High Fidelety forforsterker 1983
Nå trenger jeg litt hjelp fra våre gode naboer i Danmark. I 1983 brakte High Fidelety (Michael Madsen) en rekke artikler med selvbygg av en ganske avansert forforsterker.
Jeg hadde stor glede av både å bygge og å eie denne forforsterkeren, som forble i mitt anlegg i ganske mange år, før ”endringsdilla” igjen tok meg. Nå forble den riktignok i familien, da min mellomste sønn overtok den. Så ble den plutselig ”stille” og far fikk igjen anledning til å pusle litt med å gi den nytt liv. Feilen viste seg å være lett å fikse (brudd i en printbane på strømforsyningsdelen) Nå hadde min sønn imidlertid bestemt seg for å bytte ut sitt utstyr, slik at jeg fikk beholde forforsterkeren. I løpet av disse årene er det mye av byggingen av denne forforsterkeren som har gått i glemmeboken. Jeg valgte nå å skifte en del kabling til sølv. Og det er i denne forbindelse jeg er usikker på om jeg har koblet feil og ikke slik jeg opprinnelig gjorde i 1983.
Forforsterkeren hadde en spesiell løsning med motkoblingensom som jeg mener å huske ble hentet tilbake i en ”sløyfe” fra effektforsterkeren. Å føre signalet tilbake fra effektforsterkeren er nå ikke aktuelt. Skal jeg da kortslutte punkt 306 og 307 i begge kanaler?
Noe som ytterligere forvirrer meg om dette er korrekt, er at trafoen, som befinner seg i eget kabinett, blir ganske varm. Jeg kan ikke huske at den ble det da den var i mitt eie for 20-25 år siden. Er det kortslutningen av 306 med 307 som er feil og som forårsaker at trafoen blir varm?.
Jeg har ikke målt hvor mye strøm forforsterkeren trekker. Jeg har heller ingen opplyninger om hvor stort strømtrekket totalt er.
At jeg også har byttet ut alle inn/utgangsbøssinger og montert disse isolert fra chassiet. Regner jeg med ikke er noen forklaring på varm trafo. Opprinnelig var alle bøssinger montert med direkte forbindelse til chassiet. Felles 0-punkt fra printet er nå forbundet til chassiet ved pick-up inngang.
Noen som kan bidra med en oppklaring?
Mvh.
Eivind Stillingen, Norge