Beomaster 2400 - Brummer og bliver varm

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 2400 - Brummer og bliver varm

Indlægaf jensjoachim » søn 13. okt 2013 13:35

Hej. Jeg er ny herinde og er blevet henvist til denne side, efter at have talt med nogle folk om problemer med min Beomaster 2400.

Problemet med Beomaster 2400 er at den brummer når den er tænkt, lyden minder lidt om en transformerstation. Brummen afhænger af volumen og bass potentiometret, samt "Loundness on" knappen.
Brummen kommen høres selvfølgelig fra højtalerne. Men det er som om at brummen er lidt højrer ved radio kanalerne. Men det spiller sagtes radio og lyd fra TAPE indgang, med brummen i baggrunden.

Forstærkerens køleribber bliver varm i højre side og efter 5min er de så varme at man ikke kan røre ved dem. Sidste gang jeg havde det tændt begynde det også at ryge, så den blev hurtigt slukket igen. Men den kan stadig spille lyd.

Et andet problem er pæren som skal vise hvor høj bassen er, er gået ud. (Skriver dette hvis der måske kan være en sammenhæng.)

Har fået af vide problemet skyldes overgang i forstærkeren og en anden har sagt det muligvis er nogle kondensatorer der skal skiftes. Også selvom jeg har lidt forstand på elektronik kan jeg ikke ordne dette da jeg ikke har forstand på forstærkere.

Håber at der er en person herinde som måske kan hjælpe mig men min forstærker, da jeg er helt lost. Det skal siges at jeg er i besiddelse af diagrammet over kredsløbene inde i forstærkere, så hvis det er enkelte komponenter der skal skiftes kan jeg sagtens gøre det.

Mvh. Joachim.
jensjoachim

Lokalitet: København NV

Re: Beomaster 2400 - Brummer og bliver varm

Indlægaf spuncut » søn 13. okt 2013 13:55

Hej Joachim
Velkommen til.
Det lyder som om at en af udgangsforstærkerne har fået lyst til at trække meget bias-strøm, så meget at lytterne ikke kan holde forsyningsspændingen brumfri. Hvis forstærkeren ellers virker i begge kanaler, kan det da sagtens være et biaspotmeter som slipper eller en modstand i biaskredsen som er afbrudt, printbrud og en dårlig lodning kan også snildt være årsag til fejlen.
Har du identificeret den komponent som udsendte røgsignaler ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf jensjoachim » tirs 15. okt 2013 17:46

Hej

Når du nævner bias-kredsen må jeg desværre melde pas. Men det kan være at du kan identificere problemet nærmere med de oplysninger som er herunder.

Jeg har nu haft Beomaster 2400 åben og har loddet lidt på lodninger på printet nær ved hvor varmen opstår. Og problemet er stadigvæk ikke løst. Har ikke kigget meget nærmere på komponenterne da de er svære at tilgå.
Desuden har jeg lokaliseret IC200 og IC201 som dem der udgiver varmen.(Se side 9 i Service Manual) Efter hvad jeg kan læse mig frem til i diagrammet over forstærkeren, er det dem som forsyner venstre udgangs kanal. Men syntes dog ikke jeg kan hører forskel på venstre og højre udgangs kanal.
Når højtalerne til forstærkeren kobles fra bliver IC200 og IC201 stadig varme.

Service Manual:
http://akdatabase.org/AKview/albums/use ... ematic.pdf

Håber mine oplysninger kan bruges.
Mvh. Joachim.
jensjoachim

Indlægaf PerHej » tirs 15. okt 2013 17:58

Hej Joachim

Bias = tomgangsstrøm side 3 i manual

Mvh
Per
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf Tube mania » tirs 15. okt 2013 18:05

Det potentiomter jeg har sat prikker på skal du prøve at justere så det er kortsluttet...det er minimum tomgangsstrøm. Så skal du måle over en af de 0,47ohm modstande og der skal være ca 5mV nu hvor modstanden er kortsluttet. Så skal du skrue på modstanden til der vises 12mV...kan du ikke få dette til at fungere er der en fejl. Du bør endvidere rense potmetrene eller endnu bedre..skifte dem. IC 200-201 er udgangs transistorer...i dette tilfælde såkaldte 'darlingtons'. Det betyder at driver transistoren er indbygget i dem,...det har Knald&Luffe altid været glade for.

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf acj1980 » tirs 15. okt 2013 18:17

Tubemania, vil give dig helt ret, at den brummer skyldes bij en for høj tomgangstrøm,, det er netop oftes at disse potmetre slipper forbindelsen, og så er det bare at lodde nogle nye i og så gå af den fremgangsmåde tubemania lige har illustreret
acj1980

Indlægaf jensjoachim » tirs 19. nov 2013 16:44

Hej Igen.
Nu er potentiometrene endelig blevet skiftet og bias-strømmen er indstillet og køleribberne bliver ikke varme længere. Men min kære forstærker brummer stadig og brummen har ikke ikke ændret sig efter potentiometrene blev skiftet. Har i andre ideer om hvad der kan være galt?

Mvh Joachim.
jensjoachim

Indlægaf spuncut » tirs 19. nov 2013 17:24

Brummer den på alle indgange ?
Lige meget i begge kanaler ?
100Hz eller 50Hz ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Tube mania » tirs 19. nov 2013 18:09

Måske denne:

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jensjoachim » tirs 19. nov 2013 18:34

OK . Jeg kan jo prøve at skifte den. Er der andre kondensatoren der kan skiftes med fordel, hvis jeg alligevel skal hen og bestille?

Bemærk at jeg har skrevet at pæren som viser hvor høj bass'en er virker ikke. Kan det tænkes at boemaster 2400 kunne have samme syndrom som 1900?
jensjoachim

Indlægaf Tube mania » tirs 19. nov 2013 19:27

Alle kondensatorer bør i princippet skiftes, men den afmærkede kan netop lave den ballade du har med den.

Det med pæren kan ikke helt afvises...de drives på en eller anden måde fra 15volt forsyningen...kan du ikke bare skifte den.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jensjoachim » ons 11. dec 2013 19:25

Hej.
Nu har jeg endelig fået skiftet den kondensator som er beskrevet og har desuden frakoblet det display som er koplet til dioden/pæren som ikke virkede. Men den grimme brummen er der stadig :(
Tror at jeg bliver nød til at dødsdømme forstærkeren da jeg syntes det er lidt overdrevet at skifte alle kondensatorer.
Men en stor tak for hjælpen. Det kan være jeg henvender mig en anden gang ;)
Mvh. Jens.
jensjoachim

Indlægaf Tonni » ons 11. dec 2013 21:32

Har du kikket alle lodningerne ordentligt efter? Det kunne sagtens være det der spøgte... Især en stelforbindelse eller en lodning ifm psu'en?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Tonni » ons 11. dec 2013 21:33

spuncut skrev:Brummer den på alle indgange ?
Lige meget i begge kanaler ?
100Hz eller 50Hz ?
MVH spuncut

Dette kunne også give et hint...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Nillerviborg » ons 11. dec 2013 22:33

jensjoachim skrev:Hej.
Nu har jeg endelig fået skiftet den kondensator som er beskrevet og har desuden frakoblet det display som er koplet til dioden/pæren som ikke virkede. Men den grimme brummen er der stadig :(
Tror at jeg bliver nød til at dødsdømme forstærkeren da jeg syntes det er lidt overdrevet at skifte alle kondensatorer.
Men en stor tak for hjælpen. Det kan være jeg henvender mig en anden gang ;)
Mvh. Jens.

- Og du skiftede selvfølgelig den tilhørende brokobling og sikring, ikk' ??

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr