Tungsram RT-6000

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tungsram RT-6000

Indlægaf krog » tors 27. okt 2016 22:05

Godaften!
Har netop i dag anskaffet mig en Tungsram RT-6000 i en genbrugs.
Det er en ordentlig klods af en receiver, vejer godt 15 kg, sort og med grønt skalalys.
Såvidt jeg kan se er den fint bygget op. Med en stor trafo og 2 lytter på hver 10.000 uf.
Alt kabinet inkl knapper er udført i stål.
Det er meget svært at finde noget om den. Såvidt jeg kan læse mig frem til er den enten 2x35w eller 2x49w. Strømforbrug på 330w.
Nogen der kender noget til denne fine dame?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
krog

Lokalitet: Svendborg

Re: Tungsram RT-6000

Indlægaf alfatron » tors 27. okt 2016 22:25

Den gemmer godt nok sine oplysninger, for det eneste jeg har fundet var en annonce på dba på en tilsvarende receiver, her var den opgivet til 2x35watt, det forekommer mig lidt for svagt hvis dens samlede forbrug andrager til max 330watt, ca halvdelen af det er ren varme, resten effekt delt igen med to, så vil regne med den nok nærmere har 2x60watt eller endnu højere, også efter dømme udfra vægten
alfatron

Indlægaf evox » tors 27. okt 2016 22:39

I Hifi-revyen fra 79' står den rigtig nok til 2x35watt og en nypris på 3265.-
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Indlægaf alfatron » fre 28. okt 2016 00:11

Det er langt fra første gang at de i Hifi-revyen er ude på det dybe, kig evt årgang 78 under receivere der starter med S og T :lol: :lol: :lol:
alfatron

Indlægaf krog » fre 28. okt 2016 00:12

Står der andet om den? Har lyttet lidt til den og umiddelbart er det en ganske udemærket lyd den har. Meget "luftig" og meget overskud
krog

Indlægaf alfatron » fre 28. okt 2016 01:26

Der findes en fin side hvor en super flink gut har digitaliseret hele samlingen af hifirevyen og hifi årbogen, siden hedder worldofhifi.dk

din Tungsram er på siden her http://worldofhifi.dk/?page=galleries&a ... _revyen-79)&img=183

på siden før din findes den lidt mindre version der hed T3535, det var den der blev fremstillet i Danmark hos det gamle Arena/3F
venligst
Alex
alfatron

Indlægaf Torben » fre 28. okt 2016 01:51

Hej !
Jeg havde en Tungsram kassette båndoptager - jeg har haft Nakamichi & Revox men ´den der Tungsram kassette vae jeg meget glad for!
Jeg tror jeg har en brochure over de ting der kom frem under navnet Tungsram - vil prøve at finde den!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf krog » lør 29. okt 2016 23:25

Tak for linket og info, sjovt at se annoncen og de andre populære produkter fra " dengang".
Og torben, det kunne være sjovt at se brochuren du omtaler.

Lidt flere indtryk...Den er kæmpe stor rent fysisk. Den er noget bredere end gennemsnitligt hifi og meget dyb. Sådan at den ikke kan stå i mit hifi rack
Den har en måske 4 mm tyk stålfrontplade, tunerens hjul er vægtet, de andre hjul og kontakter føles super solide, foran tunerskalaen er monteret en tyk glasplade som man dog kan tage af nemt, inde bagved er stemningsfuldt grønt skalalys. Den er udstyret med DIN stik som er lidt et minus synes jeg men har heldigvis nogle omformerstik. Alt i alt en virkeligt flot sag om end lidt klodset i det. Nærmest uden ridser.

Har hørt den med nogle Tandberg tl1807 højttalere og sammenligner med en Pioneer sx450 receiver. Pioneeren spiller virkelig flot med Tandberg specielt i mellemtonen og diskanten der er meget åbne og virkelig synger, hvor bunden dog kan blive lidt udefineret og slap. Med Tungsram var det lige omvendt. Meget stram, defineret og kontrolleret bas selv ved høj volume men mere lukkethed i mellemtone og diskant. Det var måske mere tæmmet. Lydbilledets små detaljer står mere tydeligt frem og stereo effekten er mere sikker her. Men det lød nogle gang knap så sammenhængende. Nærmest lidt monitor agtigt hvor det ofte lød som om instrumenterne var skildt for meget fra hinanden. Plus den "glød" i lyden som Pioneeren får frem i lyden fx ved fede guitarsoli ala David Gilmour var en smule fraværende hos Tungsram. Men jeg tror det har rigtigt meget med højttalervalg at gøre hvor mine Tandberg nok bedst kan lide en mindre forstærker. Så frem med Pioneer kasserne og så ser vi hvad det kan sammen :-)
krog

Indlægaf alfatron » søn 30. okt 2016 20:14

DIN stik var jo beregnet på et Europæisk salg helt uden tvivl, jeg havde selv en flot Dux Ta12000 fra Philips´s sound project periode der i sidst i 70erne, her var det også gennemført høj Japansk kvalitet helt ned til mindste detalje, meeen den var også bestykket med Din stik til ausio in/out samt Din højtaler stik som vi huser B&O brugte, man kan dog sagtens købe eller lave adaptorstik, så større er problemet såmændt ikke ;-).

Jah man kan nemt komme ud og svømme hvis man vil vælge side ;-) der er jo forskel på hvordan man bygger sin tonekontrol op, og det kan jo give et anderledes lydbillede af hvad man er vant til ved den forstærker man plejer at lytte til :-) men det er jo charmen, jeg er i øvrigt glad for du synes så godt om de Tandberg 1807, dem er man bestemt ikke helt galt i byen med :-)
alfatron

Indlægaf krog » søn 30. okt 2016 21:59

Ja det er helt sikkert en stor del af charmen og tiltrækningskraften ved alt det her dejlige gamle grej. For en del år tilbage var jeg på evig vintage hifi jagt på loppemarkeder og genbrugsbutikker og det var altid spændende at høre de store/små forskelle der nu var. En af de flotteste sæt jeg fik fat i dengang var Luxman L-80V / T-88V, med flotte trækabinetter og champagnefront. Lyden var udemærket men solgte dem (alt, alt for billigt) i min iver efter at prøve andet af. Den fortryder jeg lidt at gå af med bare på grund af looket. Ellers var det Luxman L-10 med dual mono opbygning som jeg var mest glad for og senere havde jeg gode stunder med Luxman LV-103u med rør i forforstærkeren. De to forstærkere kunne virkelig noget synes jeg. Men det måtte videre, det var jo ved salg at jeg kunne finansiere mine næste køb :-)

Apropros 1807erne, jeg kan love dig for at jeg er glad for dem :-) det er de rene herligheder. Har fået lytter til en masse plader, som har samlet støv - det har vækket min interesse for vinyl igen, så det er rigtigt skønt. Fik også lige lyttet til dem med Tandberg TR200 receiver og det er helt sikkert ikke tosset - men synes nu stadig at Pioneeren gør det bedst. :Thumpsup: Den kan et eller andet specielt med de højttalere, som de andre slet ikke formår.
krog

Indlægaf alfatron » man 31. okt 2016 15:53

Ak det kære gamle luxmann var ikke værst, det var i klasse var det, men desværre synes jeg de tabte både terræn og pusten op igennem 80erne og senere, den forstærker du havde med rør, var det den model hvor man kan se de to rør på fronten?
alfatron

Indlægaf krog » man 31. okt 2016 17:02

Kender mest til det ældre så det ved jeg ikke så meget om, men det er da den historie man hører. Ja det er lige præcis den luxnan
krog

Indlægaf alfatron » man 31. okt 2016 18:31

Uhh dén model skal jeg vidst ikke sige noget om, ellers får jeg nok bare på puklen fra de der er Luxmann fan, vi havde på det værksted hvor jeg var i lære dem inde og vende, og der blev ikke talt særlig pænt om dem, jeg har selv haft fingrene i modellen, intet nævnt og intet glemt ;-) men den positive ting var da at man anvendte to stk trioder og havde fra fabrikken sørget for at det var den modsatte triode sektion der blev brugt, så når de var slidt op, byttede men dem bare om, så lidt smart er det da, ... forudsat at rørsoklen ikke var smuldret væk pga varme
alfatron

Indlægaf krog » tirs 1. nov 2016 11:49

Hehe interessant at høre, lyd er jo heldigvis subjektiv og fortidens (lyd)minder kan være ret romantiske.
Jeg husker lyden som meget behagelig og blød med mine daværende dali højttalere. Men den endte alligevel med at blive solgt så der har måske nok været noget der ikke var helt på plads :-)
krog

Indlægaf KlausM » tirs 1. nov 2016 12:50

alfatron skrev: men den positive ting var da at man anvendte to stk trioder og havde fra fabrikken sørget for at det var den modsatte triode sektion der blev brugt, så når de var slidt op, byttede men dem bare om, så lidt smart er det da, ... forudsat at rørsoklen ikke var smuldret væk pga varme

Jeg synes at du får det til at lyde, som det er en rør-bestykket receiver??

Billede

Ligner det ikke udgangstransistorer, der sidder i den bag gitteret? Er det så i forforstærkerdelen, der er rør?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr