Som ikke uvildig deltager i debatten, vil jeg da også genre slå et "slaw" for Marantz-receiverne.
De er solide - klassisk udseende - bygget kraftigt - masser af identitet....man kan altid kende en Marantz-receiver, og uden at tage munden for fuld, kan jeg da godt forestille mig, at både Pioneer og Nikko m.fl. har søgt inspiration hos Marantz.
Nogle af Marantz receivere tænker jeg dog ikke siger mig så meget - der er en stor mellemklasse fra de senere 70'ere (silver fronts) , som jeg ikke synes "kommer op til mig" - men dem fra sentresserne og starten af 70'erne er generelt flotte i mine øjne..
Mine favoritter er:
model 18 + 19
2230 - 2245 - 2270
2010/2015 (baby)
2250 (b) - 2275 - 2325
2252 - 2265
4300 - 4400
Fra "silver front series kan jeg da lige nævne 2385 - 2500 - 2600 (gigantiske kasser)samt en længere række under disse
Desuden findes der en syndflod af receivere fra Marantz, mere eller mindre med det samme look og gode ydeevne, som de nævnte, men jeg kan altså ikke rumme en modelrække på 30-40 stk. Nogle af dem bærer kun små forskelle.
Jeg synes, at den højeste kvalitet hos disse ligger i serien med 2215 -2230 - 2245 - 2270. De er med metallyskasse - store trafoer - flot front - tunge som dertil (mon ikke det er trafoerne

) - velafbalcerede i deres udseende.
18 er i sin egen klasse (den er fremstillet mens Saul Marantz stadig var i firmaet) - den ser helt anderledes ud end de Marantz'er, vi normalt kender.
19 er i meget høj kvalitet og har nu fået et udseende, som vi kan kende - dog alligevel væsentligt anderledes.
18 er den eneste, som for alle eksemplarers vedkommende var bygget rent i USA
19 er overvejende bygget i USA, men nogle blev bygget i Japan og kvalitetskontrolleret og shipped fra USA.
Alle andre receivere fra Marantz er bygget i Japan - formentlig af "Standard Radio". dog efter amerikanske forskrifter. Derfor står der på praktiks taget alle "Designed in USA - Produced in Japan"
Scopemodellerne står der altid en vis aura omkring: model 18 - 19 - 4400 - 2500 - 2600 - de er altså frække.
oh...and did I mention "The gyro tuning Wheel" ??
Her er en 18'er:
http://www.audioscope.net/images/marantzmodel18.jpgVh
Freddy