Marantz 2252 restaurering

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 2252 restaurering

Indlægaf SgyLow » søn 6. dec 2015 12:13

Hej forum,

Jeg er ny bruger herinde, og søger hjælp til restaurering af en gammel Marantz 2252 receiver fra 1977 (håber den er "vintage" nok til at være med her ;) )
Kan se i diverse tråde herinde, at der er flere brugere der har erfaring med den slags, og mine egne evner rækker desværre ikke til at kaste mig ud i sådan et projekt. Jeg håber derfor på at finde en venlig sjæl her, der ville have mod på at hjælpe mig med dette - mod betaling naturligvis.

Forstærkeren virker men den "skratter" meget, næsten ligegyldig hvad jeg drejer/ trykker på. Den har været udsat for massiv røg/ støv igennem hele levetiden, hvilket også kan ses på billederne. Der skal som minimum skiftes et par lysdioder og muligvis også nogle andre komponenter. Rensning udvendig og indvendig bliver nok den største opgave og hertil ønskes hjælp.

Forstærkeren har enormt stor affektionsværdi for mig, og jeg vil strække mig langt for at få den tilbage i en god stand, hvor jeg kan bruge den i det daglige. Såfremt det lykkedes, vil jeg gerne bede jer om bud på et, til denne type forstærker, passende højtalersæt.

Såfremt i mener det er et hovedløst projekt, vil jeg også gerne høre kommentarer herom. Jeg ved ikke om man overhovedet kan få stumper til sådan en længere, men så er der måske andre løsninger?

Håber nogen kan/ vil hjælpe - på forhånd tak. Muligvis kender i nogen der ikke er medlemmer her, men som har god erfaring med restaurering, og kan henvise.

Mvh,

Søren
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
SgyLow

Lokalitet: Vejle

Re: Marantz 2252 restaurering

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2015 13:26

Hej SgyLow! - velkommen til Vintage-land. :thumbsup:

Inden vi tager fat - så synes jeg lige, at du skal (som i "BØR under alle omstændigheder" :p ) læse nedenstående tråd helt igennem fra start til slut. Den handler også i store passager om Marantz 2252 . Tag dig en kæmpe kop kaffe.

viewtopic.php?f=556&t=2747&hilit=marantz+2252

Når du har læst den - har vi en god platform at starte ud fra, tænker jeg.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2015 14:04

og jeg vil da gerne gøre, hvad jeg nu kan for at bære dig igennem denne restaurering..

Fin Marantz !!

Edit: Jeg ville ikke tænde den mere, før den, efter service og rengøring er meldt sund og rask. Hvis noget er galt eller "på vippen" - kan du gøre ondt værre ved at tænde. Men godt, at du har noteret dig, at der er lyd i den i begge kanaler. :Thumpsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf SgyLow » søn 6. dec 2015 14:53

Hej Freddy.

Først og fremmest tusinde tak for dit svar. Her, en kande kaffe senere :-), er jeg blevet så meget klogere, at jeg (antager) har fat i en god receiver med en god historie omkring sig. Det, sammen med dens specifikke historie for mig, gør mig ikke mindre interesseret i at arbejde videre med projektet. Jeg hæfter mig ved flere ting i den tilsendte tråd:

- Du er positivt stemt omkring modellen 2252 (jeg ved ikke om det er en "B" jeg har, men det står der ingen steder på den - heller ikke i manualen)
- Jeg har fat i en 77'er som åbenbart (her tænker jeg på dig) er foretrukket blandt kendere (+ selvfølgelig hvad der er ældre) altså den "mørke" serie
- De umiddelbare ting der ikke virker, lysdioderne, er åbenbart et svagt punkt i forvejen, så det antager jeg der findes en løsning på
- Manualen er printet i Japan i 1977, så antager at den også er bygget det år (der står "designet in USA built in Japan" på seriepladen
- Serienummeret er E030930 - måske kan du fortælle mere?
- Jeg har ingen tro på at min er blevet vedligeholdt gennem årene, så, som du selv kalder det, den trænger gevaldigt til en "fransk vask og strygning"

Det jeg ikke kan se mig ud af, er stadig om det overhovedet kan lade sig gøre at få den tilbage til live, og hvem der eventuelt kan sådan noget. Jeg kan vel selv tage mig af det udvendige med sprit og vatpinde, men er mere end usikker på at starte indvendigt.

Glæder mig til at høre nærmere.

/Søren
SgyLow

Indlægaf SgyLow » søn 6. dec 2015 14:55

Havde ikke lige set din anden kommentar, men den er slukket igen :-) Ved i øvrigt ikke hvornår der sidst har været ild i den, men vil tro det rækker 5-8 år tilbage.

/Søren
SgyLow

Indlægaf Almarx » søn 6. dec 2015 15:37

Du kan også studere denne side: http://irebuildmarantz.com/restoration/2252.html
men jeg har da hørt om et værksted i Vejle, der kan klare en Marantz.
Senest rettet af Almarx søn 6. dec 2015 15:44, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2015 15:44

Denne 2252 er kun lavet i 1977, så det giver sig selv med alderen. Det er ikke en "B"-model - de ser helt anderledes ud.

Det kan godt lade sig gøre at få den tilbage til live - og så vidt, jeg kan se på de lidt mørke billeder, du har vist , er den ikke så hulens hærget at vi må have fat i hammer og mejsel - og kaustisk soda. Dog er det jo pt. ubekendt, hvordan den egentlig har det -især elektrisk, men vi er nogle stykker herinde, der mildest talt har reddet det utroligste - også sådan, at apparatet er tilbage i topform. Men...det tager tid og kræver måske nogle materialer - indhentet fra "uden for EU".

Hvis du er meget tvivlende på, om du selv tør/orker binde an med opgaven - er du velkommen til at fragte den til Herning til mig og hente den igen, når den er færdig.

Jeg kunne godt tænke mig, at du lige ville tage et tydeligt og velbelyst billede af den indvendigt - altså af med låget og knips. Du løsner og fjerner de fire skruer - 2 i hver side og lister forsigtigt låget af. Når du er færdig, monterer du låget igen - gerne med de samme skruer :thumbsup: . Husk spændeskiverne til skruerne.

Jeg sender dig lige en privat besked med mine kontaktoplysninger, hvis de skulle blive relevante for dig :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf SgyLow » søn 6. dec 2015 17:35

@ Almarx: Mange tak for tippet, men når du ser billederne nedenfor, og samtidig noterer dig, at jeg har "10 tommeltotter", vil du nok give mig ret i, at det er en ualmindelig dårlig ide hvis jeg selv går i gang her :-)

@ Freddy: Jeg har ikke modtaget en privat e-mail fra dig, men du har muligvis ikke sendt noget endnu; gyllun@hotmail.com

Lige så glad jeg blev da jeg læste ovenstående, lige så trist blev jeg, da jeg fik låget af den. Jeg forstår i kan udrede mirakler herinde, men det her må da alt andet end lige være en udfordring? Spændeskiverne er intakte, men er ikke sikker på det er nok i dette tilfælde...
Såfremt du har mod på dette, skal jeg naturligvis gerne sørge for transport, men har også fuld forståelse for et "nej tak" her.

/Søren
SgyLow

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2015 17:38

Jeg har sendt dig en personlig besked gennem systemet her. Check din opsætning under brugerpanel. Der kan du også se dine private beskeder. Der kan du også sætte systemet til at give dig en notifikation til din email, når du modtager en privat besked elelr der kommer nye indlæg i de tråde, hvor du deltager. :-))

Vend tilbage og fortæl om det lykkes at finde frem til den :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf SgyLow » søn 6. dec 2015 17:39

Hermed billeder.

/Søren
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
SgyLow

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2015 17:40

SgyLow skrev: Lige så glad jeg blev da jeg læste ovenstående, lige så trist blev jeg, da jeg fik låget af den. Jeg forstår i kan udrede mirakler herinde, men det her må da alt andet end lige være en udfordring? Spændeskiverne er intakte, men er ikke sikker på det er nok i dette tilfælde...
Såfremt du har mod på dette, skal jeg naturligvis gerne sørge for transport, men har også fuld forståelse for et "nej tak" her.

/Søren

Vi er et absolut hærdet folkefærd udi et åbne låget på en katastrofe - så bevar nu lige optimismen - ikke :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2015 18:13

Tak for billeder. en er godtnok støvet. men det ligner ikke en katastrofe.

Check lige denne Thorens TD-126 ud :shock:
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2015 18:22

og sådan her så den ud umiddelbart efter en "tysk vask og strygning" - i dag er den endnu flottere - med ny overplade, nyt armboard olie og voks på træværket osv...., hvilket der så ikke er billeder af.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf møffe » søn 6. dec 2015 19:43

Tja. Mange gange dukker der et rigtig pænt apparat op, når al møget er skrabet af....

møffe
møffe

Indlægaf SgyLow » søn 6. dec 2015 20:02

Hej Møffe.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår din kommentar. Jeg har i hvert tilfælde, indtil nu da, ikke været uenige med nogen, blot forsøgt mig med at finde nogen der kunne hjælpe med et, for mig, enormt vigtigt projekt.

/søren
SgyLow

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr