Haster lidt: Nye lyttere eller??

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Haster lidt: Nye lyttere eller??

Indlægaf msg1979 » ons 21. mar 2012 21:50

Jeg står i det dilemma at min L-100 har været til eftersyn.
De 2 store lyttere fejler intet, men der er nogle af de små der ikke overholder værdierne ifølge min radiomekker.
Det er forventet, da forstærkeren jo efterhånden er en 35år gammel sag! Spørgsmålet er så om man skal skifte dem eller lade være?

Jeg har hørt og læst en del om at det er bedst at bibeholde de gamle lyttere medmindre de bløder eller er utætte, også selvom de ikke måler optimalt. Dette da man ellers risikerer at få ændret markant på lyden til det negative (dvs fjerne varme, sprødhed med mere).

Jeg har ligeledes hørt og læst at man sagtens kan skifte dem til nye med samme værdi uden at det har nogen betydning for lyden i forstærkeren (bibeholde varme, sprødhed med mere), så længe det bare er en lytter af nogenlunde god kvalitet..

Jeg er klar over at lyttere der ikke er helt i top nok bidrager lidt til varmen og sprødheden, da de er med til at forvrænge. Men det gør intet at dette fjernes, så længe forstærkerens originale lyd (som jo e varm og sprød) bibeholdes.

Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal gøre, dvs om jeg skal bibeholde de gamle eller skifte dem til nye af god kvalitet....Vi jo helst forstærkeren spiller så tæt på originalt.
Vil ikke gå på kompromis med lyden, omvendt vil jeg gerne have den er teknisk i top!

Er der nogen herinde der har erfaringer / viden som kan hjælpe mig til at træffe en beslutning?
Senest rettet af msg1979 ons 21. mar 2012 22:02, rettet i alt 2 gange.
msg1979

Lokalitet: Odense

Re: Haster lidt: Nye lyttere eller??

Indlægaf Tonni » ons 21. mar 2012 21:55

Som jeg ser det, er valget let! Røg eller ikke røg!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf msg1979 » ons 21. mar 2012 21:59

Tonni skrev:Som jeg ser det, er valget let! Røg eller ikke røg!

Den må du uddybe :)
msg1979

Indlægaf Tube mania » ons 21. mar 2012 22:01

Jamen...det er ret enkelt...hvis ikke lytterne bliver skiftet vil apparatet hen ad vejen opgive og inden da vil den stille og i starten umærkeligt lyde dårligere og dårligere for til sidst enten være ulidelig eller...død. Lytter er den værste sliddel i vores kæledægger og de nu engang ikke undværes... er du bange for den ændrer lyd...tag det roligt. Det er sikkert u retning af hvordan den lød da den var ung og stærk.

En gammel teknikers sidste ord... :Skor:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf msg1979 » ons 21. mar 2012 22:03

Tube mania skrev:Jamen...det er ret enkelt...hvis ikke lytterne bliver skiftet vil apparatet hen ad vejen opgive og inden da vil den stille og i starten umærkeligt lyde dårligere og dårligere for til sidst enten være ulidelig eller...død. Lytter er den værste sliddel i vores kæledægger og de nu engang ikke undværes... er du bange for den ændrer lyd...tag det roligt. Det er sikkert u retning af hvordan den lød da den var ung og stærk.

En gammel teknikers sidste ord... :Skor:

Så nye lyttere i god kvalitet (uanset mærke) vil ikke ændre lyden, men derimod give den den styrke tilbage som den havde fra original?
msg1979

Indlægaf Tube mania » ons 21. mar 2012 22:06

Som jeg ser det ...ja...det kan godt være der lidt forskel på lyttere den gang og nu, men ifh til nedslidte lytter er der intet valg...den kan kun blive bedre.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Tube mania » ons 21. mar 2012 22:10

Tonni skrev:Som jeg ser det, er valget let! Røg eller ikke røg!

Enig... :cool1:

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf msg1979 » ons 21. mar 2012 22:48

Tube mania skrev:Som jeg ser det ...ja...det kan godt være der lidt forskel på lyttere den gang og nu, men ifh til nedslidte lytter er der intet valg...den kan kun blive bedre.

Takker! :Thumpsup:
Men forskellen i nye lyttere og gamle giver ikke forskel i formidlingen af lyden? Dvs forstærkerens egenlyd beholdes selvom man smider ny modernes lyttere i? (beklager jeg nok spørger om det samme igen, men skal tilsyneladende have det af flere gange :shock: )

Jeg er yderst kritisk forstået på den måde at jeg ikke vil have en forstærker der lyder bare lidt i retning af noget der er klinisk/moderne i lyden ;)
msg1979

Indlægaf haflermicro » ons 21. mar 2012 23:43

Jeg har lige fået "omlyttet" min gamle Hafler forstærker....og det er vel som at få en gammel ven tilbage..og dét med sit fulde "jeg" i behold.
Det er vejen frem...og der er vel nærmest ingen vej tilbage, hvis du ønsker at din Luxman skal leve mange år endnu!
Go for it!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf msg1979 » ons 21. mar 2012 23:48

Jamen så må det være bekræftigelsen i at det nok skal gå med nye lyttere :OLO:

Er vi ude i at man skal sætte lyttere i med større kapacitet end de oprindelige evt?
msg1979

Indlægaf haflermicro » ons 21. mar 2012 23:57

Jeg er ikke nogen elektronik-ekspert eller sådden, men jeg vil absolut mene at de værdier som Luxmans diagram angiver osse er de værdier du skal anvende for de nye....og så skal du måske få en ekspert til at vurdere om andre komponenter kan være "driftet" i værdi.
Det som kan være en pointe er at anvende lytter med så høj en temperatur-tolerance og levetid som muligt.
Typisk er 105 graders lytter jo fint resistente overfor den store trussel...nemlig varme!
Så kan man tillige få lytterne med forskellige levetidsindikationer...da må jeg melde pas, hvilke man skal anvende...men jeg vil da mene at man bør vælge dem med så mange levetimer som muligt!

Held og lykke med operationen...kender godt det med at mn vil have lige dén forstærker til at leve videre
forever!
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf haflermicro » tors 22. mar 2012 00:06

MSG1979....jeg har lige sendt dig en PM :D
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Brugeravatar
haflermicro

Indlægaf msg1979 » tors 22. mar 2012 00:09

Der kommer 105graders i af ordentlig kvalitet...Jeg dropper tankerne om større kapacitet, det var nu også mere om det ville være fordel i det eller ej.

Hvad med de store lyttere. De to der sidder der.
Hvis de står af en dag, så skifter man også bare dem til nogle moderne med samme værdi uden problem?

Hvorfor faen er der så mange folk der giver i dyre domme for fx Jensen / Duelund kodensatorer? Noget må de da give?
msg1979

Indlægaf Strandvaskeren » tors 22. mar 2012 00:59

msg1979 skrev:Hvorfor faen er der så mange folk der giver i dyre domme for fx Jensen / Duelund kodensatorer? Noget må de da give?

Der er også folk der løfter deres højttalerkabler op på små træklodser for at få dem længere fra parketgulvets jordstråler/magnetfelt?!?!?. Mon ikke dyre stumper giver den der lækre fornemmelse af at man er mere speciel og vigtigere end resten af rosset? :lol:
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren

Lokalitet: Hedehusene

Indlægaf Sorenki » tors 22. mar 2012 01:06

min erfaring mht. Jensen og Duelund og lign. er at forskellen ikke rigtigt høres i forstærkere, da de fleste lyttere i disse og specielt dem der er mest kritiske ikke sidder i signalvejen, men for at styre fx. strømforsyningen.
de dyre lytter bliver mest brugt i delefiltre, da de lader mere tone igennem (er der nogen der mener)
jeg selv, ville mht. delefiltre vælge gode fabriksstandarder, og det er nok det der er nøgleordet her.
mange af de ting vi arbejder med, luxman inkluderet har produceret i enormt antal og på det tidspunkt har de anvendt fabriksstandarder. nogle dyrere produkter har selvfølgelig anvendt bedre fabriksstandarder end andre, men at gå op i det såkaldte high-end, ville være at gå imod det originale design og den originale metode.
kort sagt to ting:
jeg tror ikke du kan høre forskel på de dyre lytter og almindelige lytter i din forstærker, andre steder end på kontoen.
jeg tror, hvis det ændre lyden, at det er mod noget som din luxman ikke besad på noget tidspunkt og som jeg kan læse, er det ikke noget du ønsker.

mht. dit spørgsmål om hvorfor folk bruger mange penge, så er det vel kort fordi nogle synes det er sjovt at se hvor meget man, uden budget, kan forbedre sine apparater - derfor køber de, de her enheder og sætter dem i.

for mig er det ligesom at købe vin til 600-kroner flasken med det eneste henblik at blive fuld - det er sikkert en sjov rustur, men for mig virker øl ligeså godt. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr