Technics SA-5170K receiver højre side har besvær.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Technics SA-5170K receiver højre side har besvær.

Indlægaf beodude » ons 23. dec 2015 20:42

Hejsa. Jeg har lige fået mig sådan 2 stk kosmetisk pæn stand. Den ene virker helt som den skal, trænger bare til en grundig rensning indvendig for at fjerne knas og skrat. Men den anden, har lidt problemer med lyden i højre side. Ved radio forsvinder lyden, 1 sekund efter man slår over på radio, kommer kun lidt knas. Og når jeg bruger aux indgangen, så hopper den lidt i lyden, sådan lidt fra og til, op og ned i volume. Og med en lille smule knas. Og det er kun højre side der er sådan, intet med den venstre. Og begge sikringer bagpå receiveren er intakte.

Kan en grundig rensning løse dette? Eller kan det være noget med selve forforstærkerdelen, som der er galt med?

Mvh Dennis.
beodude

Re: Technics SA-5170K receiver højre side har besvær.

Indlægaf cdp » tors 24. dec 2015 14:58

Hej Dennis..
- mit bud er en svigtende transistor eller driver, hvis den udviser samme fejl konstant..
Prøv at tilslutte en par headphones og se om det er ens.. hvis for/eff. forstærker var delt, kunne du nemt lokalisere hvor fejlen lå.
Hvad sker der hvis du slår højtt. fra og skruer godt op, og derefter tilbage til alm. lytte niveau og kobler højtt. på igen ?
Obs: dårlige forbindelser er "følsomme" for mekanisk påvirkning..
Kun et bud herfra - og God jul
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf beodude » tors 24. dec 2015 15:51

Den med headphones kan jeg ikke klare. Har ikke nogen af de store jackstik. Men undrere mig bare, at der var forskel på om jeg brugte radio eller aux. Men kan altid prøve med rengøring og kontaktrens og give alle bevægelige dele motion. Og så se om det hjælper på det. Så er der jo også lidt at lave her i juleferien :)
beodude

Indlægaf cdp » tors 24. dec 2015 17:42

- der findes en billig adapter fra minijack til Jack..
er der relætilkobling på udgangen, kan det også drille.. nogle kan med held renses, typisk forkullede kontaktflader - en prof skifter (hvis nødvendigt).
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf beodude » fre 25. dec 2015 20:07

Problemet er løst ser det ud til. Kærlighed var det eneste der skulle til. Og så lidt kontaktrens og motion :) Glemte kontaktrens ved nogle kontakter. Men det er allerede en helt ny receiver :) Det var vist mest autofm/mono og tape monitor knapperne der var problemet, for efter de fik en del motion, gik det faktisk i orden. Så de kontakter får nok lige en tur med kontakrens og mere motion. Så bliver den som ny. Og den anden som ikke var problemer med, har også fået renset de forskelllige steder og motioneret knapperne. Så har faktisk 2 perfekte SA-5170K receivere til at stå.
Føler næsten ham jeg fik dem af, burde have den ene tilbage. Fik jo kun den anden med gratis, da han troede den var defekt.
Og han er en meget flinker fyr, som også er meget glad for det gamle hifi. Specielt Technics.
beodude

Indlægaf beodude » fre 25. dec 2015 20:33

Men det er i hvert fald en meget velspillende receiver, og de 25 watt lyder altså virkelig af meget. Jeg er ikke kommet over 2 på volumeknappen endnu, da det ellers med sikkerhed ville genere mine naboer for meget :)
beodude

Indlægaf beodude » fre 25. dec 2015 20:42

Forresten jeg har læst mig til, at de pinol pærer der sidder i dem er 12 volts, men har ikke lige set noget med hvor mange watt de er på. Hvis nogen ved det ville det være lækkert. Overvejer at skifte de gule pærer ud med en anden farve, i den af receiverne som jeg beholder.
beodude

Indlægaf snod » fre 25. dec 2015 22:02

I SA-5160 sidder ifølge manualen 2 x 12,6V - 0,38A; måske er den der lig SA-5170?
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf jan_stevns » fre 25. dec 2015 22:35

Man daffer ned på bensintanken og håber de har andet end pølser i svøb .............

12 volt 5watt passer perfekt
jan_stevns

Indlægaf beodude » man 28. dec 2015 14:24

SA-5170 har 3 pærer til lyset. Har været rundt ved de forskellige som sælger den type pærer her i byen. Der kan jeg kun få den standard hvidgule. Vil gerne have grønne eller røde pærer :) Så må nok kigge på diverse bilgejls sider, efter dem med farve.
beodude

Indlægaf jan_stevns » man 28. dec 2015 16:54

Det tangerer da helligbrøde med grønt eller blåt lys i sådan en fætter .........

Billede
jan_stevns

Indlægaf beodude » tirs 29. dec 2015 12:50

Tror nu at grønt lys ville passe godt til min. Synes ikke det gule lys passer, sammen med det sorte kabinet.
beodude

Indlægaf Tonni » tirs 29. dec 2015 13:24

Hvad med lidt leg med en sprittush? Kan man ikke lide resultatet, vaskes det bare af pæren igen...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf beodude » tirs 29. dec 2015 13:40

Kunne man jo godt, men vil hellere bruge en pære hvor glasset eller dioden er grøn i forvejen. Tænker at det giver det pæneste resultat :)
beodude

Indlægaf snod » tirs 29. dec 2015 14:33

Tusch holder ikke så længe. Måske neglelak eller dette er bedre.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr