Da jeg overtog min Marantz 1090 var jeg ikke klar over, hvad jeg havde rodet mig ud i. Forstærkeren havde flere defekter, som fx periodisk manglende lyd i venstre kanal, omskiftere som gik stramt, omskiftere som ikke lystrede og løse dele siddende her og der. Den var hærget at se på og værst var det, da jeg kiggede ned i den. Jeg har kigget ned i mange forstærkere gennem tiden, men aldrig har jeg sen en forstærker så beskidt.
Normalt går jeg til far for råd og vejledning, men da vi nu bor i hver sin ende af landet, så var det ikke en mulighed denne gang.
Jeg måtte derfor, for første gang i min tid som vintage Hi-Fi entusiast, gå alene til værks med egne metoder. Min formodning var, at defekterne nok kunne tages med en rensning. Så jeg samlede værktøj, vinduesrens, vatpinde, chrom glans, viskestykker, kontakt 60 og kontakt 61 sammen, og så gik jeg i gang med at skille forstærkeren ad, i lige så mange dele som den er samlet af.
Da der sad snask over alt, så måtte alle steder have en tur med vinduesrens og vatpinde (det var som at rengøre et helt badeværelse med en tandbørste), og alle delene måtte tjekkes, renses og eventuelt fastgøres. Derefter fik alle synlige metaldele en tur med chrom glans og viskestykker, hvorefter forstærken blev samlet igen.
Så kom øjeblikket, hvor jeg skulle finde ud af, om rensningen havde taget defekterne og om forstærkeren overhovedet virkede efter den behandling. Så jeg tilsluttede forstærkeren og tændte for den. Ingen mislyde. Så satte jeg en plade på pladespilleren og fik en glædelig nyhed.
Så her er et billede af en nu smuk forstærker med lyd i begge kanaler, omskiftere som går godt, omskiftere som lystrer og ingen løse dele her og der.
Jeg beklager, at jeg ikke har før og efter billeder af forstærkeren udvendigt og indvendigt, men det ville næsten også være synd, at udstille forstærkeren i den hærgede og beskidte tilstand den var i før.

Med venlig hilsen Karen