Jeg har en super flot Nikko 8085 på prøve. Den spiller jo simpelthen bare super fedt, er smuk og pænt bygget - sådan skal det gøre

Til sælger, som er bruger her på siden; jeg lover, at jeg ikke roder for meget med den, inden den er helt købt

Sommer
Lars Z skrev:Den spiller rigtig flot sådan en 8085.![]()
Sig lige til hvis du mangler nogle dele. Min ligger på traileren på vej til storskrald, måske kan jeg nå at hive en del eller 2 af.
Mvh Lars
sommer skrev: Men jo, det skulle da lige være skalapærerne - hvis de virker. Jeg mangler nemlig en![]()
Mvh
Sommer
Send mig en PB med din adresse, så skal jeg kaste dem i en prøvekuvert til dig.
Mvh Lars
sommer skrev:Hey Folks
Jeg har en super flot Nikko 8085 på prøve. Den spiller jo simpelthen bare super fedt, er smuk og pænt bygget - sådan skal det gøreDen har dog en del knas i volumen-pot'en, og denne er svær at komme til. Jeg ved at flere brugere på siden har prøvet/gjort det med modellen, og erfaringer ønskes. Skal hele frontpladen af eller er det nemmere at komme ind fra bunden? Lige nu er alle pots jo skjult af forforstærker-printet. Ligeledes lyder der et halvhøjt knald i højre kanal ved sluk (ikke ved start) - kan det renses væk, eller det relæet?
Til sælger, som er bruger her på siden; jeg lover, at jeg ikke roder for meget med den, inden den er helt købt![]()
Sommer
Edge skrev:Det er nemmest at komme til volume knappen fra neden, så af med bundpladen.
Jeg slukker altid for højtalerene inden jeg slukker helt for forstærkeren/receiveren, så kommer der intet knald der potentielt ødelægger en enhed.
Edge skrev:Jep, af med knapper og front (to skruer i top og to møtrikker bag speaker og omskifter knapperne) så er der fri adgang.
thov skrev:Kontaktsmæld er nemt at undgå - du skal bare slukke, når spændingen er nul, og det er den 50 gange pr. sekund![]()
Da du næppe ved hvornår nulpunktet indtræffer, kan du bruge en SSR (Solid State Relay) med nulgennemgangsstyring.
Heldigvis er der en enklere løsning på problemet - en kondensator i serie med en modstand, loddet fast på afbryderens kontakter (Mellem fase og nul).
Kondensatoren kan være på 100 nF/400V polyester og modstanden 100 Ohm,l og skal monteres med forsigtighed, for når apparatet er tændt, står der 230V over dem.
Virkemåden er enkel.
Nettransformeren lagrer en del energi når spændingen er forskellig fra nul, og bliver den pludselig afbrudt der, reagerer den med en modelektromotorisk kraft, som sendes over i sekundærviklingen og ender i højttalerne![]()
RC leddet over kontakten virker som en 'kortslutning', og sekundærviklingen slipper for at agere 'afledning'.
Tilbage til Vintage transistor-udstyr
Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster