Krise i Vintageland!

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Krise i Vintageland!

Indlægaf kbekke » lør 11. feb 2012 23:35

Og pludselig lyder det hele som om man har en dyne over hovedet? Dét var mærkeligt. På med reservehøjtalerne og samme resultat - uanset signalkilden. Jeg downloader et sæt test-toner fra 20-20.0000 Hz og det er ikke fordi, jeg akut er blevet døv. Selv på de indbyggede højtalere i iMac'en kan jeg tydeligt høre, at der ihvertfald er noget næsten hele vejen op.

Men på anlægget sker der nada fra omkring 10.000-12.000 Hz. Jeg mener at have lokaliseret problemet til effektrinnet (Denon POA-1500). Men inden jeg flår svøbet af og begynder at rense og regere, kunne det være rart med en kvalificeret mening eller to.

Sig det bare. Den er syg, ikke? Noget med kondensatorer eller andre organer og der skal måles og loddes og skiftes og...

Åh, jeg magter det ikke lige nu!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Re: Krise i Vintageland!

Indlægaf Tube mania » lør 11. feb 2012 23:42

Nej...det lyder ikke sandsynligt...er du ikke kommet til at koble en tone kontrol eller hi filter på...
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf kbekke » søn 12. feb 2012 00:31

Tube mania skrev:Nej...det lyder ikke sandsynligt...er du ikke kommet til at koble en tone kontrol eller hi filter på...
mvh

Ikke i aften (jeg har kun fået to glas) ;) Alt er koblet fra på pre-ampen. Jeg har også kørt signalet med test-tonerne direkte fra den variable udgang på mit apple tv ind i effekt trinnet for at eliminere alt andet. Samme resultat.

POA-1500'eren har to sæt indgange: Normal og Hi-cut (som skærer 6db over 40 kHz og det burde jo ikke kunne høres alligevel). Iøvrigt har jeg aldrig brugt andet end Normal. Der er gain kontrol (potmetre) over begge sæt indgange og det fungerer også som det skal. Der er to sæt højtalerudgange og lyden er nøjagtigt ens fra begge.

Jeg kører jo med JBL 4410, som jeg har været nødt til at dæmpe 2db på Ti-diskanten bare for at kunne holde det ud, så det er heller ikke fordi, jeg ikke har haft de høje toner - det er meget mystisk.

Ville bare høre, om det var oplevet af andre og om der var en kendt forklaring.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf kbekke » man 13. feb 2012 02:19

"Renlighed er en god ting", som kællingen sagde, da hun vendte særken ved juletid. Og i dag skinnede solen uden nåde og gjorde det oplagt at få det gamle Denon forstærkersæt op på køkkenbordet til inspektion og lidt TLC.

Skrue-skrue indtil man kunne komme til. Fjerne nogle få støvkorn og spritze og pft'e og tørre af på de strategiske steder.

Billede

POA-1500 fik justeret tomgang fra ca. 7mV op til de foreskrevne 15mV. Det er iøvrigt første gang, jeg har prøvet sådan noget, siden dengang jeg lå og rodede med en (meget ulovlig) 19mm karburator på min FS-1 Yamaha.

Og så blev det hele samlet og sat på plads igen.

Og tadaaaa.... nu lyder det sør'me ligesom det skal og som det plejer (det gjorde Yamaha'en så ikke dengang!).

Så enten har jeg gjort et eller andet rigtigt eller også var det hele bare en paranoid halo, en ond drøm, der nu er forduftet. Det er ligemeget: Krisen er officielt afblæst og jeg har ovenikøbet også fået nyt legetøj. Det blev alligevel en god dag i Vintageland
;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf Boptilyoudrop » man 13. feb 2012 12:37

Det var en god historie. Du nåede over de syv bjerges trængsler støttet af en god hjælper og fik bekæmpet den onde mislydstrold. Nu skal du bare leve lykkeligt og alt det der... :Thumpsup:
Ind i mellem får jeg bare lyst til at have noget nyt der bare altid virker. Ahrrg hvor jeg hader den der hvor man kan høre at den er gal (igen) og hvor meget koster det i tid og kr denne gang. Men når man så løser et problem og sidder der med et glas limfjordsporter (kaffe....hrm) og Coleman Hawkins har taget plads i stuen - så er
er man glad!
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Tilbage til Vintage transistor-udstyr