Yamaha NS-1000 M rengøring af enheder

Rosinen i pølseenden

Yamaha NS-1000 M rengøring af enheder

Indlægaf Hifilover » man 27. sep 2021 12:01

Kære hifi venner

Jeg har fået et sæt Yamaha NS-1000 M.
Enhederne er intakte men dækket af et lag klistret snavs, nok en blanding af nikotin og støv.
er der nogen der har erfaring med skånsom rengøring af de fine beryllium domer?

De bedste hilsner
Kurt
Hifilover
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 mar 2019
Lokalitet: Kolding

Re: Yamaha NS-1000 M rengøring af enheder

Indlægaf cdp » man 27. sep 2021 22:41

Hej Kurt
Herinde elsker vi fotos, da de gode forslag opstår af hvad øjet ser.. ;)
Dine M-modeller må jo være i sort efter en vis Graversens udsagn - samme sted også et link med lidt info.
http://www.troelsgravesen.dk/Yamaha-NS1000.htm
Mht. rengøring - hvis gitrene ligefrem er fedtede på begge sider, er den bedste løsning at afmontere dem om muligt.
Jeg ville prøve med lunket sulfo vand eller grundrens, det skal være noget som opløser og ikke bare fortynder. Gitrene er sikkert aluminium, hvor farven kan falme eller ligefrem afskalle, men hvis de alligevel er afmonteret, er det jo en smal sag at spraymale igen. Hvis de ikke afmonteres, så skru i stedet enhederne ud og " vask" dem nede fra, så al fugt kommer samme vej tilbage. Dette blot min umiddelbare anskuelse herfra.
Ellers en fin højtaler, der pynter enhver stue - visuelt og lydmæssigt.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1683
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Yamaha NS-1000 M rengøring af enheder

Indlægaf his067 » man 27. sep 2021 23:41

Jeg har et sæt som havde levet et omskifteligt liv. Det var ikke noget galt med overfladen af gitrene, men membranerne havde godt nok et lag støv som jeg gerne var foruden. Jeg tror ikke der var noget nikotin på dem men gitrene var godt nok noget bulede.

Jeg hev forsigtigt gitre af med en langnæbet tang (lidt som denneher:
shapeimage_4.jpg

og børstede forsigtigt støvet af membranen med en blød pensel. Jeg brugte ikke noget vaskemiddel eller nogen spray. bare en blød pensel. Gitrene rettede jeg ud med fingrene.

Det var lidt vanskeligt at få gitter tilbage på plads, men med lidt behændighed gik det fint.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Yamaha NS-1000 M rengøring af enheder

Indlægaf Hifilover » tirs 28. sep 2021 11:53

his067 skrev:Jeg har et sæt som havde levet et omskifteligt liv. Det var ikke noget galt med overfladen af gitrene, men membranerne havde godt nok et lag støv som jeg gerne var foruden. Jeg tror ikke der var noget nikotin på dem men gitrene var godt nok noget bulede.

Jeg hev forsigtigt gitre af med en langnæbet tang (lidt som denneher:
shapeimage_4.jpg

og børstede forsigtigt støvet af membranen med en blød pensel. Jeg brugte ikke noget vaskemiddel eller nogen spray. bare en blød pensel. Gitrene rettede jeg ud med fingrene.

Det var lidt vanskeligt at få gitter tilbage på plads, men med lidt behændighed gik det fint.


Min udfordring går på at der er et klistret lag på domerne, som desværre ikke kan børstes af med en tør pensel.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Hifilover
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 16 mar 2019
Lokalitet: Kolding

Re: Yamaha NS-1000 M rengøring af enheder

Indlægaf bjerager » tirs 28. sep 2021 13:39

Hmm. Beryllium er lige som aluminium dækket af en tynd hinde af oxider,, der virker beskyttende mod luften, og det er derfor rimeligt stabilt. Forudsat at man ikke pøser på med store mængder af væske kunne man forestille sig, at man forsigtigt kunne vaske membranen i en sæbeopløsning med en blød pensel. Eventuelt kunne man holde membranen så den vender på hovedet, så der ikke løber vand ned i den.
Senest rettet af bjerager tirs 28. sep 2021 13:45, rettet i alt 1 gang.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Yamaha NS-1000 M rengøring af enheder

Indlægaf his067 » tirs 28. sep 2021 13:45

Jeg ville også ganske forsigtigt fjerne, rense, og genmontere “beskyttelsesstativet”. Det kræver en Philips-skruetrækker, ikke en pozi-drive. Det vil også gøre rengøringen af selv membranen nemmere og mere sikker.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Yamaha NS-1000 M rengøring af enheder

Indlægaf Tonni » tirs 28. sep 2021 20:56

Bare lige en bemærkning. Husk Berylium er giftigt!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster