Musical Fidelity The Preamp 2a

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Musical Fidelity The Preamp 2a

Indlægaf mojn » ons 6. feb 2013 14:26

Er der nogen der har erfaringer med hvad der kan gøres af restaurerings muligheder med denne .
Synes umiddelbart den lyder ok .
Men der aldrig gjordt noget ved den , så den står 100% original .

Tror nok at ladelytter burde skiftes ....
mojn

Geografisk sted: Danmark
Lokalitet: Aabenraa

Re: Musical Fidelity The Preamp 2a

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. feb 2013 14:41

Hvis der aldrig er gjort noget ved den, så er den jo original. Hvis den spiller fint uden mislyde eller andre mærkelige ting, så virker den vel, som den skal.....med andre ord, så har du vel allerede det, som mange af os sukker efter: Et originalt apparat, der virker, og som som ikke skal services, men bare sættes i drift. Man restaurerer vel kun noget, som ikke mere er, som det burde være....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Almarx » ons 6. feb 2013 14:50

Tillykke med den, jeg har selv en. Min har fået en anden strømforsyning og jeg læste et sted, at det var "det", hvis man ville gøre noget. Jeg aner ikke om det betyder noget.
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf KlausM » ons 6. feb 2013 14:56

mojn skrev:
Tror nok at ladelytter burde skiftes ....

Selv der ikke er noget i vejen med apparatet, ville jeg også skifte ladelytter, dels kan man i dag få lytter med meget lav ESR, dels kan der på den samme plads være en lyt med højere kapacitet, +50% plejer ikke at være et problem for ensretterbro dioderne. Ellers ville jeg også holde en konservativ linie, som Freddy advokerer for, den er kendt for at have en god lyd.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf bjerager » ons 6. feb 2013 15:44

Jeg havde også sådan en - den var ikke lige så støjfri, som den nakamichi jeg bytede den ud med på mc-indgangen. Men den spillede sgu ret godt - især prisen tage i betragtning. Jeg havde lidt "radio Moskva" problemr med den. Men var ellers ret glad for den. Strømforsyningen kunne godt opgraderes, men det er vist også det. Og fungerer den, tror jeg at jeg ville holde fingrene væk.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf mojn » ons 6. feb 2013 19:21

Der lidt knas og støj i potmeteret , og jeg observerede at når jeg slukkede for forforstærkeren kom der en smule klikken op til halvt minut bagefter i højre kanal på monoblokken ikke i venstre, tænker på om det er pga afladning af lytter.
Kabinettet bagpå er maling begyndt at skalle lidt af så kaibinettet skal friskes lidt op .
mojn

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. feb 2013 19:34

I "højre kanal" på en monoblok - det må du vist lige forklare?

"støj og knas" i volumepotmeter kan man oftest "massere" sig ud af eller rense sig ud af, medmindre det er HELT galt og det skal udskiftes, men det er sjældent.

Går da ud fra, at det klikker lidt i din slutforstærker - og mon ikke, det er fordi den køler ned - og chassiet "giver sig" en smule. Det sker også for biler, som som slukkes efter en længere køretur.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf mojn » ons 6. feb 2013 23:13

Hej Freddy.

Jeg opdagede det ved et tilfælde , sluttrinnet var tændt havde glemt at slukke.
Derfor opdagede jeg at det klikkede/skrattede en smule . Ikke højt men kunne høres.
Hvad kan apparatet sammenlignes med idag lydmæssigt hvis det kører optimalt ?
mojn

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. feb 2013 23:25

Jamen "Mojn" - det fremgår ikke helt, om dit sluttrin (monoblok?) klikker efter det er slukket, eller mens det er tændt? Det fremgår heller ikke, om det er indeni apparatet, det klikker/skratter - eller det er i højttalerne? Hvor lang tid går det - og er der tale om et stereosluttrin elelr 2 mono-trin, hvoraf det ene gør knuder eller.......

måske skulle du prøve at forklare hændelsen mere udførligt og nøjagtigt. Det kan være rigtig svært at hjælpe på afstand, men hvis vi skal have en chance, er det vigtigt, at du fremstiller problemet temmelig præcist - så er dette forum fuld af gode velmenende mennsker...

Hvis det er din forforstærker (Musical fidelity), som du mener med dit sidste spørgsmål, så kan den vel sammenlignes med alle andre gode forforstærkere, og da dette er et Vintageforum ,så vil vi helst prøve at sammenligne med andre gode preamps fra dengang - og de fleste - og mon ikke også denne Musical Fidelity kan være med i det ældre fine selskab - det vil jeg da tro. Jeg har dog aldrig selv hørt den.

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf mojn » tors 7. feb 2013 15:20

Hej igen.

Det er når monoblokken er tændt efter jeg har slukket for forforstærkeren jeg kan høre den sagte klikken/skratten i højtaleren !
Der går ca et havlt minut med dette fænomen og så fader det ud .
Har prøvet at bytte rundt på højre og venstre kanal og problemet flytter med .
Så det er noget elektrisk der driller
mojn

Indlægaf Fredmarantz » tors 7. feb 2013 15:40

Så tror jeg næppe, at der problemer med forforstærkeren - det er snarere "monoblokken" - som jeg går ud fra, er et stereoeffekttrin (altså ikke en monoblok) - eller tager jeg fejl?

Min "næse" siger mig, at effektrinnet måske godt kunne tåle at få kigget dels sit relæ efter og dels ladelytterne - men det kan sikkert også være mange andre ting, der driller lidt. Hvad hedder dit/dine? effekttrin??
Mit forslag er, at du lader effekttrinnet servicere af en kyndig - det vil nok være det bedste.

Og så lige: Hvis man har et set-up bestående af en forforstærker samt effektrin, så slukker man altid effekttrinnet først og forforstærkeren bagefter for at undgå skrat/brag/knald i højttalerne.

Ligeledes, når man tænder disse ting, så tænder man forforstærkeren først og tænder effektrinnet sidst - så undgår man ligeledes knald/støj i højttalerne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf mojn » fre 8. feb 2013 15:12

Hej Freddy

Det er 2 rør monoblokke af nyere dato 3 år dansk fabrikat i det syd-østjyske uden at nævne navn , nej det er ikke monoblokkene der driller , har lavet samme forsøg med rør -pre , der sker der intet .

Er ved at gå over til transistor for en periode , har fået fat på en Hiraga 30watt som er ved at få skiftet lytter komplet samt nye udgangstranser . Den er ved at blive lavet ved rør-guruen i Egernsund.
mojn

Tilbage til Vintage transistor-udstyr