Pioneer A-80 forstærker problem

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Pioneer A-80 forstærker problem

Indlægaf Nehme » fre 29. jan 2016 19:21

Hej

Jeg har et problem med en Pioneer A-80 forstærker.
Når jeg tænder for den går der ca. 5-6 minutter inden udgangsrelæet klikker og lyd kommer fra højttalerne.
Det er ligesom en komponent skal varmes op før det giver signal til udgangsrelæet.
Visuelt er der ikke at se, hverken kolde lodninger eller andet.

De 4 store kondensatorer er blevet tjekket og ser ud til at virke.
Powerknappens lampe virker ikke?

Er der nogen herinde, der er oplevet det samme problem?

Tak.
Nehme

Lokalitet: Brønderslev

Re: Pioneer A-80 forstærker problem

Indlægaf spuncut » fre 29. jan 2016 20:12

Mon ikke bare at den er drevet i DCballancen?
Prøv at mål DC-spændingen på udgangen før relæet når der startes.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf snod » fre 29. jan 2016 20:19

Eller måske er kondensatoren i forsinkelseskredsløbet dårlig?
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Fredmarantz » fre 29. jan 2016 20:45

Forstærkeren tager lang tid om at stabilisere sig- og relæet slår til efter lang tid - (alt for lang tid).

-Det kunne være tegn på at noget "elektrolytværk" tager lang tid om at stabilisere sig....evt. i relækredsen (eller andetsteds)

- måske man skulle måle DC-balancen og se, hvor lang tid den tager om at lande omkring 0V +/- 50mV, hvis den altså overhovedet kommer der i nærheden. En DC-måling + evt. justering kunne være relevant.

Meget kan være galt - svært at skyde ind på....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Nehme » fre 29. jan 2016 20:57

Mange tak for alle indlæg.
Jeg vil i første omgang koncentrere mig om relækredsen for at se om der er dårlige kondensatorer. Det er højst sandsynligt at det er det der er galt.
Så vil jeg også udskifte de 2 power pærer. På skemaet ser det ud til at de er koblet til relæet.
Det er 18V 50mA pærer. Jeg har målt en DC spænding på 12 volts på disse pærer. Men jeg kunne kun finde 12v 40mA pærer hos min forhandler. Kan de bruges eller skal man have lige præcis samme værdier?
Nehme

Indlægaf møffe » fre 29. jan 2016 21:52

Prøv nu at tjekke for DC på udgangen FØR relæ. Det er oftest nemmest at komme til på de to spoler (L/R) der er i serie med signalet fra udg. Mål DC i forhold til stel.
Mere for at du ikke skal tosse rundt efter en selvopfundet fejl i relæ-kredsløb. :Skor:
Men selvfølgelig kan der også være fejl her.

Tjek også alle lodninger omkring store komponenter, typisk spændingsregulatore, efektmodstande transistorer, trimmere* relæ!, kabel og stikforbindelser og stelplan. Er den med fladkabler hvor lodning er forseglet med noget limgummilastigum, KAN DETTE GÅ HEN OG BLIVE SVAGT ELEKTRISK LEDENDE med alverdens fejlsymptomer i kølvandet....! (been there..)

* kan svigte periodisk. Med følgende DC-skred , eller for stor/lille tomgangs strøm til følge.

God arbejdslyst
møffe
møffe

Indlægaf møffe » lør 30. jan 2016 00:04

HOV foresten. Prøv med konens hårtørrer. Kan du ved opvarmning ned i det åbne apparat, med strøm på, afkorte opstartstiden væsentligt, er der med 90% sikkerhed for en eller flere dårlige lytter.

De tre bedste våben på radioværkstederene var kuldespray og hårtørrer -og 30 års erfaring.

møffe
møffe

Indlægaf Nehme » lør 30. jan 2016 00:09

Tak Møffe. Det lyder som en god idé med en hårtørrer.
Jeg har lige renset potentiometrene med elektronikspray og tændte forstærkeren. Jeg kunne tælle til 10 så klikker relæet. Men jeg har endnu ikke prøvet med højttalere på. Det er så sent nu, så jeg prøver igen i morgen.

Tak for hjælpen og godnat.

PS. Jeg melder tilbage med hvad der sker.
Nehme

Indlægaf acj1980 » lør 30. jan 2016 01:33

møffe skrev:HOV foresten. Prøv med konens hårtørrer. Kan du ved opvarmning ned i det åbne apparat, med strøm på, afkorte opstartstiden væsentligt, er der med 90% sikkerhed for en eller flere dårlige lytter.

De tre bedste våben på radioværkstederene var kuldespray og hårtørrer -og 30 års erfaring.

møffe

Den med hårtørren kan ALTID bruges, selv på 60 år gamle apparater, det slår aldrig fejl, jeg siger det samme rent erfaringsmæssigt som i andre, protection fejl kan være gyselige da det skal være præcist, jeg hælder også til at det kan være dårlige lytter i sikringskredsløbet, det er set før.... med held

Alex
acj1980

Indlægaf Kberg » søn 31. jan 2016 19:42

Hvis ikke jeg husker helt galt sidder der 1 stk. bipolar-lyt, tæt på relæet....som meget ofte bliver træt. Tjek lige den ;-)

Mvh og go søndag

FrankK
Kberg

Lokalitet: Kerteminde

Indlægaf Nehme » søn 31. jan 2016 19:44

Tak Frank. Jeg kigger lige på det.
Nehme

Tilbage til Vintage transistor-udstyr