Luxman L530 - hjælp

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L530 - hjælp

Indlægaf LektorBlomme » søn 9. feb 2014 21:58

Hejsa

Så har jeg købt nyt igen :p

Jeg fandt en Luxman l530 som er ret pæn og den blev også inspiceret inden køb. Jeg lyttede til den - efter skrat, udfald og diverse fejl, men den lød jo fint. Højttalerne der var sat til var ikke noget at råbe hurra for, så jeg lyttede ikke efter egentlig lydkvalitet.

Glad og tilfreds kom jeg hjem og hev låget af - som man jo gør ;) Umiddelbart så det fint ud, ikke så beskidt og ingen svedne komponenter eller noget der så træt ud, men så vendte jeg den om...
l530 3.JPG

Jeg synes det ser ud til at der har løbet noget snask ud (ikke for nylig) - evt. fra nogle elektrolytter, men jeg kunne ikke umiddelbart bekræfte dette.
Et nærmere syn på de store lytter ser sådan ud:
l530.JPG

Det kunne nok godt stamme herfra, men jeg kan ikke se selve lækagen - Nogen bud? Måske er de blevet skiftet? :Tanke:

MEN! ...noget helt andet. Synet fra undersiden afslørede dette:
l530 2.JPG

Transistorerne er skiftet på den ene kanal!!! og de er ikke magen til de originale :QQS:
Jeg har ikke meget forstand på disse dimser, men de hedder ikke det samme. På de originale står der 2SC2526 / PH(X) på de sorte, og på de grønne står der 2SA1076 / PN(X). De nye, som er Sanken, hedder hhv.: 2SC3264 / 61Y og 2SA1295 / 62Y.
Hvor stor en katastrofe er dette?! Bør de ikke hedde set samme i hver kanal? Kan man ikke stadig få de originale transistorer? Hvad bør jeg gøre nu?!!

Håber der er nogen der har et godt bud

Blomme
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Luxman L530 - hjælp

Indlægaf jphansen2511 » søn 9. feb 2014 23:51

Hej Blomme.
Du kan ringe til Vejle Radio og tv v/Bjarne Olesen, han arbejder m/ Luxmann, og har en fantastisk viden om disse,han har en del til at stå, sidst jeg var hos ham.

Håber det kan give dig ro i sindet.

Mvh
Jørgen P Hansen
jphansen2511

Lokalitet: Sørvad

Indlægaf spuncut » man 10. feb 2014 01:59

Hej Blomme
Jeg skulle ikke mene at det er en stor katastrofe, De nævnte transistorer er "lovlige" ækvivalenter.
http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... ost1031920
Få målt de lytter der, rens kontakter og potmetre, juster bias og symmetri og prøv så om du kan høre forskel, jeg tvivler.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf LektorBlomme » man 10. feb 2014 10:34

Pyh, det var det jeg håbede på at høre.
Tak for svaret, jeg vil finde måleapparatet frem, og se hvad jeg kan finde ud af.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf LektorBlomme » man 10. feb 2014 12:58

hmm, mit billige multimeter kan ikke måle mikrofarad, og en hurtig søgning på nettet fortæller mig at der er langt imellem at sådan et multimeter kan måle de 30000 mikrofarad.

Er der nogle der har nogle fif til hvad/hvordan jeg så måler, når jeg ikke kan måle direkte på elektrolyt-kondensatoren?

Blomme
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf PerHej » man 10. feb 2014 13:12

Hej

Jeg har utrolig meget glæde af den her

http://www.ebay.com/itm/New-Transistor- ... 214wt_1359

Mvh Per
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf spuncut » man 10. feb 2014 14:01

Hej Blomme
Nu er det sådan at 1 Farrad = 1V/sek@1A, altså stikker du en 1F kondensator 1A så stiger spændingen over den med 1V pr. sekund.
Jeg bruger en strømgenerator (en PNP BJT, et par modstande og en zenerdiode) på et par mA og så måler spændingen over lytten med et digitalskop.
Stikker du lytten 1mA og spændingen vokser op med 1V/sek så har du en 1mF kondensator = 1000uF
Stikker du lytten 10mA og spændingen vokser op med 10V/sek så har du stadig en 1mF kondensator = 1000uF
Stikker du lytten 10mA og spændingen vokser op med 1V/sek så har du en 10.000uF kondensator.
Stikker du lytten 10mA og spændingen vokser op med 0,5V/sek så har du en 20.000uF kondensator.

C = I/DeltaU
C[Farrad], I[Ampere], DeltaU[V/sek]

MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf mcs_5 » man 10. feb 2014 17:13

LektorBlomme skrev:Er der nogle der har nogle fif til hvad/hvordan jeg så måler, når jeg ikke kan måle direkte på elektrolyt-kondensatoren?

Kapacitet har du fået svar på. Desuden skal du måle ESR og lækstrøm. ESR måler du med et instrument til det. Lækstrøm måler du ved at tilslutte lytten fuld spænding med strømbegrænsning (ca. 5-10mA). Når spændingen over lytten er helt oppe, måler du strømmen den "trækker". Hvis din lyt er 30mF/63V (du har vidst kun opgivet de 30mF), skal lækstrømmen være på under 6*30*63=11,3mA.

Hvis det var min forstærker, ville jeg også finde ens udgangstransistorer til begge kanaler. 2SC3264 og 2SA1295 er stadig i produktion, så de er lette at skaffe. De koster ca. 30 kr. stykket.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf X-ray » man 10. feb 2014 17:36

LektorBlomme skrev:De nye, som er Sanken, hedder hhv.: 2SC3264 og 2SA1295.
Hvor stor en katastrofe er dette?!

Lad dem da' sidde... måske bare for sammenligningens skyld. De kan altid skiftes senere...!
Bliver bla. brugt i eksotiske modeller som NAD... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Mogens » man 10. feb 2014 19:05

Kunne man ikke bare bytte en ny og en gammel transistor om, så der sidder en ny og en gammel i hver kanal, så er kanalerne da i det mindste ens.

Mvh. Mogens
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Indlægaf LektorBlomme » man 10. feb 2014 22:45

Mange tak for fif og gode bud.

Jeg må konkludere at jeg slet ikke har instrumenter nok til at måle ret meget selv - troede nok jeg var ret godt garderet med et multimeter, men jeg har været lidt naiv i forhold til hvor "multi" det er ...og ikke mindst min egen viden og evner på området :oops: ;)

Mht. transistorerne kan jeg godt mærke at jeg meget gerne vil have at der sidder de samme i hver side, men som X-ray påpeger, så kan jeg jo altid skifte dem, og indtil da kan jeg jo lytte og eksperimentere lidt :Skor:
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf Nillerviborg » man 10. feb 2014 23:00

Mogens skrev:Kunne man ikke bare bytte en ny og en gammel transistor om, så der sidder en ny og en gammel i hver kanal, så er kanalerne da i det mindste ens.

Mvh. Mogens

- PuHaNej, det vil være meget forkert og gøre...!!
Så vidt jeg kan se er der tale om transistorer fra samme Batch, altså er de ens nok til at det er ligegyldigt. De nye typer kan tåle væsentlig højere spændinger og væsentlig højere strømme så umiddelbart er der tale om en "opgradering" selv om de vel "blot" er den nye type af de gamle / den nye erstatning af de gamle.
reparationen kunne somend sagtens have været lavet af mig, og den oprindelige ejer ville da typisk ha fået et tilbud på osse og skifte i den anden kanal - man ha' valgt det fra af økonomiske årsager.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf LektorBlomme » tirs 11. feb 2014 01:50

Tak for kommentaren Lars

Så vil jeg i hvert fald ikke forsøge mig med det.
Jeg vil overveje at skaffe nye transistorer til den anden kanal. Hvis ikke de koster mere end 30,- stykket kan jeg vel have dem liggende og så se om jeg finder det nødvendigt at skifte dem (eller måske bare af nysgerrighed).
En hurtig google-søgning kan nok fortælle mig hvor jeg kan købe sådan nogle, men er der nogen herinde der kan anbefale et sted at handle transistorer?

Blomme
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf mcs_5 » tirs 11. feb 2014 03:05

LektorBlomme skrev:En hurtig google-søgning kan nok fortælle mig hvor jeg kan købe sådan nogle, men er der nogen herinde der kan anbefale et sted at handle transistorer?

Jeg plejer at købe dem ved Profusion i England:

http://www.profusionplc.com/pro/gex/pca ... =2SC3264-O
http://www.profusionplc.com/pro/gex/pca ... =2SA1295-O

Men det er ikke sikkert de gider behandle en ordre på 2*1 stk...

Ellers har Farnell dem også, til 68 kr. stykket.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Nillerviborg » tirs 11. feb 2014 23:06

Hmmm... - Dem der, og de "små" toshiba'er ( Som desværre i dag typisk kommer fra OnSemi eller ISC køber vi typisk i kasser på 250 stk af gangen - Så mon ikke jeg har lidt liggende...
Skal jeg smide en lille håndfuld i bilen til VintageTræf ???
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr