Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf Nik92 » tors 17. apr 2014 13:27

Hejsa

Da min far fylder 61 i år, vil jeg overaske ham ved at fikse hans gamle Luxman, han har snakket om den så længe jeg kan huske, jeg er 21. Var åbenbart noget en ret dyr gave til sig selv som han holdt meget af for mange år siden. Nu har den stået på loftet, igen så længe jeg kan huske og han har altid sagt at han ville ønske han kunne få den fikset.

Her kommer jeg ind i billedet :) Jeg har taget den ned fra loftet og kigget den godt igennem, jeg ved en smule om moderne tech som computere osv, men intet om det her gamle noget, men jeg vil virkelig gerne lære da det er ret sejt.

Nå man slutter den til strøm og tænder den er der lys i den ene side og nogle af de røde lamper lyser nå man skruer på radioen. Men det er ikke til at få noget lyd ud af den på ingen af højtaler udgangene. Har prøvet med nogle "nye" 6 ohm fra et anlæg jeg bruger. Har så haft den skilt ad og kigget om jeg kunne spotte noget der måske var brændt af, men det ligner det ikke. Har også kigget på sikringerne, nøj der er mange, men ingen af dem ser ud til at være sprunget, dog er der en del af dem der er korroderet ligner det.

Nu spørg jeg så jer om hjælp til at finde ud af hvad der kan være galt og om det er noget jeg selv kan prøve eller skal have hjælp til. Pengene er ikke store da SU ikke giver voldsom meget og fritid er der ikke meget af nå man læser på universitet, men jeg er mere en villig til at hjælpe alt hvad jeg kan hvis en privat person i Storkøbenhavn eller omegnene kan hjælpe.

Skal også have hjælp til at finde et par fede højtalere på DBA eller en herinde fra, til en 500kr +/- til Luxmanen :)

På forhånd tak og god påske

Billeder, alle taget med strøm tændt:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Nik92

Lokalitet: Ishøj

Re: Reperation af Luxman r-1040 (Hi-fi super noob)

Indlægaf jan_stevns » tors 17. apr 2014 14:07

Nik92 skrev:Skal også have hjælp til at finde et par fede højtalere på DBA eller en herinde fra, til en 500kr +/- til Luxmanen :)

Jeg har et par fede :) JPW fætre stående, der fint matcher en sådan herlig gammel Luxman receiver

det er ikke ligefrem små, men i palisander betræk som receiveren.

Der kan være flere ting galt med sådan en gammel ting, og jeg er løbet tør for tid, så jeg kan ikke tilbyde dig andet end gode råd. Hvad har du af instrumenter ?
jan_stevns

Indlægaf jan_stevns » tors 17. apr 2014 14:11

Du kan finde diagrammet her : http://www.hifiengine.com/library/luxman/r-1040.shtml

Er de 4 1.6Amp sikringer hele ?
jan_stevns

Indlægaf Nik92 » tors 17. apr 2014 14:40

De virker hele, men der er en masse blå dims på enderne, ligner det er kommer hvis man efterlader batterier i noget for længe. Hedder det ikke korroderet.

Via universitet kan jeg have adgang til loddekolbe, måle apparater og andet standart elektronik udstyr, dog ikke noget ekstremt.

Og du må da gerne ligge et billed af de højtalere :) Men hvis jeg ikke får den til at virke så ender jeg nok ikke med at købe nogle :)
Nik92

Indlægaf snod » tors 17. apr 2014 17:51

Jeg har en 1040, der var tavs, da jeg fik den.
Min begyndte at sige noget efter en rensning af kontakter og omskiftere. Måske kan din ha' et lignende problem.
Jeg husker ikke hvilken omskifter, der forårsagede tavsheden, men Tapemonitor kan være et bud.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Nik92 » tors 17. apr 2014 22:08

Det er i hvertfald en start, det vil jeg gøre :)

Virkede alle dine lamper ? Mere jeg tænker at nu de ikke lyser, så er de enten døde eller også er der måske nogle sikringer der ikke virker.
Jeg har formået at få en lille smule skratten ud, hvor den også blinkede i left channel lamperne, så det kan godt være der bare skal renses igennem. Har du nogle tricks til det ? evt en fremgangs måde jeg kan gå efter :)
Nik92

Indlægaf snod » fre 18. apr 2014 10:30

I min var der lys i alt hvad der kunne lyse.
Mon ikke det er lamperne, der har opgivet i din. Nye kan fås f.eks. her.
Men først skal du ha' liv i den. Jeg har fundet lille håndfuld beskrivelser om rensning af kontakter:
Kontakt spray, tips og tricks
Hvordan bringer man nyt liv i gammelt grej
Kontakt rens
Rensning af en Pioneer SA-8100
Der er forskellige religioner omkring hvilken kemi, man kan bruge. Jeg bruger Kontakt 60 efterfulgt af WD40.
Go' fornøjelse med den.
Brugeravatar
snod

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 18. apr 2014 10:48

Jeg bruger også kontakt 60 når det virkelig gælder, men altid rense efter med wd40. Og sådan er der forskellige opfattelser af især anvendeligheden af wd40. Men et tip, rens relæet grundigt. Det er tit her f*en er løs i Laksegade.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Nik92 » fre 18. apr 2014 10:58

Tak for det gode råd. Jeg vil i morgen lørdag smutte i byen og shoppe ting så jeg kan få den renset. Ved i om der er nogle almindelige butikker der har kontakt 60 ? Jeg har selv WD 40 og jeg mener man kan købe lugtfri Petroleum her i nærheden.

Ellers må jeg smutte på toget og tage ind til brinck :)
Nik92

Indlægaf snod » fre 18. apr 2014 11:03

Boptilyoudrop skrev: Men et tip, rens relæet grundigt. Det er tit her f*en er løs i Laksegade.

Der er vist ikke relæer i en R-1040. Min slukker med et lille koket blop.
Brugeravatar
snod

Indlægaf Nik92 » fre 18. apr 2014 11:21

Hvis nogen af jer har lyst til at sætte pile på mine billeder eller evt kan tage jeres egne for at vise mig hvor jeg skal være særlig grundig. Vil jeg virkelig værdsætte det. Som sagt det er første gang jeg vover mig ud i sådan noget her og en en del på udebane :)
Nik92

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. apr 2014 11:30

Nu er der ganske vist ingen pile her, men hvis du føler dig stabilt læsende på engelsk, så er her faktisk også en fremragende guide til rensning af diverse i apparaterne:

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=207005

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Nik92 » fre 18. apr 2014 12:58

Awesome :)
Nik92

Indlægaf Nik92 » fre 18. apr 2014 15:52

Måske dumt spørgsmål men er det billige fra thansen lige så godt som kontakt 60 ?
Mest fordi der ligger en thansen lige om hjørnet og det er ret billigt :)

http://www.thansen.dk/product.asp?n=-49 ... -487523948
Nik92

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. apr 2014 16:26

I min optik skulle der ikke være noget i vejen med at bruge nævnte produkt (T.Hansen). Jeg kan se, at det er uden smøremiddel - og - så vidt jeg er oplyst er det først og fremmest til brug ved rensning af kontakter/relæer - omskiftere - trykknapomskiftere osv...

Til potentiometre mener jeg at vide, at det vil være bedst at anvende rensemiddel MED smørelse/lubrication, idet kulbanerne i potentimetrene kan blive for tørre og samtidig kan potentiometrene, hvis der er anvendt rensemiddel med smørelse, føles mere "glat/jævnt-løbende". Jeg har ofte gjort det at sprøjte lidt rensemiddel UDEN smørelse ind først for at løsne evt. skidt og nogle minutter efter givet et skvæt MED smøresle og motioneret lidt. bingo!

Der er mange meninger og idéer omkring smøre/rensemidler - og hvad jeg har skrevet er kun, hvad jeg selv har ok erfaringer med.

Et yderligere råd vil være IKKE at anvende særlig meget - man skal altså ikke ikke sprøjte løs i stride strømme - bare lidt et enkelt pifft...+ motion.
Jeg har skullet rengøre mange apparater, hvor der ligger harsknede aflejringer fra særdeles rundhåndede rensninger i fordums tid.

og.....shhh...-Jeg har også en bøtte af det unævnelige betænkeligt tæt på..... :QQS:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr