skilles ad før man kan komme i gang med rensningen. Træ-dele, radioskalaer, viserinstrumenter og tunermoduler skal man nok ikke bare spule igennem, ældre trafoer hvor der er anvendt papir som isolationsmateriale bør nok heller ikke gennemvædes.
Men en simpel effektforstærker, fx. en Hafler DH220, tager ikke mange øjeblikke.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf kasperbergholt » tors 20. feb 2025 21:03

Fredmarantz skrev:
kasperbergholt skrev:

Vh
Freddy

Velbekomme :p . "videnskab" vil jeg nu ikke synes, at det er - men praktisk erfaring er der masser af :-)

Hvis jeg skulle give sådan en forstærker den omtalte omgang, så ville jeg næppe kunne klare det på under et par dage. måske 15 timers effektiv rengøring. Det vil nok være på sin plads at sige, at jeg også er hysterisk grundig - så jeg vil nok tage pænt lang tid om sådan noget. Det ville aldrig være gået på et værksted :roll:

Vh
Freddy

Nonioniske tensider og ph-niveauer lugter da lidt af videnskabeligt grundlag :)

Og tak for tidsestimat også - det er fint med et bud på, hvor længe det sådan bare cirka ville tage. Tak!
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt

Indlægaf kasperbergholt » tors 20. feb 2025 21:10

Det er nogen tid siden at den vejledning er skrevet. I mellemtiden er lugtfri petroleum udskiftet med bremserens.
Man kommer langt med to af dem her:
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilrese ... 2000045562
Det fordamper hurtigere end petroleum og efterlader intet. Det bør anvendes udendørs, ligesom med petroleum.
Hvor lang tid det tager afhænger meget af apparatets opbygning og hvor meget det skal skilles ad før man kan komme i gang med rensningen. Træ-dele, radioskalaer, viserinstrumenter og tunermoduler skal man nok ikke bare spule igennem, ældre trafoer hvor der er anvendt papir som isolationsmateriale bør nok heller ikke gennemvædes.
Men en simpel effektforstærker, fx. en Hafler DH220, tager ikke mange øjeblikke.
MVH Henning

--

Jeg har lidt problemer med for mange lag af citater, så forsøger med svaret på denne måde i stedet:

Tak for opdateringen til pt. bedste måde. Jeg giver bremserensen et skud, når der er lidt tid til overs til projektet.

Det hele virker langt mere overkommeligt, end jeg havde frygtet :)
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt

Tilbage til Vintage transistor-udstyr