ROGERS Ravensbourne stereo

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

ROGERS Ravensbourne stereo

Indlægaf luc » tirs 4. dec 2012 10:24

Tør ikke rigtig bare sætte strøm til.....
FIndes der en vintage-reperatør i København der kan byde på hvor slemt det ser ud?

eller en forumbruger?
og hvad synes I - er det værd at prøve?

hilsen luc
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: ROGERS Ravensbourne stereo

Indlægaf haflermicro » tirs 4. dec 2012 13:22

Sæt strøm til og nyd synet af det røde lys......altså i lysglimtet inden røgen tager over :-) Spøg til side...jeg ville nok ikke turde, for den transformer ser lidt fæl ud....og mon ikke alle de elektrolytter er "past lifetime". Held og lykke med et spændende projekt...jeg har aldrig hørt om dette mærke før :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Luxman PD300 1981 m. SME 3009II Non Improved
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro

Lokalitet: 5210 Odense NV

Indlægaf luc » tirs 4. dec 2012 13:57

det er UK fra start 70.
Synes bare det kunne være sjovt at høre om det er noget værd - efter en ref / udskiftning.
Jeg ku nok selv skifte - hvis bare nogen ku få den til at spille....
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc

Indlægaf kbekke » tirs 4. dec 2012 14:39

luc skrev:Tør ikke rigtig bare sætte strøm til.....
FIndes der en vintage-reperatør i København der kan byde på hvor slemt det ser ud?

eller en forumbruger?
og hvad synes I - er det værd at prøve?

hilsen luc

Selvfølgelig er det værd at prøve. Den er da FEEED! :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf luc » tirs 4. dec 2012 15:31

gu er den fed. jeg er osse ret vild med den.
er med på der er en masse gammelt ragelse i der er værd at skifte. og som sagt, det kan jeg godt selv fixe, men den skal spille først.

jeg mangler bare en kontakt til en som nogen kan anbefale.
nogen må kende nogen, udover hvad man kan slå op på de gule.
Brugeravatar
luc

Indlægaf Max » tirs 4. dec 2012 15:48

Start den op langsom, altså med en pære i serie med de 230 VAC, hvis pæren lyser kraftigt hele tiden, ja så er trafoen nok defekt.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf thov » tirs 4. dec 2012 16:08

Var den min, ville jeg koble dens strømforsyning fra, og teste forstærkerdelen på en ekstern lab.forsyning med variabel strøm/spænding.
Intet kan gå galt, og det er nemt at finde ud af, om der er hul igennem.

Med en variotrafo eller, som allerede foreslået, en 240V lampe tester du så strømforsyningen.

Er du heldig, er der bare et par sikringer som skal pilles ud, før der kan testes.
thov

Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Indlægaf luc » tirs 4. dec 2012 16:56

alle sikreinger er OK. ihvertfald de synlige.
jeg må se om jeg vil prøve mig frem til der dukker en henvisning afsted.

ville helst ikke skade mere end nødvendigt......
Brugeravatar
luc

Indlægaf kbekke » tirs 4. dec 2012 18:18

Der er helt sikkert brugere her på forum, der vil kunne hjælpe dig. Men det er nok mest rimeligt, at de selv får lov at melde sig på banen.

Der blev på et tidspunkt henvist til en fyr, der kalder sig "Analogbo". Jeg kender ikke nogen til ham andet end at han vist huserer både på nettet (bla. med et billede af en Rogers) og i Storkøbenhavn og giver sig af med restaureringer. Du finder ham nok ved hjælp af googlefriend.

Du kunne jo også bare gemme den til næste træf og se om ikke der var nogen, der gad at kigge på den (det er jeg næsten sikker på at der vil være). Nok bedre end at begynde at pille ved noget, du ikke er tryg ved.

Held og lykke med det.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf luc » tirs 4. dec 2012 19:53

Lyder fotnuftigt.
Nej jeg roder ikke med den.

Må Bente til det en mogen det melder sig eller nogen.
Foreløbig tak for input.

Skal ned og testlytte et par rogers Ls4a/2. På en quad 33/303.
Brugeravatar
luc

Indlægaf thov » ons 5. dec 2012 01:41

Sikringerne ved trafo'en ser ud til at siddde på sekundæren før ensretningen, så vipper du dem op, kan du teste trafo'en alene (Hvis du tør).
Men sætter du en mindre DC spænding (10-20V) over ladelytterne, en tilfældig højttalerenhed på udgangen og en let finger på phono indgangen, vil brummet afsløre om apparatet virker.
Sker der ingenting, eller slår test strømforsyningen fra - Ja, så har vi en ny situation...

Der sidder to eksemplarer af gode gamle 2N3055 trans'er i udgangen, så den er nok quasikomplementær (Kun enkeltspænding - ikke +/-) og elektrolyt i udgangen (De blå på forstærkerprintet under udgangstrafoerne).
thov

Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Indlægaf luc » ons 5. dec 2012 12:30

jeg takker for input.
fandt en der vil tage et kik på den.

jeg vil helst ikke selv rode med den, i den stand den er i.

hilsen
Brugeravatar
luc

Indlægaf CathodeFollower » tirs 18. dec 2012 23:01

Tillad mig at korrigere indlæg fra ’thov’. Hvis man betragter det diagram som er tilgængeligt på hifiengine kan man se at Ravensbourne’s udgangstrin er fuldstændig symmetrisk, arbejder med symmetrisk + / - forsyning og at der ikke er nogen elektrolyt kondensator i udgangen.
To emitterfølgere i klasse A forsyner gennem en drivertrafo udgangstransistorerne med signal. Ved første øjekast kan det se ud som om at udgangstrinet er asymmetrisk med en emitterfølger og en fælles-emitter-kobling, med faktisk er der tale om to fuldstændig ens fælles-emitter konfigurationer. Hver halvdel består af en transistor, en emittermodstand, et bias-kredsløb og en vikling på drivertrafoen. Eneste forskel på de to halvdele er at sekundær-viklingerne på drivertrafoen vender modsat, så den ene halvdel tager sig af den positive del og den anden den negative. Det er en udmærket kobling og med en god drivertrafo kan man opnå fine resultater.
CathodeFollower

Lokalitet: Glostrup

Indlægaf Tonni » ons 19. dec 2012 06:41

Hvis jeg lige må komme med et indspark.
Generelt er alle de råd der er kommet valide, men i netop denne forstærker, ville jeg passe enormt meget på!
På med ESR-meteret og teste alle lytterne på printene og i psu'en, før tilslutning til nogen psu overhovedet.
Dette grundet i at de transistorer der er i "dyret" er ved at være lige så sjældne som sne i Sahara. - Og det ville være surt hvis en række stod af, i den føromtalte vulkanologisk interessante øvelse. Bare fordi en kondensator var blevet til en lavatunnel! :Skor:

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Tube mania » ons 19. dec 2012 12:19

Jeg er enig ned Tonni...vil dog nok gå mindst et skridt videre og uden tøven udskifte de gule elektrolytter. De kan om nogen lave ballade idet de sidder som overførings kondensatorer mellem fase splitter og driver trin. Jeg har markeret det ene sæt...det er forøvrigt påfaldende som konstruktionen minder om noget med rør :|

Billede

Det er C34 og C35...som er særligt *interessante*

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr