Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Rosinen i pølseenden

Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf Rumpenissen » lør 26. jun 2021 14:25

Kære Vintage venner.

For omkring 40 år siden lavede jeg en kopi af IMF Reference Monitor mk IV med det lækreste delefilter. Den var bestykket med de gamle kendte KEF B139, KEF B110, Celestion HF1300 og Celestion HF2000.
De var store og tunge. Og spillede jo den lækreste bas. Jeg blev hurtigt fan af transmissionslinje princippet.
Desværre synes jeg resten af lydbilledet var temmelig rodet. Stemmer, diskant og specielt detaljer blev noget mudret sammen, synes jeg.
For 25år siden synes min kone at de fyldte alt for meget (0,5m * 0,5m * 1.0m), og kabinetterne blev kasseret. Jeg beholdt delefilter og enheder, og har nu kun delefilter og 2 B139 tilbage.

Grunden til jeg skriver dette indlæg er, at jeg er blevet lun på at genanskaffe et sæt transmissionslinje højttalere. Men nu i en smallere og mindre TDL model. Nærmere bestemt en TDL Studio 4. Den benytter en nyere version af B139, hvor membranen ikke længere er lavet af flamingo. Og en mellemtone de ser ud som en B110 og en diskant jeg ikke kender. Altså kun 3 vejs.

Er der en af jer der har lagt øre til disse gamle klenodier, og kan fortælle mig, om de overhovedet er værd at kaste penge efter? Jeg er lidt afskrækket af den mudrede lyd fra min tidligere IMF'ere.

Venlig hilsen
Thomas
QUAD ESL-63, STAX SR-44, QUAD 33, FM3, 303, 34, FM4, 306, 405-2. Hafler DH-200. Sentec 8 serie, ACM-1.
Linn Basik m. Akito arm, Ortofon MC200, M20 FL Super, Sumiko Blue Point Special EVO III.
Brugeravatar
Rumpenissen
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24 aug 2015
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Allerød

Re: Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf Dan63 » lør 26. jun 2021 15:28

Hej Thomas.

Jeg har desværre ikke lagt øre til TDL's transmissionline. Nu hvor du har set dig lun på dem, har du så ikke mulighed for et lyt et sted inden du evt. køber?
Noget andet, det er muligt at min hørelse er dårligere end din, men jeg kan ikke genkende at IMF RSPM Mk4 skulle være så mudrede i lydbilledet, som du beskriver.
Kan du huske hvilken forstærker du brugte med dem?

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf Rumpenissen » lør 26. jun 2021 15:39

Hej Dan

Tak for dit svar :)
Jeg brugte mest Hafler DH200 og Lensley Hood klasse A med kun 15W.
Men begge spillede dem flot op.
Det kan sagtens være det var andre led i min hihi kæde dengang i start 80’erne der var svage.
Jeg tror jeg vil prøve at give TDL’erne et lyt.
Det er underligt at der formodentlig ikke er så mange TDL’ere i brug i vintage verdenen.
Jeg troede det enten skyldes størrelsen, den høje pris eller simpelthen at lyden ikke tilfredsstiller så mange.

Venlig hilsen
Thomas
QUAD ESL-63, STAX SR-44, QUAD 33, FM3, 303, 34, FM4, 306, 405-2. Hafler DH-200. Sentec 8 serie, ACM-1.
Linn Basik m. Akito arm, Ortofon MC200, M20 FL Super, Sumiko Blue Point Special EVO III.
Brugeravatar
Rumpenissen
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24 aug 2015
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Allerød

Re: Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf Dan63 » lør 26. jun 2021 16:38

Hej igen Thomas.

Det med at du brugte en Hafler, kan jeg godt forstå, for jeg har selv tidligere brugt en Hafler XL600, som havde et godt greb i IMF'erne.
Til gengæld brugte jeg før den en Linn Klout på 2x80 w i 8 ohm og den gjorde det ikke godt nok, bl.a. bassen var ikke så præcis.
Da Hafleren kom til faldt tingene lige som på plads. Med tiden valgte jeg den fra fordi jeg blev træt af blæserstøjen.
Nu bruger jeg en Kenwood L1000M og den klarer det også ganske fint.
Så min erfaring med dem er i hvertfald, at der skal en del solide watt for at de honorer med god lyd.

Men held og lykke med jagten på et sæt TDL'ere!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf 2-mas » lør 26. jun 2021 18:47

Har desværre ikke erfaring Studio 4, men derimod ejet et hav af IMF'ere samt TDL de allerstørste.

Studio 4 er mig bekendt fra den tid, hvor TDL faldt noget i (lyd?)kvalitet, men Studio 4 ser faktisk fornuftige ud og med 39kg gods pr. stk.
Det skulle undre mig, om de når samme højder som de bedste TDL og IMF'ere, men det afhænger jo også af setup, rum, egen preferænce og meget andet.
Som Dan påpeger, kan jeg heller ikke genkende at IMF skulle være mudret. Det må være det øvrige setup, der har "spillet" et puds.

Til Dan63: Glæder mig du stadig nyder dine RSPM....lige nøjagtig det ene sæt DU HAR, er i særklasse...tror det delefilter, der sidder i, er væsentlig bedre end det fabriksproducerede :p
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 619
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf Rumpenissen » søn 27. jun 2021 09:43

Hej Dan og 2-mas

Mange tak for jeres fine kommentarer.
Det kan også være, at min hjemmebyggede RSPM ikke var helt på linje med originalen.
Specielt dæmpningen var svær at kopiere.

Og jeg kan nu forstå, Dan, at du faktisk har et sæt originale RSPM'ere.
Det må være dejligt - og skønt at høre, de formodentlig lyder meget bedre end mine tidligere kopier.

Desværre er de TDL'ere jeg kigger på netop et byggesæt - og det gør min interesse noget mindre.

Venlig hilsen
Thomas
QUAD ESL-63, STAX SR-44, QUAD 33, FM3, 303, 34, FM4, 306, 405-2. Hafler DH-200. Sentec 8 serie, ACM-1.
Linn Basik m. Akito arm, Ortofon MC200, M20 FL Super, Sumiko Blue Point Special EVO III.
Brugeravatar
Rumpenissen
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24 aug 2015
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Allerød

Re: Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf Dan63 » søn 27. jun 2021 19:23

Hej igen Thomas.

Faktisk var det sådan, da jeg købte IMF'erne i sin tid, havde de ikke mere originale delefiltre. Så konstruktionen af de "nye"var rimeligt vellykket.
F.eks. så er de reguleringskredsløb, som der er adgang til nederst på fronten, fjernet.
Men jeg har nu ikke savnet muligheden.
Så de TDL byggesæt , du har kigget på, kan jo godt være ganske vellydende.
Du er vel ikke så heldig at du kan få et prøvelyt på dem inden du hiver muldvarpen frem?

Noget andet, hvis du er interesseret i det, kan du komme et smut forbi og høre mine?

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf 2-mas » man 28. jun 2021 00:34

Dan63 skrev:Hej igen Thomas.

Faktisk var det sådan, da jeg købte IMF'erne i sin tid, havde de ikke mere originale delefiltre. Så konstruktionen af de "nye"var rimeligt vellykket.
F.eks. så er de reguleringskredsløb, som der er adgang til nederst på fronten, fjernet.
Men jeg har nu ikke savnet muligheden.
Så de TDL byggesæt , du har kigget på, kan jo godt være ganske vellydende.
Du er vel ikke så heldig at du kan få et prøvelyt på dem inden du hiver muldvarpen frem?

Noget andet, hvis du er interesseret i det, kan du komme et smut forbi og høre mine?

Mange venlige hilsner Dan


Rumpenissen < fra en Thomas til en anden Thomas.....jeg kan kun anbefale dig at ta' et lyt på Dan's RSPM. De er absolut køreturen værd ;)
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 619
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf Rumpenissen » man 28. jun 2021 07:01

Hej Dan

Tusind tak for dit flotte tilbud :-)
Det vil jeg da klart overveje.

Jeg kan forstå, at du faktisk har 2 sæt RSPM - eller også har jeg læst forkert.
Vil du være interesseret i et sæt - synes jeg - supergode delefiltre til dem? Og muligvis et par ekstra B139`ere?
Så har jeg jo det liggende, og kan vise nogle billeder, hvis du synes.

Venlig hilsen
Thomas
QUAD ESL-63, STAX SR-44, QUAD 33, FM3, 303, 34, FM4, 306, 405-2. Hafler DH-200. Sentec 8 serie, ACM-1.
Linn Basik m. Akito arm, Ortofon MC200, M20 FL Super, Sumiko Blue Point Special EVO III.
Brugeravatar
Rumpenissen
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: 24 aug 2015
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Allerød

Re: Hvordan lyder TDL transmissionslinje højttalere?

Indlægaf Dan63 » man 28. jun 2021 08:44

Hej Thomas.

Jeg har nu kun et sæt, pladsen tillader ikke flere af den størrelse. Smil!
Så jeg er desværre ikke interesseret i dine fine dele, men mon ikke der skulle være andre, der kunne være interesserede?
Dog har jeg andre højtalere stående af mindre størrelser.
Dertil har jeg en tolerant kone, som ovenikøbet ikke ønsker at jeg går af med IMF'erne!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 617
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster