Ny forstærker. Begynder hjælp :)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Ny forstærker. Begynder hjælp :)

Indlægaf jshjorth » tors 12. mar 2015 20:16

Hej!

Jeg står og skal have mig en ny forstærker, selvfølgelig en vintage. Jeg har faktisk meget lidt styr på hi-fi lyd, men elsker vintage i det hele taget. Jeg kigger på nogle forskellige solid-state og snublede over hifigenbrug.dk. Jeg tror at en rør forstærker er en for stor mundfuld for en nybegynder som mig, så jeg har kigget på deres transistor side. Jeg syntes at LUXMAN L81'eren var meget flot og læste et par gode ting om den på nogle andre forummer. Mine nuværende højtalere er et par jbl l26'ere og et sæt l56'ere.

Mit spørgsmål er vel hvad i ville anbefale? Er den LUXMAN L81 noget værd? Eller skal jeg gå efter noget helt andet? Jeg lytter meget til lp'er og har en gammel nyistandsat b&o fra 70'erne.

Mvh Jonathan
jshjorth

Lokalitet: København N

Re: Ny forstærker. Begynder hjælp :)

Indlægaf spuncut » tors 12. mar 2015 23:15

Hej jshjorth
Lux L81 og mange andre midthalvfjerdser integrerede, hører ikke til de mest strømstærke forstærkere, den kan derfor, imho, godt mangle noget punch. Uden på nogen måde at have erfaring med JBL-højtalere, går JBL'erne dog heldigvis for at være letdrevne, både hvad drifteffekt og impedansudsving angår. Jeg skulle derfor mene at det er en glimrende kombination du er ude i der. Desuden er Lux'en en fryd for øjet og det skal man jo bestemt ikke kimse af :thumbsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf exlærer » fre 13. mar 2015 12:35

Hej Jonathan jshjorth
Velkommen til. Man kan gribe det an på mange måder med en ny gammel forstærker. Nu hvor du har fastlagt dig på højttalerne gør det valget lidt anderledes. Det vigtigste spørgsmål er: hvad kan du selv lide af lyd, og hvordan kommer du nærmest den med de højttalere, du har valgt. JBL er som jeg hører dem amerikaner lyd -lidt mere "bassede" da de giver en mørk lyd. Hvis man sætter en mørk lydende højttaler sammen med en mørk lydende forstærker får du en meget mørk lyd med lidt diskant mellemtone. Alternativt kan man så vælge en lys i lyden forstærker, men som stadig er strømstærk. Japanske forstærkere er generelt godt bygget og generelt lysere i lyden. Der er dog forskel på hvor lyse de er. Nikko er de lyseste efterfulgt af Yamaha og Sansui etc. Så mit råd er lån nogle forstærkere.. sæt dem sammen med dine JBL højttalere. Hør det musik du kender bedst og lytter mest til og vælg så med ørerne.

Har selv hørt Harman Kardon JBL og det passede godt sammen(det er også samme firma der ejer begge)
God jagt og fornøjelse med valget. Skulle du have behov for yderligere hjælp, er du velkommen til at at skrive en privat besked, da jeg stadig ikke altid fanger, de indlæg der bliver skrevet i forum.
Mvh
Johan
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer

Lokalitet: Ribe

Indlægaf jan_stevns » fre 13. mar 2015 19:44

jshjorth skrev:Mit spørgsmål er vel hvad i ville anbefale? Er den LUXMAN L81 noget værd? Eller skal jeg gå efter noget helt andet? Jeg lytter meget til lp'er og har en gammel nyistandsat b&o fra 70'erne.

Mvh Jonathan

Nogle af de gamle Kenwood receivere kravler under radaren og spiller faktisk temmeligt pænt sammen med f.eks L26 og andre JBL tøjhalere.

mit "hyggedyr" er en KR6600, der kvidrer gennem et sæt betonklumper
jan_stevns

Indlægaf jshjorth » søn 15. mar 2015 15:03

Hej alle. Tak for alle jeres gode svar. Jeg kigger rundt på nettet efter harmon kardon, kenwood, nikko, yamama og sansui. Jeg har ikke på den måde sat mig fast på højtalerne, men det er dem jeg pt lige ligger inde med. Jeg har også nogle store dali'er og nogle sansui højtalere, men det er gulvhøjtalere og jeg ville være glad for at kunne have mine højtalere hængende istedet. Har i gode erfaringer med en forhandler i Europa så man ikke skal fragte fra USA? Mvh
jshjorth

Indlægaf jshjorth » søn 15. mar 2015 15:08

Er der måske nogle klassikere som ville være sikre køb? Jeg har ikke den store mulighed for at låne mig frem. Harmon 430 twin skulle være noget måske?
jshjorth

Indlægaf jan_stevns » søn 15. mar 2015 15:33

Hvis nogen skal kigge efter noget der måske kan have din interesse, tror jeg man skal kende din smertegrænse :)

Og - er du på jagt efter en forstærker, eller en receiver ?

Sikre køb, kunne jo nemt risikere at være noget Marantz 2252 lignende noget , den er sgisme ikke uden evner,
eller f.eks Pioneer SX950 for lige at lande midt i feltet

... altså hvornår begynder muldvarpen at skrige ??
jan_stevns

Indlægaf jshjorth » søn 15. mar 2015 16:14

Altså jeg vil gerne smide en 4-5000 efter en fed forstærker, men i min optik er der vel også en grænse for hvor fed en forstærker jeg kan købe før end jeg skal ud og købe nye højtalere også. ? Jeg ville derfor også være pænt glad for bare at slippe 3 kilo. jeg hører aldrig radio så en receiver er ikke nødvendig, men jeg ville være lige glad for begge dele. Jeg har et lille krav til gengæld. Jeg er desværre lidt af en æstetikker og vintage er for mig lækkert både pga. Udseende og lyd. Lidt besværligt skal det jo være.. :)
jshjorth

Indlægaf jshjorth » søn 15. mar 2015 16:16

http://m.ebay.com/itm/151613152039?nav=SEARCH

Gad vide om denne her kan reddes og om det kan betale sig?
jshjorth

Indlægaf niels-ole » søn 15. mar 2015 16:31

Hej jshjorth
Du kunne jo også kigge efter noget LUXMAN Eks. c-02 og M-02 eller L-530 L-3 L-5

/Niels-Ole
Hilsen
Niels-Ole
Sonab OD-11 Sonab OD-5 Cyrus dAD3 Avance Concrete 180, Rauna Njord, Rauna Ymer, David Hafler DH-110 & DH-200 HIFIMAN HE-350 Headphones.
YAQIN MC-100B
Brugeravatar
niels-ole

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Haslev

Tilbage til Vintage transistor-udstyr