af Klarskov » søn 24. jan 2021 01:03
Hej Otto.
Som his067 skriver kan du godt køre med ESL63 uden støvfilm, hvis du nøjes med at have strøm på dem, når du skal spille. Og det kan man sagtens, fordi de - i strid modsætning til ESL57! - lader meget hurtigt (under et par minutter) - og hvis der er frontstof på dæmper det også støvopsamlingen. Skulle de endelig samle for meget støv op kan man forsigtigt støvsuge fronten af panelerne. Bagsiden kan man også støvsuge, men på indersiden af elementets bagside sidder der et meget tæt nylonnet, som effektivt forhindrer støv i at komme ind i selve elementet. Så i modsætning til ESL57 er støv faktisk ikke det store problem med ESL63!
Støvfilmen sidder dog på en slags ramme. Den består af 4 plasticprofiler (plus nogle aluhjørner, der holder den sammen). Profilerne er flade på den side, hvor filmen (3-6µm mylar) klæbes fast med dobbeltklæbende tape og på den modsatte side har de en profil, der kan klemmes fast på den ramme, der bærer elementerne. (Det er meget tydeligt i servicemanualen, som his067 sender dig.) Jeg har set disse profiler til salg, men jeg kan desværre ikke finde linket p.t. - og som sagt: Det går an at spille uden. Desuden var de afsindig dyre!
Der er dog én ting, du skal være super opmærksom på: Den lim, Quad brugte til at fæstne statorerne til plasticrammen, forvitrer med tiden. Forvtringstiden er afhængig af de omgivelser, højttalterne har være placeret i. Megen fugt og hyppige temperaturskift øger forvitringen. Statorene er lavet af noget tyndt, tyndt prinpladelignenede materiale og det er limet med en slags kontaktlim til rammen. Når limen forvitrer - og bliver til støv! - slipper statoren rammen og en falder ind mod membranen. Det giver tydeligt hørbart overslag og huller i membranen. Tjek det ved at banke forsigtigt i hjørnene af elementerne med bagsiden af en f.eks. en skruetrækker. Du kan med det samme mærke, om statorerne er ved at slippe. Hvis det er tilfældet skal de repareres med det samme!!!! Du skal ikke spille med dem, før det er bragt i orden, fordi du risikerer at membranerne skal skifites. (Hvis de er løse skriv en pb så skal jeg prøve at forklare, hvordan man kan klare problemet uden at ødelægge elementet.)
Der skulle ikke være nogen ben i at lave en ny stofstrømpe til dem. Jeg har set mange forskellige varianter af stof, men ordinært akustisk gennemsigtigt højttalerstof er helt fint. Så vidt jeg kan gennemskue medvirker de senere versioner af stoffet ikke til dæmpning af højttaleren. De første versioner af frontstoffet var meget tykt, og jeg har en mistanke om, at det faktisk var med til at definere udstrålingsmønstret, men - som sagt - jeg tror ikke de gælder de seneste versioner.
Jeg har renoveret gud ved hvor mange ESL63 højttalere - og skiftet membran på endnu flere elementer, så du er meget velkommen til at spørge om løst og fast (også gerne via pb). Det var vældig skægt, mens det stod på, men på et tidspunkt blev jeg dog træt af dem, så for flere år solgte jeg hele mit reservedelslager. Jeg kan derfor ikke bistå med reservedele, men meget gerne med den smule knowhow jeg måtte have.
Vh
Hans Jørgen