JBL L-110 er originalt med basenhederne med typenummer LE111A, der har
sorte membraner.
Hvis man ser på hvordan JBL valgte at udforme højttaler-grill'en/-stoffet på L-110 kan man også let indse dette: Stoffet er stort set gennemsigtigt og viser alle enhederne, selv om det er monteret (og hvide membraner ødelægger jo helt denne design-feature).
JBL 110.png
De basenheder, der har hvide membraner, er LE10h-1, som blev brugt i JBL L96.
LE111A og LE10h-1 er akustisk meget tæt på at være identiske (og JBL anbefaler selv at man bruger den anden, hvis man ikke kan skaffe den oprindelige).
Begge højttalere er fremragende (jeg foretrækker selv L-110 med "et mulehår" pga. 033-diskanten, som jeg synes lyder lidt "blødere" end 044'erne i L96, der har pådampet aluminium - men det er altså de
helt små marginaler, vi taler om her)
Emnet er iøvrigt behandlet i denne tråd:
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 557&t=7355 hvor Nillerviborg oplyser at de hvide membraner kan farves sorte uden skade for lyden, hvilket jo hjælper meget på det visuelle.
PS: Kanterne på de sorte L110'erne på DBA ser møre ud og der skimtes en revne i højre side, så der skal (utvivlsomt) nye kanter på. Få det nu gjort rigtigt, hvis du køber dem

.
Sælger har iøvrigt haft dem til salg på Facebook i nogle måneder nu (vist noget med det var hendes mands, som ikke er der mere...).
Af disse grunde burde de nok kunne handles ned, så der bliver råd til ny kanter indenfor prisen (3.000,-) som er fin for et par L110 i god stand.
EDIT - og nu jeg er igang mens den langhårede bader...
OBS: Kanterne på de hvide bas-enheder er forkerte - der har en væsentligt større "bølge" end de skal have. Det vil sige, at der har været en, som ikke havde den nødvendige viden eller respekt eller omhyggelighed, igang med dem...
Dem ville jeg lade stå!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.