Jeg står i det dilemma at min L-100 har været til eftersyn.
De 2 store lyttere fejler intet, men der er nogle af de små der ikke overholder værdierne ifølge min radiomekker.
Det er forventet, da forstærkeren jo efterhånden er en 35år gammel sag! Spørgsmålet er så om man skal skifte dem eller lade være?
Jeg har hørt og læst en del om at det er bedst at bibeholde de gamle lyttere medmindre de bløder eller er utætte, også selvom de ikke måler optimalt. Dette da man ellers risikerer at få ændret markant på lyden til det negative (dvs fjerne varme, sprødhed med mere).
Jeg har ligeledes hørt og læst at man sagtens kan skifte dem til nye med samme værdi uden at det har nogen betydning for lyden i forstærkeren (bibeholde varme, sprødhed med mere), så længe det bare er en lytter af nogenlunde god kvalitet..
Jeg er klar over at lyttere der ikke er helt i top nok bidrager lidt til varmen og sprødheden, da de er med til at forvrænge. Men det gør intet at dette fjernes, så længe forstærkerens originale lyd (som jo e varm og sprød) bibeholdes.
Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal gøre, dvs om jeg skal bibeholde de gamle eller skifte dem til nye af god kvalitet....Vi jo helst forstærkeren spiller så tæt på originalt.
Vil ikke gå på kompromis med lyden, omvendt vil jeg gerne have den er teknisk i top!
Er der nogen herinde der har erfaringer / viden som kan hjælpe mig til at træffe en beslutning?