JBL L212 afmontering af fod på tårn.

Rosinen i pølseenden

JBL L212 afmontering af fod på tårn.

Indlægaf bbo » fre 15. apr 2022 18:37

Jeg håber, en af jer med viden om L212 kan hjælpe mig.

Jeg har købt et rigtig pænt sæt L212.
Alle enheder har fine ophæng.
Basforstærkeren har jeg fået renoveret hos Sound2Vision.

MEN: det ene tårn, må være kortsluttet indeni. Det måler tæt på 0 Ohm, og de fleste af mine forstærkere slår fra, hvis jeg prøver at spille på det.
Det andet spiller fint, og impedansen ser rigtig ud.

Nu vil jeg så prøve at finde fejlen, og vil samtidig isætte et par bananbøsninger i bunden, for de drejeknapper, som sidder der er nærmest umulige at betjene.
Men jeg kan ikke få topkabinettet af!
Jeg har fjernet de fire Philips maskinskruer, som ser ud til at holde sokkel og kabinet sammen, men de sidder stadig urokkeligt sammen.
Er de limet? Sidder der klæbemasse? Eller er det bare alder?
Skal jeg prøve at brække dem fra hinanden, eller måske slå forsigtigt ved samlingen, så de slipper?

Al hjælp er meget velkommen.

mvh
Bo
bbo

Lokalitet: Helsingør

Re: JBL L212 afmontering af fod på tårn.

Indlægaf NikonSP » fre 15. apr 2022 19:57

bbo skrev:Jeg håber, en af jer med viden om L212 kan hjælpe mig.

Jeg har købt et rigtig pænt sæt L212.
Alle enheder har fine ophæng.
Basforstærkeren har jeg fået renoveret hos Sound2Vision.

MEN: det ene tårn, må være kortsluttet indeni. Det måler tæt på 0 Ohm, og de fleste af mine forstærkere slår fra, hvis jeg prøver at spille på det.
Det andet spiller fint, og impedansen ser rigtig ud.

Nu vil jeg så prøve at finde fejlen, og vil samtidig isætte et par bananbøsninger i bunden, for de drejeknapper, som sidder der er nærmest umulige at betjene.
Men jeg kan ikke få topkabinettet af!
Jeg har fjernet de fire Philips maskinskruer, som ser ud til at holde sokkel og kabinet sammen, men de sidder stadig urokkeligt sammen.
Er de limet? Sidder der klæbemasse? Eller er det bare alder?
Skal jeg prøve at brække dem fra hinanden, eller måske slå forsigtigt ved samlingen, så de slipper?

Al hjælp er meget velkommen.

mvh
Bo

Hej Bo

Dejligt sæt JBL højttalere du har erhvervet dig :thumbsup: - jeg har selv et sæt som jeg spiller på og har renoveret 3 andre sæt over tid.

Der er ingen af de sæt højttalere jeg har gjort istand der har været limet. Jeg kan jo selvfølgelig ikke vide, om der er nogen der har limet det sæt du står med, men der kan ofte ske det, at malede flader der bliver spændt hårdt mod hinanden ligesom kan komme til at 'binde'.

Hvis det var mig, ville jeg forsigtigt skubbe/forsigtigt slå en bred spartel eller et bredt stemmejern ind mellem topkabinettet og soklen, - ikke på fronten men fra enderne, - og det skal ikke være en skruetrækker, for den vil let ødelægge kabinet/finerfoden. Og husk lige ikke at 'brække' nedad, for så kan du også komme til at beskadigede finer soklen.

Jeg er ret sikker på, at du kan skille tingene ad på den måde.

Lykkes det ikke, kan du bare melde tilbage.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf bbo » lør 16. apr 2022 13:11

Mange tak for din gode forklaring, Harvey!

Jeg har læst dine tråde om 212 med interesse.
Har du dem stadig?

Jeg tror også at de to dele binder gennem malingen, så nu skal jeg lige finde stemmejern og spartler frem.
Jeg har forsøgt at slå på bunden af kabinettet med en gummihammer og en plasthammer, men det virker ikke.
Pladen med terminalerne er gået løs, og ligger inde i kabinettet, så der kan jeg komme til.

Har du skiftet terminaler, eller måske sat et sæt ekstra på i parallel?

mvh
Bo
bbo

Indlægaf NikonSP » lør 16. apr 2022 20:20

bbo skrev:Mange tak for din gode forklaring, Harvey!

Jeg har læst dine tråde om 212 med interesse.
Har du dem stadig?

Har du skiftet terminaler, eller måske sat et sæt ekstra på i parallel?

mvh
Bo

Det sæt jeg har beskrevet i min tidligere tråd har jeg ikke mere, de er kommet tilbage til ham jeg købte dem af, men jeg har et andet sæt, som jeg har købt senere.

Og så er der de der ØV ØV terminaler . . . . . . . :shock:
Nu går jeg ind for, at tingene skal holdes helt originalt, så det har jeg også gjort med de der elendige JBL dreje terminaler. De er virkelig ikke særlig gode og jeg ærgrer mig over dem hver gang jeg skal bruge dem også fordi plastik delen meget let revner, fordi plastikken er blevet nedbrudt over tid. De sidder jo både i bunden af højttalerne og også i bunden af subwooferen. At skifte dem i højttalerne var endda til at have med at gøre, men det er mere vanskeligt at lave ændringen ordentligt på subwooferen, hvor der iøvrigt også er alt for lidt plads under bunden til ledningerne.

Jeg har løst problemet ved at montere ekstra fødder skåret i MDF plade + glidesøm af en lidt højere type. På den måde bliver der ca. 12mm ekstra plads under både højttalere og subwoofer og det giver plads til rimelige ledninger.

Det ser således ud:

JBL L212 fod.jpg

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Louis » lør 16. apr 2022 21:29

Det ene sæt jeg har haft har heller ikke sider særligt godt sammen. Så de var nemme at skille ad, men de havde levet et meget hårdt liv, så de kan nok være slået løst ved flere lejligheder.

Jeg skiftede ikke terminaler, da jeg, ligesom Harvey, ville holde dem originalt, men havde jeg dem stadig havde jeg nok set mig så sur på de elendige terminaler at de var skiftet.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf bbo » søn 17. apr 2022 13:36

Mange tak til jer, NikonSP/Harvey og Louis!

Jeg kigger lidt mere på det med terminalerne. Tak for billedet med den ekstra fod til subwooferen, Harvey.

Jeg har prøvet at lirke en bred og en smal spartel ind i den sprække, som jeg tror må være skillestedet mellem fod og kabinet, men det er ikke lykkedes mig at få noget løsnet endnu.
Kan det passe, at foden slutter opad, mod højttaleren selv, med en ca. 10mm bred, sort plade?

Mvh Bo
bbo

Indlægaf NikonSP » søn 17. apr 2022 14:23

Hej igen

Du får lige nogle billeder som forklaring.

Sådan ser højttaleren ud du står med:

JBL L212 - 1.jpg

Her ser du, hvor topkabinettet skal skilles fra soklen:

JBL L212 - 2.jpg

Topkabinettet er i bunden afsluttet af en ca 10-12mm spånplade, som er en del af kabinettet:

JBL L212 - 3.jpg

Sådan ser soklen ud alene:

JBL L212 - 4.jpg

Og sådan ser toppen af soklen ud uden topkabinet:

JBL L212 - 5.jpg

Håber ovenstående billeder kan hjælpe dig, - ellers må du gerne ringe. Skriv en PB hvis du vil have mit nummer.

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf bbo » søn 17. apr 2022 16:21

Fremragende, mange tak Harvey, det er til stor hjælp!
Jeg kan jo så se, at jeg har forsøgt at brække bundpladen af højttalerkabinettet, men dog meget forsigtigt, så ingen skader er sket.
Nu kan jeg gå i gang med at arbejde med den rigtige samling.
Pyha!

mvh
Bo
bbo

Indlægaf NikonSP » søn 17. apr 2022 17:22

bbo skrev: Tak for billedet med den ekstra fod til subwooferen, Harvey.

Mvh Bo

Bare så der ikke er tvivl:

Jeg har sat ekstra fødder under både subwoofer og sidehøjttalere, - problemet med at få plads til ledningerne er det samme alle 3 steder.

Vh/
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf bbo » man 18. apr 2022 13:59

Den er jeg med på, NikonSP, og sælger havde også ekstra høje fødder på.

Jeg er ikke nået videre med at brække de to sektioner fra hinanden, så nu vil jeg forsøge at arbejde gennem hullet til basenheden.
Pladen med terminalerne er gået løs, og hænger inde i kabinettet. Den er åbenbart kun limet på, ikke skruet, og nogen har så trykket for hårdt på den. Sikke noget rod.
Men det kan være, at det kan forklare, at der åbenbart er kortslutning et sted.

mvh
Bo
bbo

Indlægaf NikonSP » man 18. apr 2022 19:04

bbo skrev:Den er jeg med på, NikonSP, og sælger havde også ekstra høje fødder på.

Jeg er ikke nået videre med at brække de to sektioner fra hinanden, så nu vil jeg forsøge at arbejde gennem hullet til basenheden.
Pladen med terminalerne er gået løs, og hænger inde i kabinettet. Den er åbenbart kun limet på, ikke skruet, og nogen har så trykket for hårdt på den. Sikke noget rod.
Men det kan være, at det kan forklare, at der åbenbart er kortslutning et sted.

mvh
Bo

Som jeg husker det, var de terminalplader jeg har været i nærheden også kun limet - med alt for lidt lim - og klammet - med alt for korte klammer :( Jeg genmonterede dem med lim og 4 skruer for at være sikker på, at de sad som de skulle.

Vh/
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf bbo » tirs 19. apr 2022 13:49

Tak NikonSP, det lyder jo helt som det samme.

mvh
bbo

Tilbage til Højttalere