Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Indlægaf Dan63 » lør 20. jun 2015 21:10

Hej.

Jeg erhvervede mig en Luxman M120A og satte den til hvor den spillede fint med en smule knas på det ene line-in potmeter.
Så slukkede jeg på forstærkeren og kom noget senere ind i det rum, hvor den var sat til og bemærkede at den brummede selvom at powerknappen var trykket ud og den var også lidt varm ovenpå.
Jeg trak stikket ud og sidder nu med det spørgsmål: Hvad f... kan der nu være galt med den?
Jeg kan desværre ikke tage billeder, da jeg ikke ved hvad jeg evt tager billeder af.:)

Men er der nogen, som har et bud på hvad der kan være galt?

Jeg overvejer kraftigt at sælge den som defekt, da jeg ikke selv kan gøre noget ved det! Suk!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Indlægaf KAAG » søn 21. jun 2015 12:00

Det lyder som om kontakterne i din Powerknap "hænger", selvom den var trykket ud.
Det er så spørgsmålet om der er noget galt med det mekaniske i powerknappen eller om kontaktsættet kan renses.
vh
Kim
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Indlægaf rollator » søn 21. jun 2015 20:03

Hej Dan63
Hvis du er lidt tålmodig kigger jeg gerne på den, det burde jo ikke være helt umuligt at fikse.
Giv mig et vink hvis det har interesse :)
MVH Renè
Albertslund
rollator
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 jul 2012
Geografisk sted: Albertslund
Lokalitet: Albertslund

Re: Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Indlægaf Dan63 » søn 21. jun 2015 21:08

Hej.

Tak for svarene!
Rene jeg sender lige en pb.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Indlægaf spuncut » søn 21. jun 2015 23:46

KAAG skrev:Det lyder som om kontakterne i din Powerknap "hænger", selvom den var trykket ud.
Det er så spørgsmålet om der er noget galt med det mekaniske i powerknappen eller om kontaktsættet kan renses.
vh
Kim

...Eller at der er foretaget en "bypass operation". Har selv en forforstærker hvor jeg har været nødsaget til at ty til slige midler.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Indlægaf Dan63 » man 22. jun 2015 11:47

Hej.

Spuncut, jeg tror ikke at powerknappen er bypassed, der kommer ikke noget releklik når jeg sætter strøm til, men efter ca. 10 sekunder begynder den stille og roligt at brumme og den brummen bliver langsomt kraftigere. Herefter trak jeg strømstikket ud.
Lidt efter prøvede jeg at trykke powerknappen ind og derefter sætte strømstikket til igen, så kom der først en pudsig lyd, sådan lidt efter et elektronisk pust og derefter startede brummen. Jeg prøvede da omskifteren for de 2 sæt udgange og der ændrede brummen sig alt efter hvor knappen stod.
Jeg turde ikke blive ved og trak stikket ud.:)
Jeg vil lige tilføje at fra start brummede den ikke.
Jeg har lavet en aftale med "Den gæve rollator" om at kigge på den og jeg tror ikke jeg skal lave flere forsøg, for ikke at gøre det værre end det er allerede.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Indlægaf Gottschalck » man 22. jun 2015 18:54

Hej. Jeg havde et næsten tilsvarende problem, men med en pladespiller, som hele tiden kørte rundt selv om den var slukket. Det viste sig at være en syg støjkondensator, som lækkede og på den måde afgav 50 volt til styreelektronikken. Støjkondensatoren sidder typisk over powerknappen for at tage gniststøj ved opstart.
Vh Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Indlægaf Dan63 » tirs 28. jul 2015 20:51

Hej igen.

Så har jeg fået min M120A hjem fra rollator og fik først tid til at sætte den til i dag.:)
Spuncut den var s..bypassed på powerknappen.:)
Det er ikke sådan når man ikke har forstand på de grejer.:)
Så den fik en ny powerkontakt og fik skiftet et par trætte kondensatorer, som sidder i forbindelse med effektmetrene..
Hvis jeg husker forkert må guttermanden rollator endelig rette mig.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvad kan være problemet med Luxman M120A

Indlægaf rørglad » ons 29. jul 2015 16:39

Det kunne være fint med yderligere forklaring fra Fixeren.
Kan ikke se sammenhæng mellem en powerswitch og den brummen og varme. Men måske var det ikke ved VU metrene de kondensatorer sad?
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 88 gæster