Min nye Luxman

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Min nye Luxman

Indlægaf LektorBlomme » lør 8. nov 2014 22:18

Så kom den ny-erhvervede L550 hjem, og jeg har set meget frem til at lytte til den.
L550.jpg

Jeg var egentlig spændt på om der ville være den store forskel i forhold til l58a, eller om den ville være "blød" i lyden, som nogen beskriver L550 og klasse a generelt.
Mit første (korte) indtryk er at der i hvert fald er tydelig forskel til l58a. umiddelbart lyder den (endnu!) mere energisk og med mere magt og dynamik. Det er min første rigtige klasse a forstærker, og jeg vidste ikke hvad jeg skulle forvente, men dette havde jeg ikke forestillet mig.
Jeg er meget glad nu :OLO: og lige nu ryger den ene skive på efter den anden :Thumpsup:
Desværre er den kun halvt så køn som en l58a, men stadig køn ;)

Var bare nødt til at dele det med nogen, fortsat god weekend _d_
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Min nye Luxman

Indlægaf Captain Phoenix » lør 8. nov 2014 22:32

Tillykke - skidt ser den jo ikke ud!
Og så er det bare dejligt når ens grej giver lyst til at høre mere musik :Thumpsup:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf mirackulix » lør 8. nov 2014 22:52

sikke en smuksak :D
Brugeravatar
mirackulix

Lokalitet: Sydhavn

Indlægaf LektorBlomme » lør 8. nov 2014 23:39

Jeg har været ret draget af Luxman de seneste år - både udseende og lyd. Den her er helt sikkert det bedste jeg har hørt, og måske ikke den smukkeste, men ja, den ser stadig godt ud.
Og vigtigst, som kaptajnen også skriver, den giver lyst til at høre mere musik :p
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf Gottschalck » søn 9. nov 2014 10:49

Fin og ikke mindst vellydende sag. Langt bedre end den 530 du spillede på. Dens største svaghed er nok varmeudviklingen som har slået mange af dens brødre ihjel. Men ellers tillykke med den.
Er det stadig NS-1000 den trækker?
Venligst Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf larsne » søn 9. nov 2014 16:42

Er den renoveret?
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf hificlassic » søn 9. nov 2014 17:56

Har aldrig selv hørt en L550, men L540 har jeg ejet, og det var den bedstlydende integrerede forstærker jeg har haft.
Har flere gange overvejet at købe L510....
Det er kram fra dengang der ikke blev sparet på noget hos Luxman
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf High Sky » søn 9. nov 2014 18:51

Det ser rigtigt lækkert ud
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky

Lokalitet: Middelfart

Indlægaf LektorBlomme » søn 9. nov 2014 20:48

Yamahaerne har desværre måtte vige pladsen for noget hjemmebyg, og jeg nåede lige præcis ikke at høre dem sammen, da Lux'en var til rep. da jeg var igang med at sælge Yamahaerne. Jeg har dog hørt at det skulle være et godt match.

Det forklarer så også om den er renoveret. Altså den er ikke egentlig renoveret/restaureret, men der er foretaget nødvendige udskiftninger af komponenter der var bukket under for varmen over de mange år. Så helt original er den ikke. Visuelt er den holdt ret godt, dog med nogle runde mærker på toppen af trækabinettet.

Sådan en L540 kunne jeg også godt tænke mig at høre. Den indvendige opbygning ligner også mere L550 end f.eks. L530 da den har "heat-Pipes" og ikke de mindre modellers "fiskebens" køleribber. L540 skulle dog køre rent klasse AB, men hvad det gør for lyden skal man nok høre for at kunne sige noget om forskellen.

Til de der kender den, har jeg et enkelt spørgsmål:
Alt virker på den, og dog; når jeg slår "tone in" til falder den væsentligt i niveau. Den spiller fint i begge kanaler, og bas og diskantjusteringerne fungerer også fint, man skal bare skrue en del mere op. Det kan da ikke være normalt, kan det? :Tanke: Noget bud på hvad der kan være galt?
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Tilbage til Vintage transistor-udstyr