Julen har bragt velsignede ting til indre Frederiksberg.
jeg har (foruden den Luxman L-120a jeg har omtalt i en anden tråd, og en Rotel RX-802) skaffet mig (endnu) en Marantz 2015.
Dette eksemplar står eksemplarisk (

Men da jeg havde en død donor, blev den loddet fra min lig-unit til den 'nye' her i går aftes.
Med lidt visuel hjælp fra fra FredMarantz mht til orientering (udlodningen af 3311 var nemlig sket forinden afhentning, og med mangelfuld dokumentation

Spørgsmål 1:
jeg bemærkede at der er en væsentlig forskel i stereo balancen på FM (med fuld stereo og midterpunkt på tuner-skalaen) og det virker simpelthen som om højre kanal spiller laverer (og mindre dynamisk) end den venstre.
AUX, Phono og Tape er helt snor-lige og uden denne forskel.
Jeg tror derfor min gamle Sanyo 3310 er defekt og jeg må skaffe en ny - hvad tænker I?
spørgsmål 2:
Billedet FredMarantz kunne hjælpe mig med viste en IC der var indklistret i, hvad der ligner bivoks.
I min doner var IC helt ren for nogen former for "indsmøring".
Min nye Marantz viser også klare tegn på at der har været anvendt bivoks til at indkapsle IC'en på boardet.
mit spørgsmål er her om, hvorfor? - er det en form for billig konform belægning? altså beskyttelse af IC for fugt/statisk elektricitet som de øvrige komponenter ikke er så følsomme overfor? - eller er det noget sonisk, og kunne denne mangel, (der er intet i apparatet nu, nemlig) være årsag til problemet i spørgsmål 1?