Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Lidt hjælp til vintage Marantz.. - opdateret

Indlægaf Michael85 » fre 12. okt 2012 08:09

Hej derude allesammen :p

Jeg er helt ny herinde og tænkte om der var nogen af jer garvede der mon kunne hjælpe mig lidt på vej med valget af min næste vintage receiver.
Jeg har Marantz i kikkerken og er faldet over model 4230 Stereo 2+ Quadradial 4.
Er der nogen herinde der kender til denne model og derfor har mulighed for at give et par bevingede ord med på vejen?
Samt måske give mig en evt. kort forklaring på hvordan Quadradial 4 virker og bruges til. -bare så jeg er helt sikker :oops:
Jeg har søgt lidt rundt forskellige steder og synes at have fået det indtryk at de ældre Marantz er ganske hårdføre og leverer god lyd, hvilket jeg godt kunne bruge lidt af. Min gamle ITT HIFI 8033 er ved at være træt :roll:
(Hvis i har en idé om hvordan de to er sammenlignet med hinanden vil jeg være taknemmelig for info)

På forhånd mange tak :cool1:
Mvh. Michael
Senest rettet af Michael85 tirs 5. feb 2013 18:09, rettet i alt 2 gange.
Michael85

Lokalitet: København NV

Re: Lidt hjælp til vintage Maranz..

Indlægaf ole n 84 » fre 12. okt 2012 15:29

Senest rettet af ole n 84 fre 12. okt 2012 22:50, rettet i alt 1 gang.
ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Michael85 » fre 12. okt 2012 16:07

ole n 84 skrev:her kan du læse lidt om Kvadrofoni.

Tak Ole, men mangler der ikke et link?
Michael85

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. okt 2012 17:27

Nå - men jeg kan da sige, at 4230 er en flot ting - bygget helt ok - er på 30W/kanal (8ohm - 20-20K) Har en masse features - er til at reparere, hvis behovet skulle opstå. Servicemanualer forefindes. Det er den "næstmindste" model i en række recievere fra Marantz 4220 - 4230 - 4240 - 4270 - 4300 - 4400. Desuden dolby FM osv - altsammen noget vi ikke rigtigt bruger. Men en god fornuftig receiver, rigtig flot - solid - god lyd (subjektivt - jojo) - klassisk Marantz.

Passer man godt på dem og servicerer dem ordentligt kan de holde næsten evigt - dog med undtagelse af lamperne i skalen.

Ellers kan du jo Google selv - og her kommer der voldsomt mange resultater frem -

Om den er bedre end end ITT 8033 tror jeg ingen objektivt kan svare på. Dette må blive en vurdering, som du selv skal foretage. Jeg ville dog ikke være i tvivl om, at jeg ville foretrække Marantz'en- men jeg er jo også glad for Marantz classics som udgangspunkt - og er derfor nok ikke den rigtige til at udtale mig om dette. :D

NB: Cd-4/Kvadrofoni - halløjet er kun aktuelt, hvis du også har CD-4-kodede plader - en pick-up, som kan aftaste CD-4 plader - og fire højttalere koblet til. - øhhhhh.. .

Lidt U-tube:
http://www.youtube.com/watch?v=sYWGALkZ ... re=related

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz lør 13. okt 2012 00:45, rettet i alt 2 gange.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf pqrannes » fre 12. okt 2012 18:12

Så kom en af Marantzdrengene på banen - det tyder på at det bliver en god weekend efter en hård uge.

Fredmarantz skrev:NB: Cd-4/Kvadrofoni - halløjet er kun aktuelt, hvis du også har CD-4-kodede plader - en pick-up, som kan aftaste CD-4 plader - og fire højttalere koblet til. - øhhhhh.. .

En tit overset pointe kan føjes til her: vil man også bruge til sin forstærker til at forstærke filmlyd, kan man bruge en quadrofoni-forstærker til surround. En veludstyret (ældre?) surround DVD-afspiller har audio (phonestik) ud tilbåde for- og bagkanaler. Disse forbindes til de tilsvarende 4 indgange i quadrofoniforstærkeren og så er man kørende.

Forstærkeren har de nødvendige knapper til at indstille balanceforholdet mellem for- og baghøjttalere. En separat forstærker kan evt. trække centerhøjttaleren og subwooferen, hvis ikke man lader DVD afspilleren simulerer en manglende centerhøjttaler (phantom) og/eller har en aktiv subwoofer.

Sådan gør jeg i mit (næsten) vintage 5.1 surround med en Sansui quadrofoni bagkanalsforstærker, en Sansui AU-9900 til de forreste højttalere, en gl. NAD 3020 til centerhøjttaleren og en aktiv subwoofer til bunden. Højttalerne er Scandyna/Dynaco A-25/A-10. Det går godt.

Samme slags setup kan også bruges til SACD - det er også godt.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. okt 2012 18:54

absolut interessant (og lidt skæg) pointe!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf ole n 84 » fre 12. okt 2012 22:54

ole n 84

Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. okt 2012 23:08

og her - lidt mere udførligt og lidt sværere tilgængeligt? - og på engelsk -

http://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic_sound

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » lør 13. okt 2012 01:04

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om det er en tråd om denne Marantz 4230 eller om Quadrofoni?

Den kan noget Quadrofoni - noget af det kræver en tilkøbt adapter - men den kan sørme også knalde en god stereo af sig.

Man kan vel i princippet fortælle det meste om den - der er adgang til servicemanual og formentlig også brugsvejledning.

Den rygte/renommé er ok - Det er ikke noget powerhouse, men er bestemt kapabel til de fleste almindelige ting i hverdagen - lyder Marantz'sk (3 x Martini :D ) - ser godt ud - og som tidligere nævnt til at komme rundt i i tilfælde af rep. Er opbygget af diskrete komponenter -

som altid ved ældre sager skal man påregne ekstra (enten økonomi eller egen indsats) for service -

Ofte skal der skiftes lamper også selvom alle lyser, da det ofte er de forkerte lamper, der er sat i ved udskiftninger af disse. De smelter eller deformerer ofte lampehusene, som er plast.

Det er lettest at råde omkring den, hvis den er i hus og er blevet kigget an.

kom ind Michael85 -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Michael85 » lør 13. okt 2012 22:53

Først og fremmest mange tak for de gode feedbacks ! ..fedt med et forum hvor folk er aktive og hjælpsomme :cool1:

Jeg har i grunden gået længe og spekuleret i at skulle erhverve mig en ældre Marantz sag. Da jeg så er faldet over denne 4230 til en i mine øjne ret fin pris ville jeg bare lige høre om der var nogen der kendte til den specifikke model, samt brugen af Quadrofoni. Om jeg nogensinde kommer til at bruge featuren til noget tvivler jeg på, -hvilket også er mig underordnet så længe stereolyden er som den skal være (så kan man vel altid holde foredrag om Quadrofoni og dens muligheder når øllet er i glasset og LP'en snurrer -bare fordi den kan :p )
Anyway er jeg da også klart åben for eventuelle andre idéer eller "must have" fra de årgange. -Jeg vil bare gerne have den gode varme lyd som de solide ældre receivere leverer samtidig med at kunne sparke gang i stuen ved festlige lejligheder :thumbsup:
(Så Fredmarantz, det er her du kan dumpe alt det input du har lyst til :lol: )
Michael85

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. okt 2012 00:33

Jamen for filan - det er her begrænsningens kunst kommer ind. Jeg har samlet på skidtet i 25 år og har af nærmest autistiske årsager raget al mulig og umulig viden til mig om disse ting, så jeg kunne skive mig tynd med Marantz som emne.

Men skal du have en slags "1.hjælps-viden" - om Marantz "med den varme og behagelige amerikanske lyd" AKA "The Three Martini sound" - så gå efter det meste af, hvad der er lavet før 'ca '78-79.

Om en 4230 kan spille til fest i din bolig er vel et subjektivt anliggende - men den er IKKE én af de kraftige modeller. Den har pænt med "jern" - og afleverer yderst konservativt opgivet 2 x 30watt (FTC). Det er nok mere højttalerne og din egen forståelse af at "spille til fest", der bestemmer her, mon ikke?

hvis du specifikt kigger efter receivere (som er langst lettest tilgængeligt, da der er flest til salg af disse) - så er 2225- 2230-2245- 2270 - 2250 - 2252 - 2275- 2325 - 4220-4230-4240- 4270-4300-4400 + mange flere fine. De største er de mest eftertragede (dyreste) og kan spille højest, (hvis det er et issue?) - Her synes jeg du skal tage en tur på nettet - fx på Ben Blish's hjemmeside Classic-audio.com. Der er alle modeller af interesse beskrevet - og der kan du se forskellene melelm serierne.

Jeg ville gå efter den mørke serie - altså ikke "silverserien" (selvom nogle af dem er feeede, men det er kun de helt store drenge i serien) - den mørke seire er produceret indtil (og med) 1977 (ja- 4230'eren ER fra den "mørke" periode). Lyden ændrer sig og byggekvaliteten ændrer sig mod noget, som er gået lidt hurtigere. Hvis man kigger ned i en ældre Marantz-receiver fx - så er der pænt og ordentligt - med stor trafo =meget jern - og overskuelig opbygning - let servicetilgængelighed.

For mig er der lydmæssig match mellem mine ører og en velserviceret 2230-2245-2270 samt den lille integrede 1060, hvis vi skal holde os i den overkommelige afdeling. 2250B er ligeledes en fin sag. alle ER til at finde, men der KAN være langt imellem snapsene.

Separates (integrerede - tunere - pre-amps og slutamps) er ofte sværere at finde.

Du skal forberede dig på service, som jeg skrev i et tidligere indlæg - lampeskift - voltageomstilling- måske skal den gøres ordentlig ren - kontaktrensning - potmeterensning - check+justering af bias samt DC-balance - og EVT. udskiftning af trængende elektrolytkondensatorer - oprydning efter tidligere fantastteknikeres tvivlsomme rep-metoder - dette foranstående gælder stort set alt vintage grej. Kort beskrevet som en "Fransk vask og strygning"

Her på siden er der mange, der kan vejlede og hjælpe med den slags.

Hvis du køber 4230'eren, så har jeg en servicemanual i pdf, som jeg kan sende til dig - ellers kan du hente den på hifiengine.com

....og så er klassisk Marantz bare SÅ flot! :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Marantzman » søn 14. okt 2012 10:49

Jeg kan se at der er hele 3 stk. 2252 til salg i Dba for tiden i Kbh området. Jeg har selv en 2252b som jeg har haft siden 79 og havde en formodning om at 2252 var en sjælden fugl herhjemme, men åbenbart ikke lige for tiden. De spiller med mindst 22 extra watts i forhold til 4230`eren.

http://www.dba.dk/forstaerker-marantz-2 ... -86455866/
http://www.dba.dk/receiver-marantz-mode ... -86388098/
http://www.dba.dk/receiver-marantz-mara ... -86343945/

Skal lige tilføjes at jeg intet har med salget at gøre:-)

mvh
Bjarne
Marantzman

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. okt 2012 13:32

2252 er absolut fin fin - spiller dejligt - er godt tung (jern) - og bygget ordentligt og propert. magtfuld.

Dens i Marantz'lige sammenhænge lidt specielle design, som ikke er helt klassisk Marantz, hænger sammen med, at man skulle have en forplade, som var anderledes end det sidste klassiske design fra Marantz - og samtidig havde man stadig delene/indmaden fra 2250 (den mørke serie) på lager, som skulle bruges - men altså ikke flere forplader og skalaer). Dette resulterede i denne serie med bl.a. 2252. Den er det sidste "spjæt" inden man går over til "silverface" - serien - hvor den bliver forvandlet til en 2252B. 2252 er fra 1977 - 2252B er fra 78 og et par år frem. Det foregik også i en tid hvor Marantz var flyttet fra Sun Valley i Californien - til Chatsworth - ligeledes Californien, indtil Philips overtog Marantz omkring '80. En 2252 samt en 2252B er begge bygget i Japan (outsourcet), mens moderfirmaet Marantz havde hovedkvarter i Chatsworth - Cal.

Amerikansk produktion af apparater foregik indtil 1976 - hvor de sidste amerikansk producerede apparater er modellerne 250M - 510M (sluttrin) - 3600 - 3800 (forforstærkere) - i dag sjældne fugle........

Vh
freddy
Senest rettet af Fredmarantz søn 14. okt 2012 14:05, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf mcs_5 » søn 14. okt 2012 14:02

Fredmarantz skrev:Amerikansk produktion af apparater foregik indtil 1776

Ja, Marantz var virkelig en pionervirksomhed ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. okt 2012 14:07

ha-ha - rettet!

Vh
Freddy