High level input til en subwoofer med linje-indgang

Rosinen i pølseenden

High level input til en subwoofer med linje-indgang

Indlægaf his067 » fre 12. feb 2021 19:11

Jeg har en Audiovector M3 subwoofer stående som jeg gerne vil prøve sammen med mine ML Vantage, som måske lige mangler det aller-allersidste pift i bassen. Men hvordan gør jeg det? Audiovectorene har kun line-level single-ended input mens min forstærker kører balanceret. Det smarteste jeg kan forestille mig er at køre et nedtransformeret højttaler-signal ind i dem. Men kan man det? kan det laves med to modstande som spændingsdeler eller skal der mere til?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: High level input til en subwoofer med linje-indgang

Indlægaf dfms » fre 12. feb 2021 20:20

speaker_to_line.gif

ba8d9705f868e90149e2a9fa1742ad67.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf his067 » fre 12. feb 2021 20:47

Hvor mange watt skal modstandene være?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf dfms » fre 12. feb 2021 20:56

De behøver ikke være så store, men du nogle 1W er du på den sikre side.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf his067 » fre 12. feb 2021 21:00

:cool1:
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf KenRas » lør 13. feb 2021 08:21

Nu har du ikke nævnt hvilken forstærker du bruger i dette setup, men hovedtelefon udgangen på de fleste forstærkere sidder parallelt med højttalerne og her er spændingen allerede reduceret. Kan du ikke bruge den? Jeg ved godt til kræver en tilslutning på fronten af forstærkeren, men det var en nem mulighed tænker jeg.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Langkjaer » lør 13. feb 2021 08:35

Hvis din forstærker har tape tilslutning, så er der hertil også en rec out. Dette kan du bruge til din sub, forudsat din sub har eget delefilter. Eneste udlempe er at hvis du skifter kilde på din forstærker, så skal du også skifte til samme kilde på rec out.
Langkjaer

Indlægaf KenRas » lør 13. feb 2021 11:48

Langkjaer skrev:Hvis din forstærker har tape tilslutning, så er der hertil også en rec out. Dette kan du bruge til din sub, forudsat din sub har eget delefilter. Eneste udlempe er at hvis du skifter kilde på din forstærker, så skal du også skifte til samme kilde på rec out.

Den tænkte jeg også først på, men problemet med Rec Out er at den sidder før volume kontrollen :(
Men hvis man kan lide masser af bas, sååååååe :Skor:

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Langkjaer » lør 13. feb 2021 12:13

...er det ikke det his067 søger...:-)

Good point.
Senest rettet af Langkjaer lør 13. feb 2021 12:52, rettet i alt 1 gang.
Langkjaer

Indlægaf his067 » lør 13. feb 2021 12:29

Der selvfølgelig nogle praktiske overvejelser som skal tages med:
Pladespiller og forforstærker (Benchmark) står relativt langt fra kraftforstærkerne: Hvis jeg havde kørt ubalanceret havde det været en indlysende løsning at splitte signalet ude ved højttelerne, men da forforstærkeren er tilsluttet til kraftforstærkeren med 10 meter balanceret kabel, og kraftforstærkeren står lige bag højttalerne er det ikke en løsning jeg har tiltro til.
Ydermere, ønsker jeg at undgå at dublere forbindelsen imellem for- og kraftforstærker: der ligger nok kabel på gulvet langs væggen allerede. Af samme grund er det et no-no at bruge hovedtelefonudgangen. Kenneth har allerede påpeget problemet med at bruge rec out (jeg prøvede den løsning for omkring et år siden hvor jeg havde en Beomaster 6000 sat op i biblioteket: Det gav en del bulderbas...).
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf kbekke » lør 13. feb 2021 18:35

Måske du kan bruge en Splitter som f.eks. denne:

https://www.img-stageline.com/products/ ... r/lsp-102/

Hvad med at forbinde forforstærker og splitter med XLR og placere denne centralt ved subwooferen?

Herfra kan du vel forbinde til subwoofer med et XLR > RCA kabel og linke videre til dine effektforstærkere med alm. XLR kabel?

ps - kender ikke produktet i praksis
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf his067 » lør 13. feb 2021 18:55

Det lyder som en god ide/ideel løsning, den der....
Brugeravatar
his067
Redaktør

Tilbage til Højttalere