Jamen for filan - det er her begrænsningens kunst kommer ind. Jeg har samlet på skidtet i 25 år og har af nærmest autistiske årsager raget al mulig og umulig viden til mig om disse ting, så jeg kunne skive mig tynd med Marantz som emne.
Men skal du have en slags "1.hjælps-viden" - om Marantz "med den varme og behagelige amerikanske lyd" AKA "The Three Martini sound" - så gå efter det meste af, hvad der er lavet før 'ca '78-79.
Om en 4230 kan spille til fest i din bolig er vel et subjektivt anliggende - men den er IKKE én af de kraftige modeller. Den har pænt med "jern" - og afleverer yderst konservativt opgivet 2 x 30watt (FTC). Det er nok mere højttalerne og din egen forståelse af at "spille til fest", der bestemmer her, mon ikke?
hvis du specifikt kigger efter receivere (som er langst lettest tilgængeligt, da der er flest til salg af disse) - så er 2225- 2230-2245- 2270 - 2250 - 2252 - 2275- 2325 - 4220-4230-4240- 4270-4300-4400 + mange flere fine. De største er de mest eftertragede (dyreste) og kan spille højest, (hvis det er et issue?) - Her synes jeg du skal tage en tur på nettet - fx på Ben Blish's hjemmeside Classic-audio.com. Der er alle modeller af interesse beskrevet - og der kan du se forskellene melelm serierne.
Jeg ville gå efter den mørke serie - altså ikke "silverserien" (selvom nogle af dem er feeede, men det er kun de helt store drenge i serien) - den mørke seire er produceret indtil (og med) 1977 (ja- 4230'eren ER fra den "mørke" periode). Lyden ændrer sig og byggekvaliteten ændrer sig mod noget, som er gået lidt hurtigere. Hvis man kigger ned i en ældre Marantz-receiver fx - så er der pænt og ordentligt - med stor trafo =meget jern - og overskuelig opbygning - let servicetilgængelighed.
For mig er der lydmæssig match mellem mine ører og en velserviceret 2230-2245-2270 samt den lille integrede 1060, hvis vi skal holde os i den overkommelige afdeling. 2250B er ligeledes en fin sag. alle ER til at finde, men der KAN være langt imellem snapsene.
Separates (integrerede - tunere - pre-amps og slutamps) er ofte sværere at finde.
Du skal forberede dig på service, som jeg skrev i et tidligere indlæg - lampeskift - voltageomstilling- måske skal den gøres ordentlig ren - kontaktrensning - potmeterensning - check+justering af bias samt DC-balance - og EVT. udskiftning af trængende elektrolytkondensatorer - oprydning efter tidligere fantastteknikeres tvivlsomme rep-metoder - dette foranstående gælder stort set alt vintage grej. Kort beskrevet som en "Fransk vask og strygning"
Her på siden er der mange, der kan vejlede og hjælpe med den slags.
Hvis du køber 4230'eren, så har jeg en servicemanual i pdf, som jeg kan sende til dig - ellers kan du hente den på hifiengine.com
....og så er klassisk Marantz bare SÅ flot!
Vh
Freddy