Setton AS-1100

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Setton AS-1100

Indlægaf Cinemad » tors 23. aug 2012 14:53

Jeg var til vintageloppemarked hos Ruben, og stod og kiggede på fristelserne. Bl.a. stod der en fransk kæmpe, en Setton AS-1100. Vi hev den frem og bl.a. Klaus roste dens lyd, og fortalte om firmaet bag, der havde satset på at lave kvalitet, og fået Pierre Cardin’s designere til at udforme produkterne. Men dækningsbidraget på produkterne var for lille, og efter 4-5 år lukkede firmaet igen. En sjov ting, med en historie, så den kom med hjem.

Jeg har nu fået liv i den. Først tog jeg lige overfrakken af, for at sikre at den ikke er så beskidt, at jeg risikerede at starte en mindre brand. Efter at have støvet den af, kigget på ladelytter og de af printkortene jeg kunne se, uden umiddelbart at kunne finde noget satte jeg strøm til.

Jeg har fundet en gammel tråd fra Ruben over på den anden side, som jeg tror handler om den samme forstærker. Her beskrev han sine oplevelser med forstærkeren, og det svarer stort set til det jeg nu oplevede:

Den startede op med knitrelyde i højre kanal, og sikkerhedskredsløbet slog fra ca. en gang i minuttet. Det lød ikke betryggende.

Når jeg bypassede tonekontrollerne hjalp det på at den knitrede, og sikkerhedskredsløbet slog ikke længere fra.

Højre kanal spiller lavere end venstre

Det højre VU-meter giver ikke udslag.

Der var også en del knasen, når jeg drejede på diverse omskiftere og controller, så jeg startede en større rengøring, for at se hvor langt det kunne bringe mig.

Under rengøringen fandt jeg så meget skidt på omskifteren til højttalersættene, at jeg undrede mig over, at der overhovedet var hul igennem. Efter kontakten var rengjort holdt knitrelydene op og den spillede uden at sikkerhedskredsløbet slog fra. Så hvis jeg bypassede tonekontrollerne havde jeg nu en forstærker, der spillede uden mislyde, og lige højt i begge kanaler. Og tilmed var mit første indtryk meget positivt. Den lød faktisk rigtig godt.

Således opmuntret fortsatte jeg min jagt på, hvad der forårsagede problemerne, når tonekontrollerne blev sat til. Jeg kiggede på printkortet, og opdagede nogle steder hvor der lå en belægning omkring nogle komponenter der mest af alt lignede rust. Først tænkte jeg på utætte kondensatorer, men nogle af stederne, var det bare en modstand, skidtet lå rundt om, og de kan da ikke lække?

Efter nogle timers mas med at få skidtet væk, var en stor del af problemerne løst: Forstærkeren spiller lige højt i begge kanaler, både med og uden tonekontroller, og tonekontrollerne virker.

Men højre VU-meter virker stadig ikke, og da højre kanal ikke knaser længere kan jeg høre, at der kommer lyd i højre side, selv om jeg skruer helt ned.

VU-metrene er ikke tilsluttet printkortet til tonekontrollerne, så jeg tænkte at der måske var noget brunt stads på power-supply printkortet. Det fandt jeg også, men denne gang på bagsiden af printet. Efter endnu en halv times rengøring kom der også liv i det højre VU-meter.

Så var det bare at samle forstærkeren igen, sætte den til, og nyde musikken.
Billede

Billede

Det viste sig dog at jeg ikke er helt i mål endnu. Kontakten til valg af lydkilde knaser lidt. Jeg har forsøgt at komme ind til den, men turde ikke binde an med at skille så meget ad. Men det kan være jeg bliver nødt til det.
Og så ville den ikke slukke. Når jeg vippede power-knappen ned, dæmpedes lyset i VU-metrene bare, men de slukkede ikke.

Jeg regner med at bruge den et par ugers tid, inden jeg prøver at rette de sidste fejl, for at se om der dukker mere op.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Setton AS-1100

Indlægaf r-l-b » tors 23. aug 2012 15:21

herligt du fik gang i den - den er så flot at den fortjener at have et liv
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 106 gæster