Så er L-85´eren testet op mod L-58´eren. Der er spillet på et par Snell J. Jeg har defeatet tone kontrollerne og haft diskanten på Snellerne på std.
Der er forskel!
Jeg har spillet med L-58´eren i cirka 10 dage og skiftede så over til L-85´eren her til aften og hørte de samme 8-10 cd´er igennem, som jeg har lyttet til de sidste 10 dage. Jeg har spillet på min L85´er i cirka 4år (det første år dog en en L-80´er. Snellerne har jeg ligeledes haft i 4år (dog de første 2 år Snell E). Så jeg er vant til lyden fra min L85´er. Jeg har forsøgt ikke at være farvet af det, da jeg altid har været super glad for den L-85´er
De har begge samme varme lækre lyd med en god nerve og giver begge lyst til at høre mere. Forskelle er i småtingsafdelingen, men da jeg læste mine indtryk igennnem inden jeg postede den, vil jeg tilføje et "og dog"!
L85´eren spiller noget mere "varmt" forstået på den måde at den er en smule mere fyldig i bassen og mellemtonen, samt lidt mere lukket. Den kommer ikke ud af højttaleren helt på samme måde som L-58´eren, men den bliver nu heller ikke inde. Det høres især på stemmer i akustisk musik, der er fyldige, ligesom fx guitarspil fylder noget mere i lydbilledet, hvor det lyder lidt mere "spinkelt" på L-58´eren. Bassen er noget mere "rumlende" på L-85 og fyldig sammenlignet med L58´eren, og ved et skift er det tydeligt at høre, at der ikke er samme kontrol med de dybe toner som L58´eren har. L-85´eren spiller lidt mere i "en boks" end L-58´eren. Hvis ikke man sammenlignede side om side kommer tanken umiddelbart ikke hen på "boks" ved L-85´eren. Den spiller åbent, men L-58´eren spiller bare mere åbent.
L58´eren har mere styr på det hele. Derfor virker det også mere åbent og mindre fyldigt, men ikke så slemt at man synes en guitar lyder tam. Guitaren står bare mere præcist i lydbilledet. Det skal dog ikke forståes negativt. Bassen er helt super når den er knald på de dybe toner. Der buldrer det lidt mere på L85´eren, hvorimod man kan høre hvad der faktisk sker på L-58´eren. L58´eren virkede de første dage som værende mere spids/skarp i toppen, men fandt ud af at det skyldtes den "maglende" bas (sammenlignet med L85 eren), samt 2 hårde dage på arbejde hvor mine ører var godt trætte da jeg kom hjem. L58´eren er ikke spids eller skarp. Tværtimod.
Stereoperspektivet og dybden står noget klarere på L-58´eren end på L-85´eren, til gengæld er lyden lidt mere oppustet på den fede måde på L-85´eren.
Mit umiddelbare indtryk er at L-85´eren er en rar, behagelig og blød formidler. Man kan lytte til den i timevis og hele tiden have lyst til at lytte til mere. Den svinger! Er man til analytisk, homogen og "klinisk" lyd, hvor man vil høre alle overtoner og detaljer i optagelsen, så er det ikke en L85´er man skal have. Til gengæld får den alt man smider på til at lyde super behageligt, fedt og sprødt.. Dårlige optagelser får liv, metal bliver ondt, elektronisk bliver super fyldigt og lækkert, jazz bliver sprødt, stemmer bliver varme og fyldige. Men nej man kan ikke hører overtoner, små detaljer og glas der fx ruller. Det kan fornemmes eller høres som støj, det kan ikke høres i udpenslede detaljer.
L-58´eren er en rar og en lille smule mindre blød formidler. Den gør næsten det samme som L-85´eren, men knap i så stor grad. Til gengæld er L-58´eren mere detaljeret i hele spektret og har knap så fyldig mellemtone og bund. Den afslører flere detaljer i hele spektret, og giver et noget bedre stereoperspektiv og dybde i musikken. Bassen er knap så fyldig, men går dybere og mere detaljeret. Toppen er lidt mere klingende, men stadig silkeblød. Den spiller varmt og ud af boksen. Den er langt fra analytisk, homogen eller klinisk! De små detaljer høres, men de er langt fra udpenslede eller dominerende.
L-85´erens detaljering, dybde, åbenhed og stereoperspektiv er vel 75% af L58´erens.
L-58´erens rarhed, behagelighed og blødhed er vel 75% af L85´erens.
Begge er super fede forstærkere. L85´eren klarer sig bedst ved fx akkustisk musik såsom Diane Cluck: Ova Nil (et album der klart kan anbefales hvis ikke I kender det) med numrene: 1/2 A Million Miles From Home, Bones & Born Again, Petite Roses og Held Together (Let Go If You Will). Lyden fylder så lækkert og der er nerve hele vejen igennem på L-85´eren. Det er der i og for sig også på L-58´eren, men det er lidt mindre oppustet, men lidt mere luftigt.
Kommer der noget Groove Collective (nummeret Genji monogatari) med masser af blæseinstrumenter, dyb bas og knald på lilletrommen, bliver bunden mere mudret og rumlende på L85´eren. Det lyder til gengæld fedt og mere svingende på L-58´eren , da man får lidt mere af nummeret med ved de dybe toner.
Så det er lidt hip som hap! Det er et kompromis om hvad man er til. Jeg er ikke typen der sidder perfekt foran højttalerne, har mit rum dæmpet, lytter til åndedræt eller køber musik fordi det er godt indspillet! Det musik jeg køber, køber jeg fordi musikken (og ikke lyden) rører noget i mig. Jeg vælger L-58´eren, men det er udelukkende pga udseendet, finishen og det at den kan tage større højttaler kabler. Tilsammen synes jeg, at det slår L-85´eren i mange længder. Jeg ville kunne leve med begge uden problem! Jeg kommer til at savne de sidste 25% fyldighed som l85´eren leverer, men bliver til gengæld glad for de sidste 25% stereoperspektiv, dybde, åbenhed og detaljering som L-58 istedet leverer.
Jeg vil "om"-citere mrhviid fra Hifi4all i en tråd om Snell vs Audionote, da det giver et godt billede af min oplevelse med at spille med de to forstærkere
(
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... PN=0&TPN=1 på side 4)
"Nymodens teknologidims+Metallica:
Lytter tænker "Sikke en masse overtoner på den guitar"
Snell + Metallica:
Lytter tænker "Ihhhh...sikke en ond mand"
"
til:
L-85 + Snell + metallica: Lytter tænker ihhh...sikke en meget ond og fæl mand"
L-58 + Snell + metallica: Lytter tænker ihhh...sikke en ond mand og var der ikke også lige noget af en overtone på den guitar der?
Skal man sætte nogle stikord på begge:
L85: fyldig, varm, blød, rar, behagelig, nerve, sprød, oppustet
L58: opløst, detaljeret, varm, blød, åben, luftig, kontrol
Husk på at begge har det hele

Ordene er givet til den forstærker, der har mest af det!
Jeg smider L-100´eren til her en af dagene og giver den 1 uges tid og vender så tilbage til L85´eren og melder så retur med mine indtryk med den kontra de to andre.
Håber I kan bruge det