Hvad renser i kontakter etc. med.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf rasmuzzen » man 8. aug 2016 21:18

Jeg har næsten lige fundet denne side, dejlig for en gammel semi HiFi nørd som mig, nå nu til spørgsmålet. Hvad bruger i til at rense kontakter/potmetre/relæer med ?.

Jeg har set indlæg hvor der er brugt WD40, er det i orden ?.

Har fået en Onkyo Integra A 8700, brugte to produkter fra biltema, et kontakt rense middel og et smøremiddel.

http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Ovrig ... 000022283/
og
http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Ovrig ... 000037713/
Det har virket fint.

MVH
Onkyo Integra A 8700, Onkyo D77B, MINIPOD MK3, 2 x Luxman Avance Z501 (står standby). Onkyo CP1055, DENON PRA-1100
rasmuzzen
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 07 aug 2016
Geografisk sted: Roskilde
Lokalitet: Roskilde

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf jac65 » man 8. aug 2016 21:30

WD40 laver også en contact cleaner, den har jeg brugt. Virker fint! Ortofon anbefaler faktisk WD40, som kontaktrens.
Senest rettet af jac65 tirs 9. aug 2016 10:15, rettet i alt 1 gang.
jac65
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 25 okt 2014
Lokalitet: 9000 Aalborg

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf spuncut » tirs 9. aug 2016 00:06

Velkommen til :thumbsup:
Jeg bruger følgende procedure når jeg virkelig gi'r den gas:
Blæs løst skidt og møj væk med trykluft.
Kontakt 60 under kraftig aktivering af kontakten/potmeteret.
Lad kontakt 60 virke en times tid.
Skyld efter med lugtfri petroleum fra en passende sprøjteflaske.
Petroleum blæses væk med trykluft.
Tørring/fordampning af petroleum ved høj temperatur fx. solskin.
Smøring med WD40.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf beodude » tirs 9. aug 2016 09:20

Jeg har en dåse valvoline kontaktrens, som jeg bruger med fint resultat.
Dog går der lidt tid, før lugten fra det går væk :)
beodude
 

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf rasmuzzen » tirs 9. aug 2016 19:07

Tak, syntes ikke at huske at kul som der er i potmetre er helt glad for evt. smøremiddel som der kan være i eks. WD40, jeg har ikke kunnet finde dette WD40 hvis det ikke bare er det der ligger alle steder-

MVH
Onkyo Integra A 8700, Onkyo D77B, MINIPOD MK3, 2 x Luxman Avance Z501 (står standby). Onkyo CP1055, DENON PRA-1100
rasmuzzen
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 07 aug 2016
Geografisk sted: Roskilde
Lokalitet: Roskilde

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf spuncut » tirs 9. aug 2016 19:18

Det tror jeg såmen ikke at man skal være så bange for. Er der nogen der skriver noget andet?
wd40-multifunktionsolie-nwgjo6avdrz0mtmn2buria-.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf jac65 » tirs 9. aug 2016 19:40

Jeg bruger den der hedder WD40 contact cleaner, fåes i Bauhaus. Hvis du vil gå all-in på det, er det bedste nok Kontaktrens, hvor du køber den der hedder kontaktrens 60 og kontaktrens WL til henholdsvis rensning, smøring osv. Muligvis en tredje også kontakt 61 som forebygger! Så grundigt har jeg ikke haft behov for, men det skulle være godt.
jac65
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: 25 okt 2014
Lokalitet: 9000 Aalborg

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf Helikon » tirs 9. aug 2016 20:33

Denne her er super,
kontakt chemie vaseline 701, den fås hos Elektronik Lavpris for ca. 100,-
I min tid i Dansk audio teknik i Århus brugte vi det til knasende fadere i mixere, og potmetre i guitarforstærkere, de tælles i hundredevis af stk. blev støjfrie. Det fungerer fremragende.

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf Henrik B. » fre 3. feb 2017 03:48

Brug ALDRIG WD40 i kontakter! WD40 er generelt et SKOD produkt. Det eneste det du'r til, er som rustløsner og til at shine plast op med - intet andet!

Kommer man det i relæer på elektronikgrej, er der stor risiko for, at man ødelægger relæet.

M.v.h.
Henrik B.
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 29 maj 2015
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf evox » fre 3. feb 2017 09:18

jac65 skrev:Jeg bruger den der hedder WD40 contact cleaner, fåes i Bauhaus. Hvis du vil gå all-in på det, er det bedste nok Kontaktrens, hvor du køber den der hedder kontaktrens 60 og kontaktrens WL til henholdsvis rensning, smøring osv. Muligvis en tredje også kontakt 61 som forebygger! Så grundigt har jeg ikke haft behov for, men det skulle være godt.

Jeg har 60/WL/61 kombi'en. Købte på et tidspunkt en færdigpak med alle 3 i.
Det virker rigtig godt syntes jeg
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf Sorenki » fre 3. feb 2017 12:35

Helt overordnet vil jeg sige at man normalt anvender 2 midler:
en kontaktrens uden smøring, man bruger til knapper.
og en kontaktrens med smøring man bruger til potmetre og fadere.

Nogle gange kan man så tage smøringen ud seperat så man bruger kontaktrens uden smøring på både knapper og potmetre, men så eftersmører potmetrene.

Jeg bruger Kema EL-k80 som min kontaktrens uden smøring - potmetre får så et skud enten EL-K80S som er kontaktrens med smøring eller Tri-flow som er et smøremiddel.

Jeg har aldrig brugt WD-40 selv, af den årsag at jeg ikke ved hvor meget der er i og hvad den efterlader efter fordampning - jeg vil ikke sige at man ikke må, blot at jeg har fravalgt at prøve. Den eneste undtagelser er persillehakkeren i Tunere, hvor Tube-Mania lavede en glimrende gennemgang af hvordan man kan løse at ens tuner ikke er kanalfast med en dråbe wd-40, det helt rigtige sted.

De midler jeg bruger fordamper hurtigt, og så er jeg tilfreds - de skal jo bare virke i en kort periode og så ellers være væk. Ligeledes skal den smørelse der efterlades være så mild som mulig for samtidig at give den ønskede smøring.

Jeg har også haft gode erfaringer med Kontakt60, selvom flere og flere nævner at have oplevet problemer har jeg selv været skånet (men en af årsagerne til at jeg ikke bruger det længere er netop et ønske om at formindske risikoen for at opleve problemer i fremtiden).
Deoxit har jeg også brugt, men priserne på det er så høje at det ikke er mit primære middel ;)

Held og lykke!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf spuncut » fre 3. feb 2017 14:19

Der findes ikke et middel som bare, på magisk vis, gør det der skal til og om det ene er bedre end det andet skal jeg ikke kloge mig på. Der findes dog tre kategorier af midler og det er vigtigt at de anvendes til den proces de er tænkt til:

1.Korrosion og oxyd opløser:
Kontakt60, (måske Deoxit).

2. Rense og affedtnings midler:
Kontakt WL, Petroleum, Kema EL-80, Rensebenzin, vand m.m.

3. Korrosionsbeskyttelse og smøremidler:
Kontakt 61, WD40, Kontakt 88 Sprühöl, Kontakt 701 Vaseline Spray, Super Lube m.m.

Ovenstående punkter skal ses som sammenhængende processer. Startes der med punkt 1 så skal man også gennemføre punkt 2 og 3, idet man kan ikke behandle med et ætsende middel (Kontakt60) og forvente at det blot forsvinder af sig selv. Kontakt60 er et fantastisk middel til at opløse ir og oxydering, men det skal fjernes efter endt behandling ellers kan det være skyld i ætseskader på fx. printbaner. Punkt 2 fjerner fedtstoffer (gammel tobak og mados samt overskydende kontakt60), men også den smøring som skal beskytte mod oxydering fremover. Har man derfor brugt et middel fra kategori 2 er det vigtigt at der sluttes af med et smøremiddel fra kategori 3.
Man kan altså vælge at tage den helt store tur og gennemføre alle 3 punkter eller nøjes med affedtning og fornyelse af smøring. Har man derimod kun mod på et hurtigt fix, bør man holde sig til produkter fra kategori 3 idet disse ikke kan medføre nogen skader.
MVH Henning
Senest rettet af spuncut fre 3. feb 2017 14:36, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf Sorenki » fre 3. feb 2017 14:35

spuncut skrev: Punkt 2 fjerner fedtstoffer (gammel tobak og mados samt overskydende kontakt60), men også den smøring som skal beskytte mod oxydering fremover. Har man derfor brugt et middel fra kategori 2 er det vigtigt at der sluttes af med et smøremiddel fra kategori 3.


hej Henning, jeg spørger lige ind her, fordi det virker til at tale imod, hvad jeg ellers er blevet fortalt:
Bør man ikke skelne mellem Kontaker (trykknapper og vippekontakter) og så potentiometre og fadere, når det kommer til hvorvidt punkt 3 er nødvendig?
Jeg har det indtryk at smørelse kun var relevant for potentiometre og fadere? men jeg har kun hjemmel i de retningslinjer jeg har samlet sammen igennem årene, og er absolut ikke en autoritet her ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf spuncut » fre 3. feb 2017 15:06

Hej santashooter
Du har helt klart en pointe, da det jo kommer an på hvilket metal (relæ)kontakten er lavet af. Er metallet af sådan en beskaffenhed at det ikke kan oxydere (guld, platin) er smøring ikke tilrådelig da smøringen blot vil binde støv. Er kontakten af et metal der kan oxydere (kobber, bronze, sølv) må man overveje om støvbinding eller oxydering er det største problem. Er det en kontakt eller et relæ med kun små åbninger er støvbinding næppe et problem. Er det en åben omskifter med bronzekontakter i en lukket forforstærker er der sikkert heller ikke problemer med støv. Sidder omskifteren derimod i en integreret forstærker, hvor varmeudviklingen kræver luft, og dermed støv, -cirkulation kan smøring af kontakterne vise sig problematisk. Det må være op til en vurdering i hvert tilfælde og forøvrigt bør man aldrig smøle med smørringen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvad renser i kontakter etc. med.

Indlægaf Sorenki » fre 3. feb 2017 15:39

spuncut skrev:Hej santashooter
Du har helt klart en pointe, da det jo kommer an på hvilket metal (relæ)kontakten er lavet af. Er metallet af sådan en beskaffenhed at det ikke kan oxydere (guld, platin) er smøring ikke tilrådelig da smøringen blot vil binde støv. Er kontakten af et metal der kan oxydere (kobber, bronze, sølv) må man overveje om støvbinding eller oxydering er det største problem. Er det en kontakt eller et relæ med kun små åbninger er støvbinding næppe et problem. Er det en åben omskifter med bronzekontakter i en lukket forforstærker er der sikkert heller ikke problemer med støv. Sidder omskifteren derimod i en integreret forstærker, hvor varmeudviklingen kræver luft, og dermed støv, -cirkulation kan smøring af kontakterne vise sig problematisk. Det må være op til en vurdering i hvert tilfælde og forøvrigt bør man aldrig smøle med smørringen.
MVH Henning

Hej Henning - tak for den logiske forklaring - det giver en rigtig god forståelse for do's and don't's :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 90 gæster