Marantz 2015 FM tuner IC

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 2015 FM tuner IC

Indlægaf Sorenki » ons 28. dec 2016 17:23

Hej Folkens
Julen har bragt velsignede ting til indre Frederiksberg.
jeg har (foruden den Luxman L-120a jeg har omtalt i en anden tråd, og en Rotel RX-802) skaffet mig (endnu) en Marantz 2015.
Dette eksemplar står eksemplarisk ( :oops: ) i forhold til stand, dog stod den med udloddet og manglende Sanyo 3311 IC på tuner-boardet.
Men da jeg havde en død donor, blev den loddet fra min lig-unit til den 'nye' her i går aftes.
Med lidt visuel hjælp fra fra FredMarantz mht til orientering (udlodningen af 3311 var nemlig sket forinden afhentning, og med mangelfuld dokumentation :oops: :? ).

Spørgsmål 1:
jeg bemærkede at der er en væsentlig forskel i stereo balancen på FM (med fuld stereo og midterpunkt på tuner-skalaen) og det virker simpelthen som om højre kanal spiller laverer (og mindre dynamisk) end den venstre.
AUX, Phono og Tape er helt snor-lige og uden denne forskel.
Jeg tror derfor min gamle Sanyo 3310 er defekt og jeg må skaffe en ny - hvad tænker I?

spørgsmål 2:
Billedet FredMarantz kunne hjælpe mig med viste en IC der var indklistret i, hvad der ligner bivoks.
I min doner var IC helt ren for nogen former for "indsmøring".
Min nye Marantz viser også klare tegn på at der har været anvendt bivoks til at indkapsle IC'en på boardet.
mit spørgsmål er her om, hvorfor? - er det en form for billig konform belægning? altså beskyttelse af IC for fugt/statisk elektricitet som de øvrige komponenter ikke er så følsomme overfor? - eller er det noget sonisk, og kunne denne mangel, (der er intet i apparatet nu, nemlig) være årsag til problemet i spørgsmål 1?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Re: Marantz 2015 FM tuner IC

Indlægaf tctla » ons 28. dec 2016 18:26

I min service-manual står der LA3310 og ikke LA3311 som stereo-dekoder IC.
Muligvis gør det ingen forskel.
Du kan jo prøve, at tage nogle målinger på IC'en, før du skrotter den.
Det er jo rimelig simpelt med et digital multimeter og vedhæftede diagram, at måle jævnspændingerne på IC'et.
Det vil måske give nogle fingerpeg om problemets årsag.
Meget bedre er det, hvis man har et oscilloskop ved hånden.
På ben 10 & 11 kommer Højre & Venstre kanal ud af IC'et for at gå gennem lavpas-filtre og ind i forforstærkerne på ben 7 & 5.
Det forstærkede signal forlader IC'et på ben 8 & 6 og går videre til funktions-vælgeren i radioen.
Som du ser, passerer signalet 2 elektrolytter i hver kanal, og hvis du har lavere output i højre kanal, kan kondensatorerne C156 & C169 altså være værd, at tjekke.
Har kondensatorerne mistet deres kapacitet, vil det give præcis dette problem.

LA3310 KAN være defekt, og er ikke nem at skaffe.
Som 100% erstatning kan anvendes NTE1230, se vedhæftede.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Marantz 2015 FM tuner IC

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. dec 2016 22:15

santashooter skrev:Billedet FredMarantz kunne hjælpe mig med viste en IC der var indklistret i, hvad der ligner bivoks.
I min doner var IC helt ren for nogen former for "indsmøring".
Min nye Marantz viser også klare tegn på at der har været anvendt bivoks til at indkapsle IC'en på boardet.
mit spørgsmål er her om, hvorfor? - er det en form for billig konform belægning? altså beskyttelse af IC for fugt/statisk elektricitet som de øvrige komponenter ikke er så følsomme overfor? - eller er det noget sonisk, og kunne denne mangel, (der er intet i apparatet nu, nemlig) være årsag til problemet i spørgsmål 1?

Jeg skal ikke kunne sige det endegyldigt, men jeg kunne godt forestille mig, at man ved denne "indsmøring/indkapsling" i voks kan forhindre, at benene oxiderer (fugt - som du selv er inde på) og eller der gror små støv- og snavsbaner mellem benene (på IC'en !!), så der sker overgang evt. kortslutninger mv. Voksen må være ikke-ledende. Jeg synes næsten ikke, at det kan være pga. resonanser, som man med dette vil forhindre - men....hvad ved jeg?
Jeg har set dette voksindkapslingsfænomen flere gange - især på Marantz-udstyr fra den fede periode. De 2 2252'ere, som jeg sidste år - eller var det forrige, har bragt til live, havde også denne voksindkapsling af den famøse Stereo-dekoder-IC (HA-1156). Lækkert ser det ikke ud, men der er måske den dybere mening med det. Jeg fjernede det på de to 2252'ere. Så må vi jo håbe, at der ikke bliver vrøvl efterfølgende med overgang og andet skidt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Tilbage til Vintage transistor-udstyr