Luxman L-58a vs L-85V ( update vs L-100 )

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L-58a vs L-85V ( update vs L-100 )

Indlægaf msg1979 » tirs 7. feb 2012 00:45

Jeg har i flere år lyttet til min Luxman L-85v på et par Snell J.

Jeg var så heldig at opstøve en absolut mint L-58A i udlandet, og den spiller lige pt i stuen sammen med Snellerne.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvad jer der kender de to forstærkere mener om forskellen på lyden de to forstærkere imellem?

Mvh
Senest rettet af msg1979 søn 12. feb 2012 13:33, rettet i alt 1 gang.
msg1979

Lokalitet: Odense

Re: Luxman L-58a vs L-85V

Indlægaf r-l-b » tirs 7. feb 2012 01:09

L58eren er vel en 3-4 år yngre konstruktion og regnes sammen med L100 som noget af det bedste integrerede Luxman lavede. Når du burde kunne høre forskel på de to er det fordi L58eren har duo beta kredsløbet og kører med mosfets - L58eren kan bypasse tonekontrollerne (det ved jeg ikke om L85 kan) og så har L58eren lidt mere kraftoverskud. Jeg kan personligt bedst lide lyden af l58er - jeg husker det som at l85 har en lidt mere mørk og knap så levende lyd - men jeg har faktisk aldrig hørt dem side om side - det kunne være fedt en dag
Det er måske noget fis - men det at l58eren er så flot - sammen med l68 og c5000 - nok noget af det flotteste de lavede - kan jo også påvirke en til at synes at de lyder ekstra godt.
Hvis du selv vil lytte dig frem er det en god idé først at finde noget meget enkelt - som fx noget vokal sang og en enkelt guitar - og så sammenligne hvilken der har den smukkeste gengivelse, bedst styr på s-lyde - mest luft omkring stemmen ( Cassidy / Songbird er rigtig god til det)
Prøver du også noget symfonisk orkeser musik hvor det lyder som alle musikeren løber efter dig med bulder og brag - så kan du prøve at lytte efter hvilken der taber pusten når det går fra sig - og hvilken der er bedst til at være stille når der ind i mellem er meget stille (typisk der hvor der er en der beslutter sig for at hoste på pladen istedet for at vente til de fyrer kanonerne af i finalen) 1812, Valkyrien etc. - men fx the Wall med Pink Floyd kan også bringe en forstærker i knæ - men Snell er vist ret letdrevne eller?
men to fine forstærkere og tillykke med at du har fået dig en mint L58er -
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf msg1979 » tirs 7. feb 2012 01:30

Jeg har været vant til L-85´erens lyd. Den synes jeg er lækker. Jeg har endnu til gode at høre en L-100 herhjemme, men det kommer nok. Jeps Snellerne er ret letdrevne! Men det er altid godt at have for meget strøm end for lidt :)

Og ja du har helt ret i det med udseendet. Den er godt nok flot sådan en L-58´er!

Jeg går som sådan ikke så meget op i de enkelte detaljer i musikstykket og om hvad der er man kan høre. Jeg vil hellere have at der er nerve, sjæl og fodtramp end der er overtoner på en guitar eller korrekt lydende s-lyde :) Ikke at jeg har noget imod det, men mine 14års eksperimenteren med Hifi har gjort, at jeg ved det er det jeg prioriterer højest. Det gør mig ikke noget at musikken er lidt farvet, som Snellerne og de ældre Luxman gør. Jeg lytter ud fra et helhedsindtryk.

Mine første indtryk efter 2 aftener er at L-58´eren er mere detaljeret end l-85´eren, mindre varme og knap så meget smæk på mellemtonen. Lyden går henaf de mere moderne forstærkere i forhold til L-85´eren. Det er som om den L-58a har givet en anden lyd i mine Sneller. Mere bund, mere analytisk diskant, og bedre adskilling af de enkelte instrumenter i musikken.... Savner til gengæld lidt den nerve som L-85´eren giver. Det er som om at L-85´eren giver rør lyd henaf mod rør, hvor L-58 giver lyd henaf mod transistor

Jeg har før haft Luxman grej med Duo-B kredsløbet og der har jeg fået lidt samme indtryk som det jeg beskriver ovenfor. L-530´eren holdte en uge, så røg den, da den blev for klinisk og analytisk sammenlignet med L-85´eren, samme med m-12/c-12 og en del andre der er prøvet af, alt samme fra start firserne og frem. Jeg håbede ellers på at netop L-58´eren med sine Hitachi MosFets havde samme nerve/varme som L-85´eren, men jeg er sq bange for at den ikke har det.Dog en del mere varme end 530, m-12, c-12. Jeg ved ikke om det indtryk jeg har er helt hen i vejret eller om jeg har fat i noget af det rigtige med min beskrivelse?

Jeg må lade de næste par uger afgøre det, da min erfaring ligeledes siger mig, at helhedsindtrykket ikke kan bestemmes før man har spillet med grejet noget tid, og kan lytte til musikken uden at man sidder og leder efter forskellene ;)
Måske man skulle kigge efter noget rørgrej hvis der skal findes en erstatning til den l-85´er
msg1979

Indlægaf r-l-b » tirs 7. feb 2012 01:40

Prøv at by passe tonekontrollen på l58eren, sæt low filteret /subsonic til og hæng et stykke 4 lags toilet papir op foran din diskant - pil et lag af ad gangen alt efter hvor detaljeret du vil have diskanten eller ej

Det kan jo også være at Snell er en meget levende højtaler som har "fisket" l85eren op af dybet hvor fx en BW højtaler som jeg sidst hørte l85eren på nok mere skubber den ned i dyndet

Da begge dine forstærkere har pre in/out så prøv at lade den ene være forforstærker for den andens effektdel og omvendt - så kan du måske pejle dig ind på noget mere konkret om hvor katten ligger begravet
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Indlægaf msg1979 » tirs 7. feb 2012 01:53

r-l-b skrev:Prøv at by passe tonekontrollen på l58eren, sæt low filteret /subsonic til og hæng et stykke 4 lags toilet papir op foran din diskant - pil et lag af ad gangen alt efter hvor detaljeret du vil have diskanten eller ej

Det kan jo også være at Snell er en meget levende højtaler som har "fisket" l85eren op af dybet hvor fx en BW højtaler som jeg sidst hørte l85eren på nok mere skubber den ned i dyndet

Da begge dine forstærkere har pre in/out så prøv at lade den ene være forforstærker for den andens effektdel og omvendt - så kan du måske pejle dig ind på noget mere konkret om hvor katten ligger begravet

Jeps jeg må prøve mig frem!

Men er min antagelse med Luxman 70´er grej vs 80´er grej, hvor 80´er grejet bliver mere hård og klinisk i lyden, ikke nogenlunde korrekt? Det er ihvertfald hvad min erfaring har bildt mig ind.
Jeg tænker at Duo-B (non feedback) kredsløbet er det der gør udslaget. Jeg ved dog ikke i praksis hvad Non feedback gør for lyden, men er klar over hvad det betyder i teorien, dvs mht kredsløbet i forstærkeren.
msg1979

Indlægaf msg1979 » søn 12. feb 2012 13:32

Så er der tilføjet en næsten mint L-100 til samlingen!

Jeg skriver i tråden mht forskelle, når de 3 er gennem lyttet. :OLO:

Så kan andre fremtidigt få gavn af det, hvis der kommer spørgsmål der minder om :Thumpsup:
Senest rettet af msg1979 søn 19. feb 2012 00:11, rettet i alt 1 gang.
msg1979

Re: Luxman L-58a vs L-85V ( update vs L-100 )

Indlægaf msg1979 » søn 19. feb 2012 00:07

Så er L-85´eren testet op mod L-58´eren. Der er spillet på et par Snell J. Jeg har defeatet tone kontrollerne og haft diskanten på Snellerne på std. :thumbsup:

Der er forskel!

Jeg har spillet med L-58´eren i cirka 10 dage og skiftede så over til L-85´eren her til aften og hørte de samme 8-10 cd´er igennem, som jeg har lyttet til de sidste 10 dage. Jeg har spillet på min L85´er i cirka 4år (det første år dog en en L-80´er. Snellerne har jeg ligeledes haft i 4år (dog de første 2 år Snell E). Så jeg er vant til lyden fra min L85´er. Jeg har forsøgt ikke at være farvet af det, da jeg altid har været super glad for den L-85´er

De har begge samme varme lækre lyd med en god nerve og giver begge lyst til at høre mere. Forskelle er i småtingsafdelingen, men da jeg læste mine indtryk igennnem inden jeg postede den, vil jeg tilføje et "og dog"! :shock:

L85´eren spiller noget mere "varmt" forstået på den måde at den er en smule mere fyldig i bassen og mellemtonen, samt lidt mere lukket. Den kommer ikke ud af højttaleren helt på samme måde som L-58´eren, men den bliver nu heller ikke inde. Det høres især på stemmer i akustisk musik, der er fyldige, ligesom fx guitarspil fylder noget mere i lydbilledet, hvor det lyder lidt mere "spinkelt" på L-58´eren. Bassen er noget mere "rumlende" på L-85 og fyldig sammenlignet med L58´eren, og ved et skift er det tydeligt at høre, at der ikke er samme kontrol med de dybe toner som L58´eren har. L-85´eren spiller lidt mere i "en boks" end L-58´eren. Hvis ikke man sammenlignede side om side kommer tanken umiddelbart ikke hen på "boks" ved L-85´eren. Den spiller åbent, men L-58´eren spiller bare mere åbent.
L58´eren har mere styr på det hele. Derfor virker det også mere åbent og mindre fyldigt, men ikke så slemt at man synes en guitar lyder tam. Guitaren står bare mere præcist i lydbilledet. Det skal dog ikke forståes negativt. Bassen er helt super når den er knald på de dybe toner. Der buldrer det lidt mere på L85´eren, hvorimod man kan høre hvad der faktisk sker på L-58´eren. L58´eren virkede de første dage som værende mere spids/skarp i toppen, men fandt ud af at det skyldtes den "maglende" bas (sammenlignet med L85 eren), samt 2 hårde dage på arbejde hvor mine ører var godt trætte da jeg kom hjem. L58´eren er ikke spids eller skarp. Tværtimod.
Stereoperspektivet og dybden står noget klarere på L-58´eren end på L-85´eren, til gengæld er lyden lidt mere oppustet på den fede måde på L-85´eren.

Mit umiddelbare indtryk er at L-85´eren er en rar, behagelig og blød formidler. Man kan lytte til den i timevis og hele tiden have lyst til at lytte til mere. Den svinger! Er man til analytisk, homogen og "klinisk" lyd, hvor man vil høre alle overtoner og detaljer i optagelsen, så er det ikke en L85´er man skal have. Til gengæld får den alt man smider på til at lyde super behageligt, fedt og sprødt.. Dårlige optagelser får liv, metal bliver ondt, elektronisk bliver super fyldigt og lækkert, jazz bliver sprødt, stemmer bliver varme og fyldige. Men nej man kan ikke hører overtoner, små detaljer og glas der fx ruller. Det kan fornemmes eller høres som støj, det kan ikke høres i udpenslede detaljer.

L-58´eren er en rar og en lille smule mindre blød formidler. Den gør næsten det samme som L-85´eren, men knap i så stor grad. Til gengæld er L-58´eren mere detaljeret i hele spektret og har knap så fyldig mellemtone og bund. Den afslører flere detaljer i hele spektret, og giver et noget bedre stereoperspektiv og dybde i musikken. Bassen er knap så fyldig, men går dybere og mere detaljeret. Toppen er lidt mere klingende, men stadig silkeblød. Den spiller varmt og ud af boksen. Den er langt fra analytisk, homogen eller klinisk! De små detaljer høres, men de er langt fra udpenslede eller dominerende.
L-85´erens detaljering, dybde, åbenhed og stereoperspektiv er vel 75% af L58´erens.
L-58´erens rarhed, behagelighed og blødhed er vel 75% af L85´erens.

Begge er super fede forstærkere. L85´eren klarer sig bedst ved fx akkustisk musik såsom Diane Cluck: Ova Nil (et album der klart kan anbefales hvis ikke I kender det) med numrene: 1/2 A Million Miles From Home, Bones & Born Again, Petite Roses og Held Together (Let Go If You Will). Lyden fylder så lækkert og der er nerve hele vejen igennem på L-85´eren. Det er der i og for sig også på L-58´eren, men det er lidt mindre oppustet, men lidt mere luftigt.
Kommer der noget Groove Collective (nummeret Genji monogatari) med masser af blæseinstrumenter, dyb bas og knald på lilletrommen, bliver bunden mere mudret og rumlende på L85´eren. Det lyder til gengæld fedt og mere svingende på L-58´eren , da man får lidt mere af nummeret med ved de dybe toner.

Så det er lidt hip som hap! Det er et kompromis om hvad man er til. Jeg er ikke typen der sidder perfekt foran højttalerne, har mit rum dæmpet, lytter til åndedræt eller køber musik fordi det er godt indspillet! Det musik jeg køber, køber jeg fordi musikken (og ikke lyden) rører noget i mig. Jeg vælger L-58´eren, men det er udelukkende pga udseendet, finishen og det at den kan tage større højttaler kabler. Tilsammen synes jeg, at det slår L-85´eren i mange længder. Jeg ville kunne leve med begge uden problem! Jeg kommer til at savne de sidste 25% fyldighed som l85´eren leverer, men bliver til gengæld glad for de sidste 25% stereoperspektiv, dybde, åbenhed og detaljering som L-58 istedet leverer.

Jeg vil "om"-citere mrhviid fra Hifi4all i en tråd om Snell vs Audionote, da det giver et godt billede af min oplevelse med at spille med de to forstærkere
(http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... PN=0&TPN=1 på side 4)

"Nymodens teknologidims+Metallica:
Lytter tænker "Sikke en masse overtoner på den guitar"

Snell + Metallica:
Lytter tænker "Ihhhh...sikke en ond mand"
"

til:
L-85 + Snell + metallica: Lytter tænker ihhh...sikke en meget ond og fæl mand"
L-58 + Snell + metallica: Lytter tænker ihhh...sikke en ond mand og var der ikke også lige noget af en overtone på den guitar der?

Skal man sætte nogle stikord på begge:
L85: fyldig, varm, blød, rar, behagelig, nerve, sprød, oppustet
L58: opløst, detaljeret, varm, blød, åben, luftig, kontrol

Husk på at begge har det hele :OLO: Ordene er givet til den forstærker, der har mest af det!

Jeg smider L-100´eren til her en af dagene og giver den 1 uges tid og vender så tilbage til L85´eren og melder så retur med mine indtryk med den kontra de to andre.

Håber I kan bruge det :cool1:
Senest rettet af msg1979 søn 19. feb 2012 02:55, rettet i alt 2 gange.
msg1979

Indlægaf r-l-b » søn 19. feb 2012 02:35

herligt med en update

et lille indtryk af min L58aer efter at den har været på feriekoloni og fået sunde blusende kinder hos TubeMania

Den styrer både min Tannoy i Duelund og min Tannoy Gold i Lockwood Major - sidst nævnte er jeg rigtig glad for at den kan tumle for de har haft det svært her på matriklen men nu arter de sig rigtig godt

Jeg brugere Riaaen, men ikke MC delen da jeg har separate (Luxman) step upper - og Garrard/SME/denon 103 går rent igennem

Fortiden - det lyder måske lidt besynderligt - bruger jeg en CD som sidder i et Sony minianlæg hvor der er en Tape Out udgang på - den lyder lige som den skal - jeg tror det er fordi tape-out udgangen bypasser alle tone kontroller og effektbssfiltre som Sony yndede at komme i deres minianlæg i 90erne - at jeg bruger den er fordi den lige kan klemme sig ind mellem mellem L58A'eren og min lidt rigeligt store Plinth til Garrarden

billedet her er ikke mit, men man kan se på CD skuffen hvor lille det er
Billede

Nå tilbage til emnet - du kan glæde dig til L100 det er en skøn forstærker og det burde kun være i de helt små ting der er forskel - nok stadig med L58Aeren som den med mest styr på detaljer ....
Brugeravatar
r-l-b

Indlægaf msg1979 » søn 19. feb 2012 02:56

Tog forskud på den L-100. MIt første indtryk. WOAW!Fik lidt samme fornemmelse som jeg fik, da jeg hørte min første Luxman enhed for 6år siden, efter tonsvis af enheder havde været igennem stuen! Kan ikke helt forstå det, for jeg har jo efterhånden lyttet til en del luxman grej på mit setup.

Den lyder cremet, lækker, tilbagelænnet og meget overlegent. Sådan lidt cruising agtigt med en super indlevelse. Desværre falder den indimellem lidt ud mellem højre og venstre side så det lyder som om der er en der sidder og drejer på balance knappen og volume knappen samtidigt, så den kommer til rep den kommende uge. Kan mærke at fronten sidder lidt løs og at volume potmeter har lidt slør fra side til side, samt at balanceknappesn fixpunkt sidder forkert, således at balance korrektion ikke er som det skal være. Håber det hele kan fixes, for den står flot kosmetisk. Kan en ikke det går jagten på en der virker, så må denne her bruges til reservedele.

Det lover godt nok godt. Silkeblød top, cremet mellemtone og bund, masser af detaljer, men formidlet yderst skånsomt. Erfaringen siger minimum en uges lytning og så tilbage til det man er vant til. Så bliver spændende om det indtryk holder :thumbsup:
msg1979

Tilbage til Vintage transistor-udstyr