Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » tirs 4. jan 2022 09:09

spuncut skrev:.... Diskantgengivelsen fra H087 kan være lidt sværere at holde af, men hvis du kan finde et sæt Scanspeak D38 er der alt at vinde .....
MVH Henning


Godt Nytår:-))

.....findes der et oprindeligt datablad over Scanspeak D3804? ....altså, udover hvad "hr. Gravesen" skriver på sin hjemmeside om D38......

Der står ITT eller Scanspeak på nogle D3804 (antager 4 Ohm?), men står der også Peerless på andre?
....og er domen en kombineret mellemtone/diskant?....eller er domen en udpræget diskant - eller mellemtone enhed?

I Seas' oversigt fra 70'erne er enheden H087 angivet som en "midrange tweeter" dome, med en egenresonans på 1kHz.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » ons 5. jan 2022 22:47

.....findes der et oprindeligt datablad over Scanspeak D3804? ....altså, udover hvad "hr. Gravesen" skriver på sin hjemmeside om D38......

Der står ITT eller Scanspeak på nogle D3804 (antager 4 Ohm?), men står der også Peerless på andre?
....og er domen en kombineret mellemtone/diskant?....eller er domen en udpræget diskant - eller mellemtone enhed?

I Seas' oversigt fra 70'erne er enheden H087 angivet som en "midrange tweeter" dome, med en egenresonans på 1kHz.

Godt Nytår herfra også - dine spørgsmål deler sikkert vande herinde, for 2 ører er jo ikke ens. ;) de gl. 1,5" diskanter har deres styrke i et rigtig godt samspil med de ditto 6,8 og 10" basenh. de er sat sm. med - enkelte modeller har også ml. tone, som nærmest rækker højere mod øvre høregrænse en diskanterne. jeg mener dog at 2 vejs samspillet er charmen i disse hjt. fordi der er godt sammenhæng, ingen skingre resonanser og god spredning - er det andre lydidealer der trækker, vælger man sikkert hjt. der opfylder dette. Af samme grund ville jeg ikke bruge dem som ml. tone - der kan selvfølgelig hentes lidt højere belastning ud, ved at dele stejlere, serie koble osv., men som reel ml. tone skal der større membran til da de i min verden ikke har deres styrke under ca. 1500 hz. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » tirs 11. jan 2022 10:42

cdp skrev:
.....findes der et oprindeligt datablad over Scanspeak D3804? ....altså, udover hvad "hr. Gravesen" skriver på sin hjemmeside om D38......

Der står ITT eller Scanspeak på nogle D3804 (antager 4 Ohm?), men står der også Peerless på andre?
....og er domen en kombineret mellemtone/diskant?....eller er domen en udpræget diskant - eller mellemtone enhed?

I Seas' oversigt fra 70'erne er enheden H087 angivet som en "midrange tweeter" dome, med en egenresonans på 1kHz.

Godt Nytår herfra også - dine spørgsmål deler sikkert vande herinde, for 2 ører er jo ikke ens. ;) de gl. 1,5" diskanter har deres styrke i et rigtig godt samspil med de ditto 6,8 og 10" basenh. de er sat sm. med - enkelte modeller har også ml. tone, som nærmest rækker højere mod øvre høregrænse en diskanterne. jeg mener dog at 2 vejs samspillet er charmen i disse hjt. fordi der er godt sammenhæng, ingen skingre resonanser og god spredning - er det andre lydidealer der trækker, vælger man sikkert hjt. der opfylder dette. Af samme grund ville jeg ikke bruge dem som ml. tone - der kan selvfølgelig hentes lidt højere belastning ud, ved at dele stejlere, serie koble osv., men som reel ml. tone skal der større membran til da de i min verden ikke har deres styrke under ca. 1500 hz. ;)


Hej cdp

Nu har du "vovet pelsen" , så her er nogle lavpraktiske erfaringer.

Efter mange forsøg må det blive et trevejs system

Fundet af en japansk 8" bas/mellemtone gjorde en forskel, og denne enhed blev monteret i stedet for en 6,5" SEAS koaksial P17 enhed, der i mine ører var meget vanskelig at kontrollere i den øvre mellemtone og diskant.

Den japanske enhed gengiver stemmer og klavér med stor åbenhed og fine detaljer.... på uforklarlig vis?? Enheden er monteret med en ultralet membran, fine tolerancer og et tyndt inverteret lærreds kantophæng samt en beskeden motor med en magnet diameter på kun 71mm!. høj følsomhed omkring 92-93dB. Den japanske enhed rækker subjektivt fint op til 1500 ~ 2000Hz (og måske højere?...vi måler) selv om flere "håndbøger" anbefaler en lavere delefrekvens..... forsøget går på en Seas H087 ved ca 1800Hz, der skal "tilføje detaljer" til 8"erens gengivelse....

... et par "låne" domer af typen Scanspeak D3804 er på vej, og de bliver afprøvet med samme delefrekvens. Samtidig får H087 og D3804 en afskæring over 6-7kHz ...måske lavere....hvor D28AF skal overtage
Forsøget går på at holde hver enhed indenfor et par oktaver , bortset fra 8" som skal dække det kritiske dybe mellemtone område.

H087 har nogle kvaliteter mht. detaljer...i det mindste når de spiller her i dette lokale:-))
.....H087 har sikkert også nogle "afstikkere" i visse frekvensområder , og det gælder så om at "tøjle" eller fjerne de hidsige "spikes" hvis de er der!

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Hackenberg » tirs 11. jan 2022 11:23

Hej Kim.
Det med de to diskanter giver absolut ingen mening.
Dynaudioen, som er en rigtig god vintagediskant, dækker samme frekvensområde som D3004 og i meget bedre kvalitet.
Den er simpelthen i en anden liga.
Hvis du skal supplere D3804 med noget, skal det være en 19mm fra Vifa/SEAS, Coles, et bånd fra Fostex eller noget andet.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2111
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » tirs 11. jan 2022 16:25

Hackenberg skrev:Hej Kim.
Det med de to diskanter giver absolut ingen mening.
Dynaudioen, som er en rigtig god vintagediskant, dækker samme frekvensområde som D3004 og i meget bedre kvalitet.
Den er simpelthen i en anden liga.
Hvis du skal supplere D3804 med noget, skal det være en 19mm fra Vifa/SEAS, Coles, et bånd fra Fostex eller noget andet.


Hej

Absolut, godt så..........Ok, du har gjort din holdning klar ,og den er hermed læst!

Er det så ikke fint, at der er plads til en mellemtone højt. el. en anden dome til erstatning for H087?

Nu handler det om foreløbige kurver for H087,der viser en stigende tendens i frekvenskurven op til et dyk som starter omkring 9kHz og et mere ujævnt forløb over 8kHz.
...så en decideret diskant er H087 vel ikke, og Seas viste jo også den gamle H087 som midrange.

......vores gamle trommehinder, der ikke kan opfange frekvenser over 10kHz (selv om vi tror vi kan høre højere frekvenser).....
...måske H087 ikke "bryder sig om" at gengive over 8-9kHz....eller.... H087 "tåler" ikke kun at være 12dB nede en oktav under delefrekvensen ved lavpas...?

vedr. D28...har nær lyttet D28 ved frekvenser over 6-7kHz...mere naturlig gengivelse end de fleste?...bånddiskanter kan noget andet...det her handler et almindeligt 3 vejs system med D28 på toppen...opgaven går udelukkende på en naturtro gengivelse, ikke hvad "man" almindeligvis sætter sammen.

.... så når Brüel & Kjær udstyret og jeg har lyttet til mine 2 diskanter, kan det da godt være, at du får ret ?

... indtil da tillader jeg mig at afprøve H087 i samme trækasse som D28:-))

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » tirs 11. jan 2022 20:07

Spændende - vikler du selv spoler eller er det lagervare/elektronisk deling ? I princippet er det godt at have en reference højtaler, der er tæt på ens ideal og sammenligne løbende efter. Jeg synes ørene tit tilvender sig ny lyd.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » ons 12. jan 2022 01:04

cdp skrev:Spændende - vikler du selv spoler eller er det lagervare/elektronisk deling ? I princippet er det godt at have en reference højtaler, der er tæt på ens ideal og sammenligne løbende efter. Jeg synes ørene tit tilvender sig ny lyd.. ;)


... ja, når der er spoleforme til rådighed vikler jeg gerne spoler. Det er blevet lidt lettere med kammeratens 3D-printer. Den fremstiller en spoleform på ingen tid. Elektronisk deling afprøvet....men hælder til en passiv højttaler

En reference højttaler?....et vanskeligt emne...i min verden findes reference højttaleren ikke, men man forsøger ved hvert DIY byggeri at komme det tænkte ideal nærmere.

...har bygget mange sæt DIY konstruktioner igennem årene......
og du har fanget en pointe....nye sanseindtryk bliver langsomt hverdag.....derfor kommer vi ofte ud for at sælge den lyd, vi oprindeligt faldt for.

Mvh Kim

Ps...jeg beklager Scandyna/Dynaco tråden blev drejet væk fra sporet....den er tilbage nu...
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf KenRas » lør 15. jan 2022 21:43

spuncut skrev:Diskantgengivelsen fra H087 kan være lidt sværere at holde af, men hvis du kan finde et sæt Scanspeak D38 er der alt at vinde og næppe de store indsigelser fra vintagepolitiet.
MVH Henning

Så fik jeg skiftet de originale Seas 87H ud med de indkøbte Scanspeak D38 og det første lytteindtryk er meget positivt. Umiddelbart er D38 mere afdæmpede i forhold til 87H som virkede noget skingre/metalliske. Lidt som jeg også oplevede det med JB L100 Century. Det er kun blevet til 15 minutters lytning lige nu, med jeg glæder til at få lyttet til noget forskelligt musik.

Tak for tippet, Henning :thumbsup:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » søn 16. jan 2022 17:54

Hej Kenneth
Godt at det virker. :thumbsup:
Jeg syns i hvert fald at D38 er i en helt anden klasse end H087 og faktisk er D38 jo en tidlig forfader til Dynaudio Esotar. ;)
Måske kan du overtales til at tage dem med til træf, jeg gad godt at høre dem ift. A25 og den dobbeltkamrede version af A30.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Mik112 » søn 16. jan 2022 18:14

Husk at fjerne metalgitter på H-087 før i dømmer den ude, gælder iøvrigt også D3804 og D3808.

Mvh/Michael
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf KenRas » søn 16. jan 2022 18:51

spuncut skrev:Måske kan du overtales til at tage dem med til træf, jeg gad godt at høre dem ift. A25 og den dobbeltkamrede version af A30.
MVH Henning

Har jeg plads, så tager jeg dem med :thumbsup:
EDIT: Jeg skal nok få plads til dem :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf HAH » man 17. jan 2022 23:18

Må jeg være med her selvom jeg ikke har rigtige Scandyna/Dynaco?
Jeg vover pelsen.
Jeg købte nogle hjemmebyggede SEAS TYPE 30 med hjem fra Slagelse i forbindelse med weekendens besøg i Hovedstaden. (der fulgte en Scandyna 2000 radio med i købet - det var faktisk den der var annonceret på dba)
Enhederne er “the usual suspects” SEAS 25 TV-EW og H 087…
Nu skal jeg lige høre dem i aktuel konfiguration, men planen er at konvertere dem a la Scandyna a25. Så selv om de er i 30l kabinet vil jeg prøve med den dæmpede port. Hvis H 087 lyder så trættende (skinger) som flere beskriver må jeg jo have fat i et par Scanspeak D3804.
Går alt som forventet kommer de med til træf, så kan vi sammenligne…

Mvh Henrik
Mvh Henrik
HAH
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 feb 2021
Lokalitet: Sønderborg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » tirs 18. jan 2022 02:10

KenRas skrev:...
EDIT: Jeg skal nok få plads til dem :p

Jeg glæder mig til at høre dem. :Thumpsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Holligong » ons 19. jan 2022 05:52

Hei:)
Noen som vet om 21tv-ew kjøres uten filter i a45?
Mvh Erling
Holligong
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2020
Lokalitet: Sandhornøy

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » ons 19. jan 2022 07:59

Hejsa - jeg tror ikke nogen af de gl. scandyna/dynaco havde spole i serie med bas/erne - ved dog ikke helt med A100..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 23 gæster