Ellum skrev:Hej NT. Jeg kan næsten regne ud, at det er den du har købt af mig via dba. Jeg er glad for, at det lyder som om den er kommet i kyndige hænder eller i hvert fald til en, der gider at bruge lidt tid på den. Held og lykke med at få fjernet baggrundssuset. Jeg har jeg ikke selv lagt mærke til det, men jeg har heller ikke brugt hovedtelefonudgangen.
Ja, det var mig der købte den :) Bortset fra støjen, lyder den faktisk overraskende godt ud igennem hovedtelefon-udgangen, så jeg håber virkelig at jeg kan få det ordnet. Ellers mener jeg, at det kun kan være rimeligt at give den en større udskiftning af elektrolytter osv. Det er jo virkelig kram! :)
spuncut skrev:Med hensyn til at udskifte ALLE transistorer vil jeg henvise til mit første indlæg, som jeg var noget sent ude med at redigere.
Udskiftning af hoved-lytter kan i høj grad anbefales. Gå efter samme fysiske størrelse, gå en tand, eller to, op i spænding og vælg om muligt 105 graders typer(men læs databladet grundigt mht. drifttimer). Hvis du ender op med at skulle vælge kondensatorer med to eller tre gange den oprindelige kapacitet så overvej om ensrettere evt. også skal opgraderes.
Lytter i signalvejen kan med fordel udskiftes til filmcaps som Mikkel er inde på. Vore dages 1uF/63volt's mkt-caps fylder typisk ikke meget mere end datidens lytter.
MVH spuncut
Jeg må prøve at udskifte dem hen ad vejen, og se, hvad der skal til for at få støjen væk, men så vidt jeg kan læse på bl.a Audiokarma er det også primært 2SA725, som skulle have støjproblemer... Men jeg vil nødigt have, at det skal gå ud over lydkvaliteten, så jeg tror at jeg vil prøve at skifte disse først.
Hoved-lytterne virker umiddelbart til at være i fin nok stand, men som du siger, er det nok en god idé også at udskifte disse nu når man er i gang. Af en eller anden grund har Mouser ikke særlig mange større elektrolytter på lager, men jeg fandt disse på Elektronik-Lavpris:
http://elektronik-lavpris.dk/p85857/LFB ... V_35x66mm/De kan klare 63v ifht. de oprindelige 50v og skulle være 105 graders typer. Der oplyses dog ikke noget om hvor længe de kan klare dette...
Nillerviborg skrev: - Vær i øvrigt her opmærksom på at Europa-typerne her ( BC'erne ) støjer mindre / har bedre data end 2SC2240/2SA970 - Hvor 2S typerne dog tåler højere spænding...
/ Lars
Jeg regner også med at udskifte 2SA725'erne og 2SC1919'erne med BC-typer. Går umiddelbart heller ikke ud fra, at det er så vigtigt med transistorer der tåler meget høje spændinger i en forforstærker?...